تبلیغات

تبلیغات

حاج قاسم سلیمانی

پرواز مسافران ایرانی با چه هواپیماهایی انجام می شود ؟

مجموعه : مجله خبری
پرواز مسافران ایرانی با چه هواپیماهایی انجام می شود ؟

نوسازی، به‌روزرسانی و بهسازی ناوگان هوایی كشور از ضرورت‌ها و الزاماتی است كه باید مورد توجه دولت قرار گیرد و به اعتقاد كارشناسان به دلیل هزینه‌بر بودن صنعت هوایی دولت همچنان باید این صنعت را مورد حمایت قرار دهد و با كمك و در اختیار قرار دادن منابع مالی به شركت‌های هواپیمایی آنها را در دور زدن تحریم و به روز كردن صنعت هوایی كشور یاری دهد.

پرواز مسافران ایرانی با چه هواپیماهایی انجام می شود ؟

توسعه ناوگان هوایی كشور در كنار نوسازی و تجهیز فرودگاه‌ها و ارتقای كیفی خدمات هوایی از اهداف مورد نظر دولت در برنامه‌ریزی‌ها تعریف شده است. اهمیت استفاده از فناوری‌های روز در فرودگاه‌ها و صنعت هوایی كشور به حدی است كه در صورتی كه تجهیزات فرودگاه‌ها به‌روز و پیشرفته نباشد حتی با برخورداری از بهترین هواپیماها در ناوگان هوایی حوادث تلخ و ناگواری رخ خواهد داد. این گزارش به بررسی وضعیت ناوگان هوایی كشور پرداخته و با آمار به تعداد هواپیماها، نوع آنها و تعداد شركت‌هایی كه در خطوط هوایی داخلی و خارجی فعالیت دارند، نگاهی دارد.

براساس این گزارش در حال حاضر 17 شركت هواپیمایی در ایران وجود دارد و تمام شركت‌های هوایی به‌جز سهند، هسا، ساها و نفت در خطوط داخلی و خارجی فعال هستند.

همچنین در مجموع 214 فروند هواپیما در كشور فعال است كه این تعداد هواپیما به طور كلی 35 هزار و 236 صندلی در اختیار خطوط هوایی كشور قرار می‌دهد.

از این تعداد هواپیما، 17 فروند آن توپولف ملكی است و متوسط سن ناوگان هوایی كشور 19 تا 20 سال گزارش شده است.

طبق گزارش‌های رسمی در سال جاری 28 فروند هواپیما و 4 هزار و 310 صندلی به ناوگان هوایی كشور اضافه شده و در مقابل تعداد ناوگان و صندلی‌های خارج شده به ترتیب 13 فروند و 2 هزار و 446 صندلی بوده است.

در حال حاضر هر كدام از شركت‌های هوایی ایران ایر 57 فروند هواپیما، ماهان 35، آسمان 29، ایران ایرتور 16، كیش ایر 17، تابان 6، كاسپین 6، ارام ایر 3، ساها 6، فارس ـ قشم 3، نفت 9، زاگرس 8، آریا 2، آتا 2، سهند 2 و هسا 4 فروند در خطوط داخلی و خارجی در اختیار دارند. از مجموع هواپیماهای توپولف ساخت روسیه 13 فروند در اختیار شركت‌های ایران ایرتور، یك فروند در اختیار تابان، 2 فروند متعلق به كیش ایر و 3 فروند، متعلق به خطوط هوایی كاسپین است.

بخش خصوصی در صنعت هوایی با تاسیس شركت‌هایی حضور دارد، اما سرمایه‌گذاران این بخش معتقدند صنعت هوایی همچنان به كمك دولت نیازمند است، اما رویكرد برخی از این شركت‌ها به گونه‌ای است كه با تجهیز ناوگان هوایی خود به نیروی انسانی ماهر و با تجربه و هواپیمای مناسب و به روز دنیا در دور زدن تحریم‌ها علیه ایران موفق عمل كرده‌اند.

هم‌اكنون 17 فروند توپولف در خطوط هوایی كشور در پرواز هستند كه طبق دستور سازمان هواپیمایی كشوری این هواپیماها از ابتدای اسفند سال جاری اجازه فعالیت نخواهند داشت و از رده خارج می‌شوند. توپولف هواپیمای روسی است كه طی 30 سال گذشته تاكنون در ناوگان هوایی كشور در پرواز بوده و حوادث زیادی در كارنامه خود ثبت كرده است.

در عین حال موسوی، كارشناس صنعت حمل و نقل هوایی به خبرنگار جام‌جم درباره این تصمیم می‌گوید: ما معتقدیم این تصمیم غیركارشناسی است، زیرا نظرات و دیدگاه‌های كارشناسی شركت‌های هوایی درباره آن نادیده گرفته شده است.

وی معتقد است در شرایط تحریم نباید حلقه هواپیماهای غربی در كشور را تنگ كرد هرچند این هواپیماها هزینه‌های زیادی از نظر نگهداری و تعمیرات بر شركت‌ها تحمیل كرده‌اند، اما باید دیدگاه‌های شركت‌های فعال هواپیمایی درخصوص این تصمیم‌گیری در نظر گرفته می‌شد.

براساس این گزارش ورود هواپیما به ایران به سال 1325 پس از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد كه اولین پرواز آن در مسیر تهران ـ مشهد صورت گرفت و اساسنامه شركت هواپیمایی ایران (شركت ملی هواپیمایی)‌ در 23خرداد 1345 در مجلس به تصویب رسید. از آن زمان تاكنون صنعت هوایی با ورود به ایران فراز و نشیب‌های زیادی را طی كرده و امروزه متخصصان داخلی توان بومی‌سازی دانش و تكنولوژی ساخت هواپیما را به دست آورده‌اند، اما سایه تحریم بر سر این صنعت نیز گسترده است.

اغلب شركت‌های سازنده هواپیما آمریكایی و غربی هستند، اما در هیچ كشوری یك هواپیمای كامل ساخته نمی‌شود. به طور مثال ایرباس كه یك شركت سازنده هواپیما در اروپاست برخی قطعات و بخش‌های خود را از سایر كشورهای اروپایی و آمریكا دریافت می‌كند.

تهیه و تنظیم : پایگاه تکناز

تبلیغات