کیفیت فیلتر روغن چگونه مشخص می شود؟

کیفیت فیلتر روغن چگونه مشخص می شود؟

در صنایع از فیلتر ها در شکل های مختلفی برای پاکسازی و حذف ذرات و آلاینده های معلق از سیالات استفاده می شود. این سیالات می توانند هم در شکل مایع و هم به شکل گاز باشند و از این منظور فیلتر های صنعتی با کارتریج هایی با الیاف طبیعی و یا ترکیبات مصنوعی بکار گرفته می شوند. انواع کاربردی فیلتر های صنعتی شامل فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل، فیلتر آب، فیلتر بنزین، فیلتر روغن هیدرولیک و فیلتر های هوا می باشند.

 

فیلتر روغن در صنایع اغلب در دو نوع فیلتر روغن موتور Lube filter و فیلتر روغن هیدرولیک Hydraulic filter مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر روغن موتور برای پاکسازی روغن روان کننده موتور از آلاینده های فاز جامد که اغلب بر اثر سایش رینگ پیستون در داخل سیلندر به شکل پلیسه های میکرونی فلزی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که فیلتر روغن هیدرولیک در سیستم های حساس هیدرولیکی و برای جذب آلاینده ها از روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار گرفته و به سبب کاربری در فشار بالای سیال دارای ساختاری متفاوت می باشد. فاکتور های کیفی مختلفی برای فیلتر های روغن می توان نام برد که برخی از مهمترین آنها به قرار زیر هستند:

 

قابلیت جذب و نگهداری Absorption: از آنجایی که هدف اصلی بکارگیری فیلتر های روغن جذب آلاینده ها می باشد قابلیت جذب و نگهداری فیلتر از مهمترین فاکتور های کیفی این محصول صنعتی محسوب می شود. قابلیت جذب به مفهوم جذب ذرات معلق در ابعاد میکرونی بسیار کوچک می باشد که نه تنها به سایش و تخریب اجزای سیستم می پردازند بلکه در سیستم رسوب می کنند و عوارض جانبی دیگری را به همراه دارند. هر چند بکارگیری ترکیبات و الیاف هایی با کیفیت مناسب در تولید کارتریج فیلتر روغن نقشی موثر در قابلیت جذب دارد اما تکنولوژی تولید کننده فیلتر روغن بالاخص در تراکم بافت و تغییر تراکم از کمتر به بیشتر با افزایش نفوذ روغن به داخل فیلتر نقشی بسیار موثر بر کیفیت این فیلتر صنعتی دارد.

 

دبی جریان روغن عبوری از فیلتر Flow rate: با باز کردن قوطی و نگاه به کارتریج متوجه می شوید که کاغذ های فیلتر روغن را چین دار تولید می کنند. دلیل ایجاد این چین های سطحی بر روی کاغذ افزایش سطح مقطع تماس کاغذ فیلتر با روغن می باشد. سطح مقطع بیشتر عبور دبی بالاتری از جریان سیال را تضمین می کند که از فاکتور های کیفی فیلتر روغن محسوب می شود. برخی از تولید کنندگان بزرگ مانند کاترپیلار CAT از تکنولوژی هایی مدرن برای افزایش سطح مقطع تماس کارتریج فیلتر و روغن استفاده می کنند که بجای قرار گیری لبه های کاغذ در داخل فوم از رشته چسب های سطحی استفاده شده است. شایان ذکر است که دبی جریان بالا که از فاکتور های کیفی فیلتر روغن است نیاز به کاغذ هایی با ضخامت کمتر دارد که با کاهش ضخامت قابلیت جذب و نگهداری کاهش می یابد. از این رو یکی از مهمترین چالش های پیش روی تولید کنندگان فیلتر روغن ایجاد بالانس بین این دو فاکتور می باشد.

 

حداقل افت فشار روغن Pressure Drop: یکی از فاکتور های کیفی فیلتر روغن صنعتی ایجاد افت فشار حداقلی پس از فرایند فیلتراسیون می باشد. برای ایجاد افت فشار حداقلی نیاز به کاغذ های فیلتر با ضخامت کمتر است. تکنولوژی برند تولید کننده فیلتر روغن در تولید و فراوری کاغذ هایی با الیاف ویژه که هم جذب و نگهداری بالایی داشته باشند و هم حداقل افت فشار را در جریان روغن پدید آورند نقشی بسیار موثر را ایفا می کند.

 

قابلیت عملکرد در فشار و دمای بالا: الیاف کاغذ کارتریج فیلتر روغن نیز مانند تمامی انواع دیگر بافت ها در برابر حرارت و فشار با حساسیت هایی روبرو هستند. قابلیت عملکرد و حفظ ساختار کارتریج فیلتر روغن برای عملکرد در دمای بالا و در فشار بالا بالاخص برای فیلتر هیدرولیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

ساختمان فیلتر های روغن علاوه بر کارتریج دارای اجزای دیگری از جمله کاسه نگهدارنده و سیل ها نیز می باشد. ضخامت فلز بکار رفته در تولید قوطی فلزی که مقاومت مناسبی در برابر فشار جریان روغن را داشته باشد بالاخص در مورد فیلتر هیدرولیک دارای اهمیت بسیار بالایی است. عدم واکنش پذیری سطح داخلی قوطی فیلتر با روغن در گردس که اغلب با بکارگیری روکش گالوانیزه میسر می شود از دیگر فاکتور های کیفی این قطعه صنعتی محسوب می شوند. جنس سیل، انعطاف و چقرمگی سیل بکار رفته در کیت فیلتر روغن نیز می تواند از دیگر فاکتور های کیفی این قطعه صنعتی باشد.

 

تفاوت ساختمان فیلتر روغن هیدرولیک و فیلتر روغن موتور

فیلتر هیدرولیک Hydraulic filter هم بصورت کارتریجی به شکل استوانه و هم به شکب قوطی شبیه به فیلتر های روغن موتور مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه فشار روغن هیدرولیک قبل و پس از اتصال پمپ تفاوت بسیار زیادی دارد از این رو فیلتر هیدرولیک را اغلب در دو نوع کم فشار (پیش از پمپ) و پر فشار (پس از پمپ) مورد استفاده قرار می دهند.

 

سیستم های هیدرولیکی مانند خط هیدرولیک گیوتین های صنعتی، لیفتراک ها و جرثقیل ها اغلب با روغن در فشار بسیار بالای هیدرولیکی سر و کار دارد. فشار و دمای بالای جریان هیدرولیک می توانند به سرعت سبب تجزیه بافت کاغذی کارتریج گردند. از این رو در اغلب نمونه های فیلتر هیدرولیک از مش های فلزی که یا بصورت توری و یا به صورت سطوح سوراخ دار طراحی شده اند در لایه های مختلف استفاده می شود که از تفاوت های اصلی فیلتر روغن هیدرولیک با فیلتر روغن موتور محسوب می شود.

 

سیستم های هیدرولیکی برای بالا بودن راندمان در انتقال قدرت هیدرولیک و به منظور جلوگیری از نشتی در سیستم با استاندارد های ابعادی بسیار دقیق و تلرانس ابعادی حداقل تولید شده و قیمت بالایی دارند. ورود آلاینده ها به سیستم هیدرولیک نه تنها سبب سایش اجزا و تخریب آنها می شود بلکه ایجاد نشتی در سیستم و از بین رفتن دقت را به همراه دارد. از این رو است که اهمیت بکارگیری فیلتر هیدرولیک با استاندارد های بسیار بالا می تواند به افزایش طول عمر اجزای هیدرولیک کمک شایانی کند.

 

خرید فیلتر روغن با کیفیت

در صورتیکه اطلاعات فنی و مکانیکی کافی برای مقایسه قابلیت های فیلتر های روغن مختلف دارید می توانید با مراجعه به کاتالوگ و بروشور های این محصولات با مقایسه کیفی آنها بپردازید. با توجه به اینکه اطلاعات فنی فیلتر ها شامل دبی جریان عبوری (بر حسب متر مکعبر بر دثانیه و دیگری بر حسب گالن بر دقیقه) ، قابلیت جذب، دمای کاری (بر حسب درجه سانتی گراد و یا درجه فارنهایت) و … نه تنها در بروشور هایی به زبان انگلیسی بلکه در دستگاه های مختلف متریک و آمریکایی مشخص شده اند عملا مقایسه این قابلیت برای کاربران میسر نیست. از این رو ساده ترین روش برای انتخاب فیلتر روغن مرغوب انتخاب بر حسب برند تولید کننده است.

 

برند های معتبر گوناگونی در دنیا به تولید انواع فیلتر های روغن می پردازند که در این میان فیلتر مان MANN آلمان، فیلتر فیلیتگارد FLEETGUARD آمریکا که خود به تولید موتور های دیزل کومنز نیز می پردازد، فیلتر دونالدسون DONALDSON آمریکا، فیلتر ویکس WIX و بالدوین آمریکا بسیار شناخته شده هستند. برخی از برند های آسیایی نیز در حال حاضر به ارائه محصولاتی با کیفیت و با قیمت مناسب تر به بازار هستند که فیلتر های تولید کشور اندونزی مانند SAKURA و JIMCO از این دسته هستند