سامانه نظر سنجی سازمان صداوسیما امروز با حضور علی اصغر غلامرضایی معاون آموزش و پژوهش صداوسیما و علیرضا پویا رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آغاز به کار کرد…
در ابتدای این مراسم پیام سید عزتالله ضرغامی که به مناسبت افتتاح سامانه نظرسنجی صداوسیما صادر شده بود، قرائت شد. در این پیام آمده است: با توجه به ضریب نفوذ بیش از ۸۶ درصد تلفن در کشور، کاهش هزینهها، دسترسی آسان و کاهش خطای انسانی به دلیل استفاده از یارانه که از مزایای سامانه نظرسنجی تلفنی محسوب میشوند، امید است با توجه به تجربه طولانی سازمان و بهرهگیری از ظرفیتهای این روش و تبدیل آن به یک سامانه نظرسنجی ملی و بینالمللی، «دستاوردهای آن» در جهت تامین رضایت بیش از پیش مخاطبان باشد.
در ادامه مراسم غلامرضایی طی سخنانی گفت: امروز نظرسنجی تلفنی یکی از روشهای مورد استفاده در سراسر دنیاست ولی باید توجه کرد وقتی میتوان بهترین استفاده را از این سیستم داشت که بتوانیم به طور همزمان تشکیلات خود را بهبود بخشیم.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات صداوسیما که به عنوان چشم بینا مخاطبان را رصد میکند، در سازمان ما به خوبی عمل نمیکند و باید روشهایی را به کار گرفت که کلیه تهیهکنندگان، کارگردانان و عوامل دستاندرکار بتوانند بهرهگیری کافی و دسترسی لازم را به نتایج نظرسنجی داشته باشند.
غلامرضایی با بیان اینکه سازمانی که به مخاطب توجه نکند دچار مرگ تدریجی خواهد شد؛ تصریح کرد: اگر صداوسیما به آینده افکار سنجی توجه نکند و نتواند بر اساس موج افکار مردم پیش برود، در آینده پیشرفتی نخواهد داشت. مدیران باید امکاناتی را فراهم کنند تا نظر مردم در برنامهها تاثیر داشته باشد. ضمن اینکه به واسطه تخصصی شدن شبکهها، در آینده تغییراتی در شبکهها صورت میگیرد. شبکه مستند به زودی آغاز به کار میکند و شبکههای تخصصی دیگری هم راه اندازی میشوند که هر قدر شبکهها تخصصیتر شوند، کار ما نیز سختتر میشود و اگر به نیاز مخاطبان و آنچه در نظر دارند توجه نکنیم دوباره دچار خطا میشویم، مثل شبکه کودک که به شبکهای برای نوجوانان و حتی بزرگسالان تبدیل شده است.
وی در ادامه سخنان خود به ایجاد «طرح تحول پژوهش» اشاره کرد و اظهارداشت: در همین راستا شورای عالی پژوهش تشکیل شده و همه معاونان سازمان صداوسیما به دلیل لزوم توجه جدی به پژوهش به عضویت این شورا درآمدهاند.
به گزارش فارس، پویا نیز در سخنانی در این مراسم اظهارداشت: در حال حاضر نظرسنجی تلفنی یکی از پرطرفدارترین نظرسنجیها در سطح جهان است که بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و به دلیل سادگی، سهولت، سرعت انجام و سرعت در نتیجهگیری بسیار مورد استفاده است.
وی ادامه داد: امروز خطوط تلفن پنج رقمی این سامانه باید به مردم معرفی شوند تا آنها را شناخته و به آن اعتماد کنند. در حال حاضر ما میتوانیم ظرف یک ساعت با ۴۰ یا ۵۰ نفر مخاطب تماس بگیریم.
وی ادامه داد: در این سامانه نیاز به شمارهگیری دستی رفع میشود. این عمل توسط رایانه انجام میگیرد. همچنین ثبت اطلاعات نیازی به کاغذ ندارد و پاسخها مستقیم در کامپیوتر ثبت میشوند. امکان ضبط صدا نیز وجود دارد تا امکان نظارت فراهم باشد.
گردآوری : پایگاه اینترنتی تکناز