چگونه صندلی شل شده یا شکسته را تعمیر کنیم؟

مجموعه : مجله خبری
چگونه صندلی شل شده یا شکسته را تعمیر کنیم؟

تمام انواع مبلمان چوبی ساختار خاص خودشان را دارند. با کمی فکر و مقداری جزئیات می توانید تمام صندلی های صندلی های خود را به خوبی تعمیر کنید. نحوه جایگزین کردن قطعات شکسته به این صورت است:

 

اتصالات شل شده

چهارچوب صندلی توسط اتصال کام و زبانه (یک زبانه که در حفره مجاورش وصل می شود) یا اتصالات دیگر به هم وصل می شود که با سد مثلثی چسب کنار هم نگه داشته می شود. اگر با گذشت زمان متوجه شدید اتصالی سست شده است آن را با چسب تعمیر کنید. اگر اتصال شکسته شده باید ابتدا آن را از هم باز کرده و سپس پرچ های چوبی را تعویض کنید. سد مثلثی چسب احتمالا به چهارچوب میخ شده یا با چسب چسبیده می شود، و حتی ممکن است اتصال با میخ یا پیچ مخفی نیز پشتیبانی شود. با استفاده از پیچ گوشتی یا چاقوی مخصوص اتصال را به دقت جدا کنید، سپس پرچ های چوبی را تعویض نمایید. قبل از نصب دوباره دقت کنید که اتصال تمیز و خشک باشد.

 

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه نجاری  را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال  نجار در تهران  باشید می‌توانید درخواست نجاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

 

گاهی می توانید از یک بست مکانیکی (نوعی بست زاویه دار یا بست پایه ای) برای ترمیم چهارچوب استفاده کید. این موضوع، به ارزش مبلمان بستگی دارد. هرگز با استفاده از یک قطعه فلز ارزش قطعه عتیقه خود را کم نکنید. تقویت کننده های فلزی بی فایده هستند، اما برای محکم کردن اتصال می توان از آنها استفاده کرد. بست ها را با پیچ گوشتی محکم کرده و اطمینان حاصل کنید که پیچ گوشتی به اندازه کافی بلند باشد.

 

زاویه فلز را به یک سمت چهارچوب صندلی وصل کنید، حفره ها را از قبل اعمال کنید. یک قطعه مقوای نازک را زیر بخش مخالف زاویه قرار دهید، سپس حفره ها را برای همان سمت ایجاد کنید. پیچ ها را نیمه سفت کنید، مقوا را جدا کنید، و محکم کردن پیچ را ادامه دهید. زمانی که پیچ ها کاملا محکم شدند، زاویه باعث خواهد شد فاصله ایجاد شده توسط مقوا پر شود.

چگونه صندلی شل شده یا شکسته را تعمیر کنیم؟

پایه، پله و نرده سست

پایه، پله و دسته در صندلی چوبی می تواند به دلیل استفاده زیاد گاهی شل شود. اما این مشکلات معمولا می توانند حل شوند.

پله، پایه یا دسته شل شده، گاهی می تواند با اعمال چسب به اتصالات ترمیم شود. اما قطعه ای که به این صورت ترمیم شود، دوباره می تواند سست شود. برای تعمیر دائمی، با احتیاط کامل این بخش را از چهارچوب جدا کنید. اگر هر دو بخش انتهایی سست هستند، کل قطعه را جدا کنید. در اتصالات محکم تر، به آرامی بخش چسب زده را بپیچانید تا اتصال چسب بشکند؛ در صورت نیاز ار جفت های قفل استفاده کنید. لایه ای روی این بخش قرار دهید تا در هنگام استفاده از انبردست آسیب نبیند.

 

چسب کهنه را به طور کامل از اطراف و درون حفره جدا کنید. چسب روی چسب قدیمی نمی تواند محکم باشد. دقت کنید هیچ بخشی از چوب را جدا نکنید، در غیر این صورت به درستی تنظیم نمی شوند. پس از جدا کردن چسب قدیمی، هر بخش را با همتای آن متحان کنید. اگر انتهای تمام آنها بدون مشکل وصل شد، چسب را به حفره اعمال کرده و بخش جدا شده را دوباره وصل کنید. اتصال مجددا چسبیده شده را با گیره محکم کنید تا کاملا خشک شود.

 

اگر بخشی در حفره به خوبی جای نمی گیرد، باید آن را بزرگتر کنید تا اتصال به درستی تنظیم شود. اگر انتهای زبانه ترک خورد باید آن را محکم کنید. یک لایه نازک چسب روی زبانه بریزید و با یک نخ ابریشمی آن را بپوشانید. اجازه دهید نخ ابریشمی در طی یک روز خشک شود، و سپس انتهای آن را به حفره بچسبانید. با دقت آن را وصل کنید تا نخ خراب نشود. اتصال را با گیره محکم کرده و اجازه دهید خشک شود.

 

پایه یا پله های سیار سست می توانند در حفره مناسب تنظیم شوند. بخش مورد نظر را گیره زده یا از کسی بخواهید آن را نگه دارد، سپس به آرامی تا مرکز زبانه آن را برش دهید. برش باید مربعی بوده و در مرکز قرار گیرد، به اندازه ای حدود 4/3 اینچ که بخش مورد نظر درون آن قرار گیرد. در بخش های کوچک، برای انجام برش از یک اره آهن بری یا اره مویی استفاده کنید؛ در بخش های ضخیم تر از اره بزرگ یا اره ترکیبی استفاده کنید.

 

برای چوب های نرم تر مانند کاج، یک قطعه کوچک برش دهید تا با طول و عرض زبانه همسان باشد. هدف از این برشآن است که اره را به آرامی حرکت داده و حفره را بزرگتر کنید تا زبانه در آن جای گیرد. وقتی به اندازه مورد رسیدید، به دقت برش را از حفره جدا کنید. وقتی زبانه به اندازه مناسب رسید، اره را جدا کرده و چوب اضافی را با چاقوی مخصوص یا چاقوی جیبی حذف کنید. مراقب باشید برش را بیش از اندازه بزرگ نکنید؛ این کار باعث می شود زبانه شکاف پیدا کند.

 

برای آزمایش برش، انتهای آن را به همراه دسته یک پیچ گوشتی درون اره قرار دهید. اگر چوب در هر دو طرف پهن شد یعنی حفره بیش از حد عریض شده است. در آخر، از چسب استفاده کرده و اتصال را دوباره سر هم کنید.

 

ممکن است قادر نباشید صندلی را برای این فرایند از هم باز کنید. در این حالت، دو روش دیگر برای انجام این کار وجود دارد. اگر اتصال بیش از اندازه سست باشد ظاهر آن اصلا مهم نیست، تا جایی که می توانید چسب آن را جدا نمایید. در قالب آن چند گوِه ایجاد کنید انتخاب چوب کاج بسیار خوب است. انتهای گوِه را به چسب آغشته کرده و سپس آن را با چکش بین حفره ها قرار دهید. سپس، با استفاده از یک چاقوی مخصوص، انتهای گوِه را مرتب کنید تا با سطوح دیگر همسان شود. فشار گوِه هایی که به داخل فرو می کنید را به طور یکسان نگه دارید. اگر به دقت این کار را انجام ندهید ممکن است گوِه ها به صورت تراز قرار نگرفته و با گذشت زمان اتصال را تضعیف کنند.

 

در قسمتی که ظاهر اهمیت دارد، یک حفره 61/1 اینچی در دو طرف اتصال و قسمت سست شده ایجاد کنید. سپس با میخ فلزی یک اتصال ایجاد کنید. سر میخ را با اره برش دهید. یک تا دو قطره چسب به آن زده و میخ را درون حفره قرار دهید. یک میخ دیگر در نقطه مجاور آن قرار داده و حفره را پر از چوب کنید.

 

ریل پشتی، دسته و الوار شکسته

برای صندلی هایی که در قسمت پشتی ریل افقی دارند، ریل ها در بخش های کناری متصل اند؛ صندلی های داری دسته یا الوار افقی به یک ریل خمیده یا صاف بالایی متصل اند. ریل ها، دسته ها و الاورها می توانند به راحتی جایگزین شوند، اما ممکن است این جایگزینی پرهزینه باشد،اگر صندلی تان ارزش خرج کردن را ندارد به خود زحمت ندهید. برای جایگزینی یک قسمت گمشده، از یک کارگاه چوب سازی درخواست کنید قطعه مورد نظر را برایتان بسازد.

 

ابتدا، صندلی خود را از هم باز کنید. احتمالا در قسمت پایه، نشیمن، و ریل پیوسته خواهد شد. با احتیاط اتصالات را از هم جدا کرده و هر گونه میخ و پیچ را باز کنید. تنها اتصالاتی که به تعمیر مربوط هستند را از هم باز کنید. معمولا نیاز نیست کاملا تمام قطعات را از هم باز کنید تا به بخش مورد نظر برسید. اگر مطمئن نیستید که می توانید صندلی را دوباره سر هم آورید، وقتی چیزی را جدا کردید آن را شماره گذاری کنید.

 

قطعه شکسته را با یک قطعه سالم تعویض کنید. به آرامی چسب قدیمی را از اتصالات جدا کنید. سپس صندلی را با قطعه جدید به هم متصل کرده و روی اتصالات چسب اعمال کنید. صندلی را با بست گیره کنید تا چسب خشک شود، و سپس صندلی را کاملا تمیز کنید.

 

صندلی های بیرونی دارای الوار چوبی نیز می توانند به همین شیوه تعمیر شوند، اما معمولا می توان الوار را با تخته چوب تعویض کرد. برای جایگزین کردن الوار شکسته، یک قطعه چوب را برش داده و طبق چهارچوب صندلی شکل دهید. اگر الوار با پیچ محکم شده، حفره های جدیدی ایجاد کرده و آن را با حفره های قدیمی هماهنگ کنید. حفره ها با پرچ کردن به خم وصل می شوند، پرچ های قدیمی را دریل کرده و آنها را با پیچ های فلزی یا تنها ضربه جایگزین کنید.

 

دسته ها و پله های غیرساختاری شکسته شده

شکاف و شکستگی درون دسته ها و پله های غیرساختاری را می توان با چسب تعمیر کرد. بخش های شکسته را جدا کنید، و به هر قطعه چسب آغشته کنید. اگر بخش مورد نظر تنها شکاف برداشته چسب را درون شکاف بریزید. قطعات را با دقت به هم وصل کنید و آنها را محکم ب هم فشار دهید. یک قطعه کاغذ مومی را در بخش مورد نظر قرار داده و سپس شکستگی ترمیم شده را با یک قطعه سیم بپوشانید تا به خوبی محکم شود. با یک گیره یا طناب صندلی را محکم کرده و اجازه دهید چسب خشک شود.

 

پایه، دسته و دیگر بخش های ساختاری شکسته

در قسمتی که استحکام مهم است، بخش شکسته باید مستحکم شود. بهترین تقویت، استفاده از پرچ چوبی است که بخش های شکسته را به هم وصل می کند. بسته به میزان ضخامت بخش شکسته شده،  از یک پرچ 8/1 تا 8/3 اینچی استفاده کنید؛ حفره های پرچ را به اندازه درست ایجاد کنید.

 

انتهای شکسته هر دو بخش را جدا کنید. در مرکز انتهای یکی از آنها و در زاویه مناسب، یک حفره 1 اینچی به اندازه قطر پرچ ایجاد کنید. این حفره، مکان پرچ را مشخص می کند. سر یک میخ 16 دی را جدا کرده، و میخ را درون حفره قرار دهید. نوک میخ باید از سطح شکسته بیرون بزند. برای مشخص کردن مکان پرچ در قطعه بعدی، قطعه ها را با هم جور کرده و آنها را محکم به هم فشار دهید. انتهای میخ علامتی بر روی حفره ی قطعه بعدی ایجاد می کند. سپس قطعه بعدی را مستقیما حدود 1 اینچ دریل کنید.

 

حفره پرچ ها را اندازه گیری کرده و یک قطعه پرچ را 4/1 اینچ  کوتاه تر از عمق کل برش دهید تا برای چسب فضا باقی بماند. دو انتهای پرچ را با انبردست پرس کنید و با استفاده از کاغذ سنباده آن را صاف نمایید. این کار به انتشار چسب کمک کرده و اتصال را آسان تر می کند. به یک سمت از پرچ چسب اعمال کنید و آن را در حفره قرار دهید. سپس چسب را به انتهای بعدی زده و آن را به بخش دیگر شکسته شده اعمال نمایید. بخش ها را با هم مطابقت دهید، چسب اضافی را پاک کنید و بخش متصل شده را گیره کنید.

 

در جایی که پرچ کردن ممکن نیست، اما میخواهید استحکام قطعه را افزایش دهید از یک صفحه ترمیم کننده استیل استفاده کنید تا شکستگی را ترمیم کنید. می توان از صفحات ترمیم کننده برای تمام بخش ها استفاده کرد.

 

مانند بالا شکستگی را چسب کاری کنید، و اجازه دهی کاملا خشک شود. سپس صفحه ترمیم کننده را به آن اضافه کنید و آن را تا جایی که کم رنگ شود در آن بخش باقی بگذارید. از یک صفحه دارای حفره مخصوص میخ استفاده کنید تا پذیرای پیچ های صاف باشد.

 

صفحه را در داخل یا بخشی مشخص قرار دهید. اگر ظاهر برایتان مهم نیست، با استفاده از پیچ برنجی صفحه را مستقیما به شکستگی وصل کنید. برای یک تعمیر کم آشکار تر، صفحه را به چوب متصل کنید. با دقت طرح کلی صفحه را با استفاده از درفش یا میخ تیز به چوب وصل کنید. چوب را کنار طرح قرار داده و با مشخص کردن عمق دلخواه یک سری برش مخصوص توسط اسکنه ایجاد کنید. فضای صفحه را با پرکننده چوب بپوشانید، چوب را با زاویه درست کنار طرح قرار دهید؛ سپس اسکنه را برگردانده و به صورت مورب قرار دهید، و چوب اضافی را حذف کنید، به آرامی کار را انجام داده و هر بار کمی از چوب اضافه را جدا کنید.

 

وقتی انتهای کام به اندازه ای که میخواهید صاف شد، صفحه را امتحان کرده و تنظیمات لازم را انجام دهید. وقتی صفحه کاملا تنظیم شد، برای نصب پیچ ها حفره ایجاد کنید و با یک لایه نازک چسب کام را پوشش دهید. پیچ ها را درون چسب بزنید، صفحه را درون کام قرار داده و پیچ ها را محکم ببندید. اجازه دهید چسب در طی چند روز خشک شود، سپس صفحه را به صورت همسان با پر کننده چوب یا روکش پوشش دهید. پرکننده را پوشش دهید تا با چوب جور شود.

 

نشیمن بخشی از صندلی است که از همه بیشتر سایش پیدا کرده و کهنه می شود، این یعنی این بخش مورد انتظار ترین کاندید برای تعمیر می باشد. در بخش بعدی به تعمیر نشیمن ها خواهیم پرداخت.