مشهورترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول | کاخ توپکاپی استانبول

مشهورترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول | کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

بدون شک یکی از مشهورترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول ، کاخ توپکاپی استانبول میباشد . این کاخ که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده است ، برای حدود ۴۰۰ سال مرکز امپراطوزی عثمانی بوده است .

 

این فصر یکی از آثار باقیمانده از دوران شکوه و عظمت پادشاهان عثمانی میباشد که سالهای طولانی بر بخش های بسیار وسیعی از ازوپای شرقی و ترکیه امروزی ،خکومت کرده امد . بازدید از این کاخ مبتواند یکی از بخش های حذابی باشد که در سفر خود با تور استانبول مبتوانید از آن لذت ببرید .

 

از لخاظ موقعیت محلی، کاخ توپکاپی استانبول روی شبه جزیره کوچک قرار کرفته است و به گونه ای ساخته شده است که بر تمام شهر استانبول اشراف داشته باشد .

مشهورترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول | کاخ توپکاپی استانبول

دماغه طلایی استانبول یا گلدن هورن در شمال آن و همینطور تنگه بسفر در شمال شرقی این کاخ واقع شده است و دریای مرمره نیز در جنوب آن قرار گرفته است .

 

علت نامگذاری این کاخ به نام توپکاپی نیز به دلیل وجود توپ های جنگی و قدیمی بوده است که در زمان جنگ های سلاطین عثمانی به عنوان غنیمت جنگی گرفته شده بود و در دروازه های ورودی این کاخ قرار داده شده بود . این کاخ دارای ۳ دروازه اصلی میباشد که به نام دروازههای باب همایون ( دروازه اصلی ) ، باب سلام و باب سعد مشهور میباشد .

مشهورترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول | کاخ توپکاپی استانبول

دیوارهای اطراف کاخ توپکاپی استانبول طولی به انداره ۵ کیلومتر داشته که اطراف محوطه این قصر را احاطه کرده است . دز طول دوران سلطنت عثمانی ، هر یک از پادشاهانی که بر تخت نشستند و در این کاخ اقامت داشته اند ، تغییراتی در فصای داخلی این کاخ ایجاد کرده و بخش های جدیدی را در داخل این محوطه ایجاد کرده اند و در نهایت این مجموعه به صورت کنونی باقیمانده است .

 

ساخت این کاخ کلاٌ ۱۸ سال طول کشیده است و پس از آن و تا قرن نوزدهم میلادی مورد استفاده سلاطین عثمانی قرار داشته است .در ابتدا در این کاخ حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر زندگی می کردند اما با گذشت رفته رفته جمعیت این کاخ بیشتر شده و به حدود ۵۰۰۰ نفر رسید . این کاخ دارای بخش های متفاوتی است که قسمت هایی از آن امروزه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد .

مشهورترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول | کاخ توپکاپی استانبول

یکی از بخش های کاخ توپکاپی استانبول که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار دارد ، حرمسرا میباشد. حرمسرا در واقع محل اقامت همسران عقدی و صیغه ای و فرزندان سلطان بوده است که در قلب کاخ توپکاپی قرار گرفته است .

 

حرمسرا با حدود ۴۰۰ اتاق یکی از بخش های بسیار مشهور کاخ عثمانی است که حفاظت از آن به عهده خواجه ها بوده و در ارتباط با آن داستانهای فراوانی روایت شده است .

 

یکی از مشهورترین داستانهای مربوط به حرم سلطان ، همسر سلطان سلیمان پادشاه مشهور عثمانی است که سالهای طولانی در حرمسرای کاخ توپکاپی زندگی کرد و به یکی از قدرتمندترین زنان تاریخ مبدل شد .حرمسرا، یکی از بخش های کاخ عثمانی است که امروزه برای بازدید عموم آماده میباشد و شما میتوانید در زمان بازدید از کاخ از آن دیدن کنید .

مشهورترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول | کاخ توپکاپی استانبول

یکی دیگر از بخش های کاخ توپکاپی استانبول که بسیار ارزشمند میباشد ، کتابخانه این کاخ میباشد که حدود ۱۸٫۰۰ کناب نسخه خطی و نفیس نگهداری میشود. این مجموعه ، نفیس ترین و قیمتی ترین مجموعه کتاب های خطی حهان را شامل میشود که علاوه بر قدیمی بودن، به لحاظ طراحی مینیاتوری و نقاشی طرح های اسلامی ،بسیار حائز اهمیت میباشد .

 

یکی دیگر از بخش های جذاب در کاخ توپکاپی ، موزه این کاخ میباشد . از جمله وسایل بسیار قیمنی در اینم موزه میتوان به تخت و خنجر نادر شاه ایرانی ، دست نوشته های پیامبر اسلام ، اشیای امپراطورهای عثمانی ، عمامه حضرت بوسف ، عصای حضرت موسی ، شمشیر حضرت علی اشاره کرد.

 

این ۲ بخش جزو پربیننده ترین قسمت های کاخ توپکاپی بوده است و اغلب بازدیدکنندگان از کنابخانه و موزه توپکاپی بازدید می کنند .

مشهورترین و محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول | کاخ توپکاپی استانبول

اگر غلاقمند به بازدید از کاخ توپکاپی استانبول میباشید، تمام روزهای هفته به حز سه شنیه ها میتوانید از این مجموعه ارزشمند بازدید به عمل آورید. برای بازدید میتوانید از تورهای گردشی که ویژه بازدید از کاخ توپکاپی برنامه ریزی میشوند استفاده کنید. اگر هم مایل هستید خودتان از این مجموعه بازدید کنید ، هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعذ از ظهر میتوانید از این کاخ دیدن کنید.

 

از هر کجای شهر استانبول که اقامت داشته باشید ، میتوانید با استفاده از متروی استانبول به راحتی به میدان سلطان احمد استانبول و بخش قدیمی شهر که در نزدیکی فصر توپکاپی قرار دارد ، رفت و آمد داشته باشید.

 

بازدید از این کاخ یک روز از زمان مسافرت شما را خواهد گرفت اما بدون شک از دیدن کاخ توپکاپی استانبول بسیار لذت خواهید برد و جزو پرخاطره ترین بخش های سفر شما با تور ترکیه خواهد بود .