تبلیغات

تبلیغات

حاج قاسم سلیمانی

زنان دستفروش مترو مزاحم یا مراحم ؟؟؟

مجموعه : جامعه و سیاست
زنان دستفروش مترو مزاحم یا مراحم ؟؟؟
مترو؛ به عنوان وسیله ی ارتباطی و راهی سریع برای سفرهای درون شهری، بیش از یازده سال است که جای خود را در دل تهران بزرگ باز کرده و شهری زیر زمینی را برای رفت و آمد، تردد و گاه تجارت و کاسبی شهروندان تهرانی ساخته است.

وسیله ای رفاهی و مناسب که به دلیل استفاده ی فراگیر و همگانی از آن، ناگزیر به مشاهده و تحمل آسیب های اجتماعی و پدیده های زشت اجتماعی فراوانی در آن هستیم. حضور و اشتغال زنان دستفروش، یکی از نخستین آسیب های اجتماعی بعد از راه اندازی خطوط حمل و نقل زیرزمینی در تهران بود.

دستفروشی در مترو از زمره ی مشاغل کاذبی است که زنان در هنگام بحران هایی از قبیل فوت شوهر، جدایی از همسر و یا آسیب های ناشی از بلایای طبیعی چون زلزله و … به دلیل برخوردار نبودن از سواد و مهارت های لازم نمی توانند در بازار کار مشارکت داشته باشند و دست آخر به مشاغل کاذب تن می دهند.

نباید از نظر دور داشت که به طور یقین مسئله اقتصادی، مهم‌ترین دلیل حضور زنان دستفروش در مترو است که در زندگی روزمره بامشکلات عدیده ی مالی مواجهند؛ این زنان غالباً به دلیل آن که حلقه‌های حمایتی ندارند که برای آن‌ها منافع اقتصادی داشته باشد به دستفروشی در مترو روی می‌آوردند.

آن‌چه وضعیت نابسامان اقتصادی زنان سرپرست خانوار را تشدید می‌کند، نابرابری دستمزدها، بهره‌کشی روحی، جسمی، جنسی زنان در محیط کاری است؛ زنان دستفروش مترو، پائین بودن دستمزد و نگاه بد مردان در محیط کاری را دلیل انتخاب شغل در مترو اعلام کردند.

پایین بودن رده سنی دستفروشان فعال در واگن‌های مترو و رواج این پدیده در بین دختران و زنان جوان و شیک پوش نقطه قابل مکثی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ناشی از افزایش روز افزون فشارهای اقتصادی، بیکاری و تغییر الگوهای فرهنگی درآمدزایی در بین زنان و مردان است.

از سوی دیگر، متکدیان نیز به دلیل ازدحام جمعیت و امکان سوار و پیاده شدن در مترو به عنوان مسافر عادی و دور ماندن از چشم نیروهای انتظامات به سرعت جای خود را در بازار پر رونق تکدی گری در مترو باز کردند و بدل به آسیبی دیگر گردیدند.

جای تردید نیست که عرصه ی فعالیت برای جیب برها، کیف قاپ ها و سارقان در مترو بیش از جاهای دیگر مناسب است و ترافیک حضور انسان ها در کنار یکدیگر و به صورت فشرده، بستری مناسب را برای کار و کاسبی ناپسند آنان فراهم آورده است.

این موارد تعدادی از آسیب های اجتماعی پدیدار و آشکار در شبکه ی حمل و نقل زیر زمینی است و هر کدام از آنها برای مرتفع سازی و رفع معضل نیازی مبرم به انجام کار کارشناسی و اجرای طرح هایی اصولی دارد.

صبح روز یکشنبه بیست و چهارم بهمن سال جاری، حدود 30 تا 40 زن دستفروش داخل مترو با تجمع مقابل مجلس نسبت به عملکرد شهرداری و نیروی انتظامی در برخورد برای منع آنان از دستفروشی در مترو اعتراض کردند. زنان دستفروش داخل مترو خواستار ملاقات با نمایندگان مجلس جهت رفع مشکلات خود شدند.

اینک که موجودیت این فروشندگان اجناس مختلف در مترو، به صورتی علنی تر از گذشته به رسمیت شناخته شده و به دلیل مشکلات فراوان، شهرداری، انتظامات و پلیس مترو به تنهایی قادر به حل این معضل نیست، بهتر آن است که مسئولان به تدبیری تازه و عملی بیندیشند تا در اماکنی مثل مترو و واگن های آن شاهد تصاویر و صحنه های تکدی گری و دستفروشی آن هم در سطح وسیع نباشیم.

بررسی طرح های ممکن و عملی از سوی دولت و تصویب و اجرای آن، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، اهدای وام و تسهیلات کارآفرینی و فراهم نمودن امکانات آموزشی برای زنان سرپرست خانوار از اهدافی البته بلندمدت برای دولت می تواند به حساب بیاید تا برخوردی انسانی و مناسب با این حرکت سازمان دهی گردد و ایجاد دنیایی بهتر برای زنان خودسرپرست و نیازمند در دستور کار دولت و رئیس جمهور قرار گیرد.

برای سامان‌دهی به وضعیت دستفروشان دوره گرد، زنان فروشنده داخل مترو و فروشندگان سیار، ایجاد بازارچه‌های دائمی و تعبیه مناطقی برای استقرار آنها می‌تواند راهگشا باشد تا زمانی که با آگاه سازی و اشاعه ی فرهنگ صحیح ریشه تمامی آسیب های اجتماعی را از چهره ی شهر و کشور بزداییم و از رشد پدیده های زشت اجتماعی جلوگیری کنیم.

 
تهیه و تنظیم : پایگاه تکناز

تبلیغات