گچکاری در نه قدم

مجموعه : مجله خبری
گچکاری در نه قدم

گچکاری یکی از کارهایی است که مردم ترجیح می‌دهند آن را به فردی حرفه‌ای و کاربلد در این زمینه، بسپارند. اما اگر شما دستی بر انجام کارهای خانه دارید و می‌توانید با صبر و حوصله و دقت کار کنید، این راهنمای قدم به قدم فرصت خوبی است تا شما بتوانید مهارت‌های خود را در گچکاری نشان دهید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت گچکاری را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک گچ کار در تهران باشید می‌توانید درخواست گچکاری ساختمان ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

قبل از هرچیزی بایستی ابزار و وسایل لازم برای گچکاری را آماده کنید.

 

 

قدم اول، آماده سازی:

قبل از اینکه شروع به انجام کار کنید، یک پوشش پلاستیکی روی زمین بیندازید تا گرد و خاک و لکه‌های گچ کف اتاق را کثیف نکند. سپس باید سطحی را که می‌خواهید گچکاری کنید، تمیز کنید تا عاری از آلودگی و گرد و غبار شود. این امر زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که شما قصد گچکاری یک دیوار قدیمی‌ را دارید. هم چنین بایستی حفره‌ها و ترک‌های موجود بر روی دیوار با بپوشانید تا یک سطح صاف و یکدست به دست بیاید. 

 

قدم دوم، استفاده از پلی وینیل الکل:

استفاده از پلی وینیل الکل بر روی سطح و قبل از گچ‌کاری این امکان را به شما می‌دهد تا گچ یکدست روی دیوار خشک شود. الکل را به نسبت یک به چهار با آب مخلوط کنید؛ یک قسمت الکل و چهار قسمت آب. مخلوط بدست آمده را روی دیوار بکشید تا کل سطح از آن پوشیده شود. اولین لایه‌ی گچ بعد از این مرحله بر روی دیوار اعمال می‌شود.

 

گچکاری در نه قدم

قدم سوم، مخلوط کردن گچ:

قبل از باز کردن کیسه‌ی گچ، حتما ماسک بزنید. گچ و آب سرد را باهم به خوبی مخلوط کنید تا به غلظت مناسب برسد. انقدر هم زدن را ادامه دهید تا در مخلوط گلوله‌ای حس نشود. همیشه گچ را به آب اضافه کنید نه بالعکس.

 

قدم چهارم، استفاده از گچ به روی دیوار:

با استفاده از ماله و تخته مخصوص، گچ را به روی دیوار بزنید. ممکن است نیاز باشد که قبل از انجام این کار، استفاده از گچ و ماله را روی یک تخته‌ی گچی جدا تمرین کنید تا تکنیک انجام کار دستتان بیاید. کار را از قسمت پایینی دست چپ شروع کنید و به سمت بالا پیش بروید. هر دفعه از مقدار اندکی گچ بر روی ماله استفاده کنید تا کنترل بهتری روی ماله داشته باشید و نتیجه نهایی کار نیز صاف و یکدست دربیاید. این پروسه را تکرار کنید تا کل دیوار از گچ پوشیده شود.

 

قدم پنجم، صاف کردن:

بعد از اینکه لایه‌ی اول گچ را روی دیوار اعمال کردید، حدود بیست دقیقه به آن زمان دهید تا گچ اندکی خشک شود. سپس با استفاده از ماله هرگونه برآمدگی یا ناهمواری بر روی دیوار را صاف کنید. با استفاده از یک براش خیس، گوشه کناره‌های دیوار را صاف کنید و مطمئن شوید که همه‌ی گوشه‌ها و لبه‌ها، از گچ پوشیده شده است.

 

قدم ششم، خراشیدن:

این مرحله دلبخواهی است اما برخی از مردم ترجیح می‌دهند تا قبل از اضافه کردن لایه‌ی دوم گچ به دیوار، لایه‌ی اول را بخراشند. این کار باعث می‌شود که لایه‌ی دوم بهتر روی لایه‌ی اول بنشیند. برای این کار از یک ماله‌ی دندانه‌دار استفاده می‌کنند که منحصرا برای اینکار ساخته شده است. هم چنین می‌توانید به جای استفاده از این ماله، از یک چنگال قدیمی استفاده کنید. اگر هم که تمایلی به انجام این مرحله نداشتید، می‌توانید هنگامی که هنوز لایه‌ی اول گچ خیس است، لایه‌ی دوم را روی آن اعمال کنید.

 

قدم هفتم، لایه‌ی دوم:

بعد از انجام مرحله‌ی شش، می‌توانید لایه‌ی دوم گچ را بر روی لایه‌ی اول استفاده کنید. لایه‌ی دوم باید از غلظت کمتری برخوردار باشد پس آب بیشتری در مخلوط بریزید. هدف از انجام این کار، پوشاندن دیوار با یک لایه‌ی دو میلی‌متری از گچ است که باعث می‌شود سطح صاف و یکدست به نظر بیاید. حالا اجازه دهید تا گچ به آرامی خشک شود.

گچکاری در نه قدم

قدم هشتم، ریزه‌کاری‌های نهایی:

بعد از اینکه گچ اندکی خشک شد،‌ می‌بایست سطح را صاف و صیقلی کرد. می‌توانید از یک اسپری آب و یا براش خیس کمک بگیرید و در نهایت یک ماله‌ی تمیز را به روی کل دیوار بکشید تا هرگونه برآمدگی ممکن از بین برود. بعد از خشک شدن کامل گچ، با استفاده از سنباده هرگونه پستی بلندی و ناصافی‌های نهایی را از بین ببرید.

 

قدم نهم، رنگ کردن و استفاده از کاغذ دیواری:

بعد از اینکه گچ کامل کامل خشک شد، می‌توان آن را رنگ و یا کاغذدیواری کرد. قبل از اینکه بخواهید دیوار را رنگ کنید، از یک لایه پرایمر روی گچ تازه استفاده کنید تا رنگ به خوبی روی آن بنشیند. این کار را هنگام کاغذ دیواری کردن و استفاده از چسب نیز انجام دهید تا کاغذ دیواری بهتر به گچ بچسبد

برچسب‌ها: