تبلیغات

تبلیغات

حاج قاسم سلیمانی

در 16 آذر چه اتفاق های افتاده !!

مجموعه : مجله خبری
در 16 آذر چه اتفاق های افتاده !!

• كشتار دانشجویان معترض به حضور آمریكائیان در دانشگاه تهران (1332ش)
بعد از كودتای 28 مرداد 1332، رژیم شاه كه توانسته بود با كمك اربابان بر اریكه قدرت بازگردد، درصدد برآمد تا پایه‏های حكومت خود را تثبیت كند، اما غافل از این كه مردم در اولین فرصت، خشم و انزجار خویش را نشان خواهند داد. سه ماه و نیم بعد، نیكسون، معاون رییس جمهور آمریكا، راهی ایران گردید تا نتیجه سرمایه گذاری 21 میلیون دلاری سازمان جاسوسی سیا را كه در راه كودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه كرده بود، از نزدیك مشاهده كند. در اعتراض به این سفر، دانشجویان دانشگاه‏های تهران، تظاهرات پرشوری علیه رژیمِ كودتا برپا كردند كه این اعتراضات در روز پانزدهم آذر، به خارج از دانشگاه كشیده شد. صبح روز 16 آذر 1332، گارد شاهنشاهی برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه كند. به دنبال آن، تعدادی از مأموران نیروی ویژه گارد شاهنشاهی رژیم پهلوی، سه نفر از دانشجویان معترض به نام‏های: مصطفی بزرگ‏نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی را به شهادت رساندند. رژیم، در روز بعد بدون توجه به این جنایت خود، دكترای افتخاری حقوق را در این دانشگاه به نیكسون اعطا كرد. از آن تاریخ، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این روز به عنوان روز دانشجو نام گرفته است.
• درگذشت "جواد معروفی" آهنگ ساز (1372ش)

در 16 آذر چه اتفاق های افتاده !!

استاد جواد معروفی، موسیقی دان معاصر در سال 1297 ش در تهران به دنیا آمد. وی یكی از معروف‏ترین و بهترین شاگردان درویش خان و علینقی وزیری و از موسیقی‏دانان زمان، بود. جواد معروفی از 14 سالگی به مدرسه موسیقی رفت و پس از فراگیری تار و ویولون به پیانو روی آورد و تحولی در شیوه نواختن پیانو در ایران به وجود آورد. او در نواختن پیانو، شیوه‏ای ویژه و یكتا داشت كه تكنیك، در آن آشكار بود. معروفی از سال 1319 ش، همزمان با گشایش رادیو به این مؤسسه پیوست و سال‏ها تك‏نواز پیانو بود. جواد معروفی سال‏ها عضو شورای عالی موسیقی رادیو بود و موفق به اخذ گواهی‏نامه عالی از هنرستان عالی موسیقی شد. وی سرانجام در 78 سالگی در تهران درگذشت.
• روز دانشجو
از مهم‏ترین حركت‏های سیاسی، اعتراض دانشجویان در 16 آذر 1332 به ورود معاون رییس جمهور آمریكا بود و نقطه اوج آن را می‏توان در اشغال لانه جاسوسی آمریكا در 13 آبان 1358 مشاهده كرد. جنبش دانشجویی را می‏توان در سه مرحله چنین تبیین كرد. در مرحله اول، جنبش دانشجویی با جریان روشنفكری پیوند خورده و از این منبع برخاسته و به آن وابسته است. هرچند، حركت دانشجویی در عین حال، به دلیل اقتضائات جوانی، دارای روحی پاك و به دور از خدعه‏ها و فریب‏های سیاسی‏كاران بود. در مرحله دوم و با اوج‏گیری انقلاب اسلامی در سال 1356 و 57، جنبش روشنفكری و دانشجویی كه خود را پیشتاز جنبش سیاسی می‏پنداشت، ناگهان خود را عقب مانده یافت. حركت عظیم مردم در اعتراض علیه رژیم، خرده احزاب و گروه‏های سیاسی و نیز جریان روشنفكری و جنبش دانشجویی را به تعجب واداشت و آنان را به اعلان موضع فراخواند. در این شرایط و احوال، جریان روشنفكری، عمدتاً كلاف سردرگمی بود كه چندان به عمق، گستره و ماندگاری قیام باور نداشت و به گونه‏های مختلف سعی می‏كرد كه آن را حركتی كور تعبیر كند. در مرحله سوم، اهمیت و حرمت حركت سیاسی دانشجویی در آن بود كه خود را از بند روشنفكری گسست و از همراهی با مردم، احساس شرم و آزرم نكرد و پابه‏پای مردم پیش آمد و برای خود افتخاری عظیم در تاریخ سیاسی ایران كسب كرد.
• آزمایش موفقیت‏آمیز اولین لوكوموتیو جهان در انگلستان (1804م)
اولین راه‏آهن جهان در انگلستان ساخته شد كه در آن وسائط نقلیه را به كمك اسب می‏كشیدند. مبتكر این عمل ریچارد تروی تیك، یك مهندس معدن انگلیسی بود كه تجاربی را در زمینه ساخت وسایل نقلیه جاده‏ای بخاری داشت و او برای نخستین بار، موتوری بخاری را برای كشاندن وسائط نقلیه به كار گرفت. در روز هفتم دسامبر 1804م، این موتور توانست باری به وزن 20 تن را به فاصله 16 كیلومتر حمل كند. با وجود پیش‏بینی بدبینان كه می‏گفتند چرخ‏ها روی ریل آهنی بند نخواهد شد، این آزمایش موفقیت‏آمیز بود. تروی تیك پس از چندی به این نتیجه رسید كه راه‏آهن مزبور را برای حمل مسافر هم می‏توان به كار برد. از این رو در سال 1808م راه آهن كوچكی در شهر لندن درست كرد. وی هر مسافر را با گرفتن مبلغی در مسیری دایره‏ای شكل سوار قطار می‏كرد ولی با شكستن یكی از چرخ‏ها، تروی تیك برنامه را كنار گذاشت و دیگران كار او را به نحو پیشرفته‏تری ادامه دادند.(ر.ك: 25 ژوئیه)
• آغاز به كار نخستین اتومبیل به شكل امروزی توسط "بنز" (1889م)
در هفتم دسامبر 1889م اولین اتومبیل جهان به شكل امروزی كه به آن گردونه خودكار می‏گفتند توسط یك دانشمند و صنعت‏گر آلمانی به نام كارْلْ فردرْیك بِنْزْ ساخته شد. سوخت این اتومبیل از بنزین یا الكل تأمین می‏شد. و با سرعتی در حدود 12 كیلومتر در ساعت حركت می‏كرد. اتوبوس‏های امروزه، شكل تكامل یافته این نوع اتومبیل است. كارل بنز سرانجام در سال 1929 درگذشت.
• مرگ "ویلیام مكْ كینْلی" بیست و پنجمین رئیس‏جمهور امریكا (1901م)(ر.ك: 14 سپتامبر)

تبلیغات