زندگی نامه خواندنی ویلیام استرات

زندگی نامه خواندنی ویلیام استرات

مروری بر زندگی نامه و بیوگرافی شخصیت برجسته علمی جهان ویلیام استرات .

 

۱۷۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۲ نووامبر سال ۱۸۴۲ سر جان ویلیام استرات فیزیکدان برجسته انگلیسی دیده به جهان گشود.

 

تحصیلات ابتدایی را در مدرسه هارو سپری کرد و بعد از آن در سال ۱۸۶۱ وارد دانشگاه کمبریج شد و از آن در رشته ریاضیات در تاریخ ۱۸۶۵ فارغ التحصیل شد.

 

سپس تحصیلاتش را ادامه داد و در سال ۱۸۶۸ مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز دریافت کرد.

 

جان ویلیام در یک خانواده اشرافی متولد شده بود و در سال ۱۸۷۳ با مرگ پدر به مقام بارون سوم رایلی رسید.

 

لرد رایلی سال ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۴ به عنوان کرسی استادی کوندیش فیزیک در دانشگاه کمبریج را بعد از دانشمند مشهور جیمز کلرک ماکسول به عهده داشت.

 

در سال ۱۸۸۳ جان ویلیام استرات تفصیر علمی حرکت Dynamic Soaring پرندگاه را منتشر کرد.

 

از سال ۱۸۸۷ تا ۱۹۰۷ به تدریس فلسفه طبیعی پرداخت و در حدود ۱۹۰۰ توانست با نظریه‌های خود مفهوم مکان یابی صوتی را مطرح کند که بعدها باعث تحولات بزرگی در علم فیزیک شد. یکی از مهمترین دستاوردهای علمی سر جان ویلیام استرات، کشف گاز آرگون به همراه ویلیام رمزی فیزیکدان اسکاتلندی بود که به موجب آن در سال ۱۹۰۴ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.

 

در ۱۹ آوریل سال ۱۸۹۴ ویلیام رمزی در سخنرانی جان ویلیام استرات که دیگر یک دانشمند بزرگ و شناخته شده به شمار می‌رفت، شرکت کرد.

 

در این سخنرانی ویلیام استرات براساس دستاوردهای علمی خود در خصوص تحقیقاتی که در گازها انجام داده بود اعلام کرد که جرم گاز نیتروژن که از فرایندهای شیمیایی بدست می‌آید با جرم این گاز در حالتی که گاز نیتروژن بصورت ایزوله از هوا قرار می‌گیرد، متفاوت است.

 

همین سخنرانی و حمایت جان ویلیام استرات رمزی را مشتاق کرد تا در این خصوص به تحقیق بپردازد و به موجب آن گاز آرگون را کشف کند.

 

رمزی با انجام آزمایشات مختلف متوجه گاز دیگری شد که تا آن روز ناشناخته بود.

 

بعد از شناسایی این گاز جدید ویلیام رمزی این گاز را آرگون نامید. کشف گاز آرگون، امواج رایلی در فیزیک صدا، پراکندگی رایلی، مفهموم جزئیات تصویر در فیزیک نور، مفهوم فاصله زمانی در دریافت امواج صوتی دو گیرنده در فیزیک صوت، مفهوم صوت شناسی و بسیاری دیگر از مفاهیم بنیادی در فیزیک صوت و نور از یادگارهای این دانشمند بزرگ هستند. سر جان ویلیام استرات، بارون سوم رایلی در تاریخ ۳۰ ژوئن سال ۱۹۱۹ از دنیا رفت.

 

فرزندش بارون چهارم رایلی، رابرت جان استرات نیز از فیزیکدانان بزرگ زمان خود بود که کشف نیتروژن فعال توسط وی صورت پذیرفت.