تبلیغات

تبلیغات

حاج قاسم سلیمانی

پر فروش ‌ترین كامپیوترهای 2010

مجموعه : دنیای آنلاین

تب‌لت، پدیده بلامنازع بازار رایانه در سال 2010 بود كه توانست رشد بازار و دیگر محصولات رایانه‌ای را تضمین كند. مقایسه آمار گارتنر، آی.دی.سی و كانالایز نكات جالبی از این بازار را آشكار می‌كند.

به گزارش مهر، موسسات گارتنر، آی.دی.سی و كانالایز در آخرین ارزیابی‌های خود از بازار رایانه در سطح جهانی نشان دادند كه این بازار در سال 2010 رشدی بیشتر از پیش‌بینی‌ها را به ثبت رسانده و بی‌شك، عامل كلیدی رشد این بازار، موفقیت آی‌پد اپل و تولد بازار تب‌لت‌هاست.

گزارش گارتنر از فروش رایانه در سال 2010

تولیدكننده

سهم بازار 2010

رشد فروش 
2010 به 2009

اچ.پی

17.9 %

6.5 %

ایسر

13 %

13.8 %

دل

12 %

13 %

لینوو

10 %

37%

توشیبا

5.5 %

23%

این تحقیقات نشان می‌دهد برخلاف افت 6.6 درصدی بازار رایانه آمریكا در سه‌ماهه چهارم 2010، فروش جهانی با رشد خوبی روبرو شده و نسبت به زمان مشابه سال گذشته 3.1 درصد افزایش یافته است. البته برای پاییز 2010 رشد 4.8درصدی پیش‌بینی شده بود.

به گفته یكی از تحلیل‌گران گارتنر، رسانه‌تب‌لت‌ها به طور حتم وارد رقابت با بازار مصرفی شده‌اند و تاثیرات مثبت خود را بر بازار رایانه برجای گذاشته‌اند. رسانه‌تب‌لت (Media tablet) عنوانی است كه گارتنر به بازار رایانه‌های لوحی اختصاص داده و به این ترتیب، این بازار را از بازار رایانه‌ها متمایز كرده است. 95 درصد از بازار رسانه‌تب‌لت در اختیار آی‌پد قرار دارد.

تحلیل آی.دی.سی از فروش جهانی پی.سی در سال 2010 و مقایسه با سال 2009

تولیدكننده

فروش 2010

سهم بازار

فروش 2009

سهم بازار

رشد

میلیون دستگاه

درصد

میلیون دستگاه

درصد

درصد

اچ.پی

64.2

18.5

60.1

19.7

6.9

دل

43.4

12.5

38.4

12.6

13

ایسر

42.4

12.3

38.4

12.6

10.5

لینوو

34.2

9.9

24.9

8.2

37.3

توشیبا

19.1

5.5

15.8

5.2

20.6

دیگر شركت‌ها

142.9

41.3

127.1

41.7

12.4

مجموع

346.2

100

304.8

100

13.6

بخش دیگر این بازار را نت‌بوك‌ها در دست گرفته‌اند. این لپ‌تاپ‌های كوچك كه با قدرت پردازش ضعیف‌تر و عمر باتری بسیار بیشتر برای كارهای اینترنتی طراحی شده‌اند، نقش مهمی در رشد بازار رایانه ایفا كرده‌اند؛ به‌طوری‌كه تنها در سال 2009 نت‌بوك‌های ایسر موفق شدند بیش از 60 درصد از رشد فروش بازار رایانه را به خود اختصاص دهند؛ هرچند كه با ورود آی‌پد اپل، این بازار تاحد قابل ملاحظه‌ای در سال 2010 سقوط كرد.

در شرایطی‌كه موسسات گارتنر و آی.دی.سی تبلت‌ها را از مقوله رایانه‌های سنتی جدا كرده‌اند، تحقیقات موسسه كانالایز كه با در نظر گرفتن بازار تب‌لت‌ها انجام شده، نشان می‌دهد كه در سه ماهه پایانی سال 2010 بازار رایانه 19% رشد یافته كه سهم بیشتر این رشد را مرهون فروش ‌آی‌پد و دیگر تب‌لت‌ها بود. به اعتقاد تحلیل‌گران كانالایز، تب‌لت‌ها با نمایشگر 7 تا 10 اینچی و عرضه تجربه رایانه‌ای جدید و متفاوتی از نت‌بوك‌ها توانسته‌اند سناریوی جدیدی در بازار جهانی رایانه را رقم بزنند.

تحلیل كانالایز از فروش جهانی رایانه‌ها در سه‌ماهه سوم 2010 و مقایسه با زمان مشابه سال گذشته

تولیدكننده

فروش سه‌ماهه چهارم 2010

سهم بازار

فروش سه‌ماهه چهارم 2009

سهم بازار

رشد

میلیون دستگاه

 

میلیون دستگاه

 

 

مجموع

105.8

100%

88.8

100%

19.2%

اچ.پی

18.7

17.7

18.2

20.5

2.9%

ایسر

13.6

12.8%

12.5

14%

8.8%

اپل

11.5

10.8%

3.4

3.8%

241%

دل

11.4

10.8%

10.3

11.6%

10.6%

لینوو

9.6

9.1%

7.8

8.8%

22.3%

دیگر شركت‌ها

41.1

38.8%

36.6

41.3%

12.1%

توجه: محصولات كامپیوتری شامل رایانه‌های خانگی، نت‌بوك، نوت‌بوك، تب‌لت و سرورهای استاندارد صنعتی

 

تهیه و تنظیم : پایگاه تکناز

تبلیغات