چگونه یک کوله پشتی مناسب برای سفر تهیه کنیم؟

مجموعه : مدل کیف
چگونه یک کوله پشتی مناسب برای سفر تهیه کنیم؟

هیچ فرقی نمی‌کند که بلیط هواپیمای خود را به مقصد ترکیه رزرو کرده‌اید و تصمیم دارید پس‌از رسیدن به مقصد، سفری هیچ‌هایکی و ماجراجویانه را در شهرهای مختلف این کشور تجربه کنید؛ یا موفق شده‌اید یک تور لحظه آخری استانبول پیدا کنید و قصد دارید چند روزی را در این شهر استراحت کنید. شاید هم استانبول تنها یک ایستگاه بین‌راهی برای شما قلمداد می‌شود و تازه از آنجا است که تور اصلی آغاز می‌شود. لحظه‌ی استرس‌آور در هر سفری، لحظه‌ی بستن بار سفر است. پیش‌از هر کاری این سوال مطرح می‌شود که این همه لباس و وسایل را در چه‌چیزی جمع می‌کنید؟

 

هرچند این سوال درظاهر سوال چندان مهمی به‌نظر نمی‌رسد، اما پاسخ اشتباه به این سوال کل سفر را تحت تاثیر منفی خود قرار خواهد داد. انتخاب صحیح کیفی مناسب برای بستن بار سفر، یکی از مهم‌ترین ملزومات آماده‌سازی برای سفر است. سفر با کوله پشتی را می‌پسندید یا با یک چمدان چرخ‌دار؟ آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که یک کوله پشتی باکیفیت تا چه اندازه می‌توانید سفر را برای شما آسان‌تر سازد؟ استفاده از یک کوله پشتی مزیتی مهم در زمان مسافرت به شما می‌بخشد؛ انعطاف‌پذیری. در حقیقت، این کار باعث می‌شود که حرکات‌تان بسیار چالاک‌تر از زمانی باشد که مجبور به حمل یک ساک‌دستی یا چمدانی چرخ‌دار هستید. تصور کنید در دست راست‌تان یک کیف دارید و در دست چپ‌تان گوشی موبایل را نگه داشته‌اید و می‌خواهید از گوگل مپس آن استفاده کنید. شرایط دشواری به نظر می‌رسد.

 

در هر شرایطی که هستید و با هر قصدی که سفر می‌کنید، برای خرید تور ارزان ترکیه به مجله گردشگری کجارو مراجعه کنید. کجارو فهرست جامعی از آفرهای متنوع تور ارزان استانبول و تور لحظه آخری ترکیه را یکجا گردآوری کرده است تا امکان مشاهده و مقایسه‌ی قیمت‌ها و امکانات تورهای مختلف از آژانس‌های گردشگری مختلف را برای مسافران آسان سازد. علاوه‌بر آن، می‌توانید اطلاعاتی جامع درباره‌ی جاهای دیدنی استانبول، هزینه‌های سفر به استانبول، هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و سایر نکات مهمی که باید پیش‌از سفر به ترکیه بدانید را در قالب یک راهنمای سفر به استانبول در کجارو مطالعه کنید. برای انتخاب یک کوله پشتی مناسب مسافرتی نکاتی را باید رعایت کرد که در ادامه می‌آیند:

 

تناسب کوله پشتی با نوع سفر

برخی از سفرها مستلزم رفت‌وآمد مکرر بین فرودگاه و ایستگاه قطار و اتوبوس و هاستل، راه‌رفتن در جاده‌های خاکی و کثیف، بالارفتن از صدها پله یا حتی راه‌رفتن‌های معمولی در میان مغازه‌ها و گشت‌زنی‌های شهری است. پس بهتر است کوله پشتی را به‌جای چمدان چرخ‌دار انتخاب کنید. همچنین بهتر است به نحوه‌ی استفاده‌ی آن هم فکر کنید؛ مثلا آیا آن را به‌عنوان یک بالش زیر سر می‌گذارید؟ آیا لازم است که در گمرک‌های مختلف آن را هی باز و بسته کنید؟ یا هر مورد دیگری. هر چه سفر طولانی‌تری داشته باشید به آب و غذای بیشتری نیاز دارید و در صورتی که بخواهید شب‌ها در طبیعت چادر بزنید، به اجاق و کیسه‌ی خواب و یک دست لباس بیشتر هم نیاز دارید تا در صورت خیس‌شدن به‌خاطر بارندگی، مریض نشوید.

 

اندازه

هر سفر با مقصد و هدف خاصی انجام می‌شود و کوله پشتی باید متناسب با آن‌ها انتخاب بشود. اگر در ماه ژوئن، برای دو هفته به تور اروپا می‌روید، نباید یک کوله پشتی ۷۰ لیتری برای این سفر انتخاب کنید. به‌جای‌آن سعی کنید همه‌ی وسایل‌تان را در یک کوله پشتی ۴۰ لیتری جا کنید تا هم در زمان و هم در هزینه صرفه‌جویی کنید و هم اینکه پس‌از برگشت از یک سفر بلند دو ماهه، ستون فقرات‌تان آسیب ندیده باشد. اگر یک سال مرخصی گرفته‌اید و می‌خواهید برای کوهنوردی در هیمالیا به نپال سفر کنید، بعد برای اسکی به کوه‌های آلپ فرانسه بروید و در آخر، یک تور ترکیه بخرید و مدتی هم در ساحل آنتالیا و ترابزون توقف داشته باشید، در این صورت بهتر است باتوجه‌به توانایی خودتان، کوله‌ای بین ۵۸ تا ۷۰ لیتر انتخاب کنید. اینگونه سفرها مستلزم حمل لباس‌ها و وسایل زیادی است که نمی‌توان آن‌ها را در کوله‌های کوچک‌تر جای داد.

 

بندهای کوله پشتی

دانستن تعداد بندهای کوله پشتی و محل قرارگیری آن‌ها نکته‌ی مهمی است. بندهای کمری یکی از ملزومات ضروری در هر کوله پیشتی است که انتخاب می‌کنید. انداختن همه‌ی وزن کوله روی ستون فقرات، اشتباهی مهلت است و طوری به بدن آسیب خواهد رساند که حتی تصورش را هم نمی‌کنید. وزن کوله پشتی باید به‌طور مساوی روی بخش‌های مختلف بدن توزیع شود. داشتن یک بند کمری در کوله پشتی، تحمل وزن کوله پشتی را برای بخش فوقانی بدن به‌نحوی هوشمندانه و کاربردی تسهیل می‌کند.

 

جیب‌های کوله پشتی

چند دست پیراهن و شلوار و یک مسواک و خمیردندان تنها وسایلی نیستند که باید برای سفر همراه خود ببرید. درباره‌ی امنیت پاسپورت و کیف پول یا حتی لپ‌تاپ هم فکر کرده‌اید؟ نمی‌خواهید که اینگونه وسایل را لابه‌لای لباس‌ها بگذارید یا اینکه یک کیف بزرگ دیگر مخصوص آن‌ها بخرید. انجام این کار اصلا عملی نیست. هر مسافر به کوله‌ای نیاز دارد که جیب‌های کافی برای حمل همه‌ی وسایل موردنیاز را داشته باشد و همه‌ی وسایل باید به‌نحوی با دسترسی آسان در کوله قرار بگیرند. کوله باید جیب‌های کافی داشته باشد؛ نه صدها جیب به‌دردنخور و بدون‌استفاده. داشتن یک جیب کوچک روی کمربند کوله برای نگه‌داشتن موبایل یا پاسپورت مفید است. اهمیت داشتن یک جیب مخفی هم زمان به‌چشم می‌آید که بخواهید پول یا مدارک مهم را پنهان کنید. وجود محلی مخصوص ماوس یا سایر لوازم جانبی لپ‌تاپ و گوشی هم ایده‌ی بدی نیست.

چگونه یک کوله پشتی مناسب برای سفر تهیه کنیم؟

وزن / حجم مناسب

حتی اگر شرکت هواپیمایی که بلیط هواپیمای خود را از آن تهیه کرده‌اید اجازه‌ی حمل کوله‌هایی سنگین‌تر از ۳۰ کیلوگرم را به مسافران بدهد، باز هم سعی کنید آن را زیاد سنگین نکنید. این بدن شما است که باید این همه وزن را تحمل کند. با اینکه شاید روز اول یا حتی هفته‌ی اول به‌خاطر این وزن اذیت نشوید، اما بدون‌تردید یک روز بالاخره بدن شما زیر بار این‌همه وزن کم می‌آورد و شکایت می‌کند. قانون نانوشته‌ای وجود دارد که می‌گوید: اگر جای خالی در کوله پشتی وجود دارد، آن را پر کنید. معلوم نیست چه‌کسی اولین بار این حرف را زد، اما دروغ گفته است. نه‌تنها داشتن فضای خالی اضافه در کوله هیچ مشکلی درست نمی‌کند، بلکه شاید در آینده مشکلی را هم حل کند. زمانی که مجبور باشید وسیله‌ی مخصوصی برای محل مخصوصی بخرید، یا اینکه تاکسی گیرتان نیاید و ناچار باشید چندین خیابان تا هتل خود پیاده راه بروید قدر کوله پشتی سبک خود را خواهید دانست.

 

جنس

دوست دارید کوله پشتی مسافرتی شما از چه جنسی باشد؟ جنس کوله پشتی هم عامل مهمی است که حتما باید به آن توجه کرد. برای انتخاب بهترین جنس باید به نوع سفرهای خود فکر کنید: آیا به کشورهای گرم سفر خواهید کرد یا کشورهای بارانی؟ آیا برای در جاده‌های خاکی قدم خواهید زد یا خیابان‌های سنگی؟ مواردی این‌چنینی، عاملی تعیین‌کننده در انتخاب کوله‌ای کاربردی و درست برای سفرهای آتی هستند. معمولا برای سفر، کوله پشتی از جنس نایلون و پلی‌استر انتخاب می‌کنند.

 

راحتی

مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک کوله پشتی مناسب همین است: راحتی. رنگ و زیبایی و برند یا حتی ۲۰ دلار ارزان‌تر و گران‌تر بودن یک کوله‌پشتی به‌اندازه‌ی راحتی استفاده از آن مهم نیستند. اگر با کوله پشتی مسافرتی خود راحت هستید، پس آن دقیقا همان کوله‌ی مناسب برای شما است. همانطور که در ابتدا گفته شد، همه‌ی زندگی و متعلقات شما در کوله پشتی خواهد بود و شما مجبور هستید آن را دوست داشته باشید.

 

سفر تجربه‌ی لذت‌بخشی است که به همان‌اندازه می‌تواند سخت باشد. هیچ‌کس نمی‌داند حین سفر چه اتفاقاتی خواهد افتاد؛ بعضی‌وقت‌ها مجبور هستید هواپیمای خود را تغییر بدهید یا مسیری طولانی را پیاده راه بروید یا حتی مجبور خواهید بود شبی را در زیر آسمان صاف بخوابید. فرقی نمی‌کند چه اتفاقی بیفتد، کوله پشتی همیشه با شما خواهد بود و اگر کوله‌ی خوبی نداشته باشید، حتی می‌تواند شما را به گریه وادارد. به‌همین خاطر است که باید با آن راحت باشید. به‌عبارت دیگر، در حین سفر، بدن شما و کوله پشتی باید با هم یکی شوند.

 

تناسب با اندام مسافر

هر کوله‌ای که انتخاب می‌کنید، باید با طول تورسو یا نیم‌تنه‌ی مسافر برابر باشد. منظور از طول تورسو، همان فاصله‌ی بین ابتدای گردن (نقطه‌ای که گردن و شانه‌ها به هم می‌رسند) با لگن انسان است که باید برابر با فاصله‌ی بند شانه‌ای تا بند کمری کوله پشتی باشد. به خاطر بسپارید که طول تورسو ربطی به قد انسان ندارد. طول تورسوی هر کوله پشتی معمولا در فهرست مشخصات محصول درج می‌شود.

 

شکل کوله

کوله پشتی‌های بزرگ باید بلند و باریک باشند تا مقاومت بیشتر و آزادی حرکتی بهتری برای مسافر به ارمغان بیاورند.

برچسب‌ها: