طراحی سایت
لاچین سیر
register
اس ام اس های طنز و جدید تصاویر دیدنی و جالب آرایش و زیبایی زنان پیش بینی وضعیت آب و هوا طالع بینی
مشاوره

مشاوره

روغن مورچه
زبان نصرت
بنر آشپزی

هواپیمای جنگنده میگ-29 فولکروم – MiG-29

تعداد بازدید : 132
مجموعه : هوا و فضا
هواپیمای جنگنده میگ-29  فولکروم – MiG-29

نمایی كلی از هواپیمای میگ29 :

هواپیمای میگ 29 (نامگذاری ناتو: فالكرومFulcrum ) با هدف ایجاد برتری هوایی توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شد . طراحی و ساخت این هواپیما توسط شركت میكویان از سال1970 آغاز و اولین فروند از این هواپیما در سال1983 وارد خدمت شد . هواپیمای میگ 29 از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر بوده و توانسته سود قابل توجهی را نصیب سازندگان خود كند .

هواپیمای جنگنده میگ-29  فولکروم - MiG-29

تاریخچه ی هواپیمای میگ29 :
برنامه ی ساخت هواپیمای میگ 29 به سال1969 بازمیگردد و در آن زمان شوروی برنامه FX ایالات متحده را زیر نظر داشت و برنامه ی FX كه به ساخت هواپیمای اف15 ( F-15 EAGLE) منجر گردید دلیل تصمیم شوروی برای طراحی و ساخت هواپیما میگ 29 بود و درك كردن این موضوع از سوی شوروی بود كه هواپیماهای جدید ساخت آمریكا تا حد قابل توجهی دارای برتری نسبت به هواپیماهای شوروی هستند و از تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به این كشور برخوردار هستند .
هواپیمای میگ 21(MiG-21 Fishbed) با وجود چالاكی زیاد و قدرت مانور خوب خود در طول روز در شب قادر به انجام ماموریت نبود و از كم بودن برد عملیاتی خود و عدم توانایی استفاده از جنگ افزارهای گوناگون در حد قابل ملاحظه ای رنج میبرد . هواپیمای میگ23 (MiG-23 Flogger) كه با هدف مقابله با هواپیمای اف4 فانتوم (F-4 Phantom II) طراحی و ساخته شده بود با وجود سرعت و برد عملیاتی مناسب و داشتن فضای كافی برای حمل سوخت و جنگ افزارهای مختلف ولی از قدرت مانور كمی دارد و در نبردهای داگفایت تا حد زیادی ناموفق نشان میداد در این شرایط شوروی به وجود یه یك هواپیما كه ضمن داشتن چالاكی و قدرت مانور خوب دارای برد عملیاتی كافی و امكان استفاده از جنگ افزارهای گوناگون در حد خوبی را داشته باشد احساس میكرد و در كنار این موارد این هواپیما باید از سیستمهای پیشرفته ای برای رقابت با هواپیماهای ساخت امریكا هم استفاده میكرد.در واكنش به این نیاز ستاد فرماندهی شوروی درخواست ساخت هواپیما پشرفته تاكتیكی را ارائه داد و این درخواست را در طرح PFI (Perspektivnyi Frontovoi Istrebitel ) كه مخفف هواپیمای پیشرفته تاكتیكی به زبان روسی است را ارائه داد . مشخصات خواسته برای این طرح از سوی شوروی تا حد زیادی افراطی و جاه طلبانه بود هواپیمای مورد درخواست آنان باید برد عملیاتی زیاد / دارای قابلیت خوب برای نبردهای نزدیك / چالاكی و مانور عالی / دارای حداقل سرعت2 ماخ / دارای قابلیت حمل تسلیحات سنگین / به همراه استفاده از آیرودینامیك پیشرفته كه این مورد آخر توسط موسسه آیرودینامیك روسیه به همراهی شركت سوخو در حال انجام مراحل تحیقیاتی بود . (طرح آیرودینامیك مورد نظر شوروی توسط موسسه آیرودینامیك روسیه و شركت سوخو در حال انجام مراحل تحقیقاتی بود و شركت میكویان از نتایج این تحقیقات در ساخت هواپیمای میگ29 استفاده كرد).
در سال1971 شوروی اعلام كرد طرح هواپیمای PFI یا همان هواپیمای پیشرفته تاكتیكی پر هزینه است و با قابلیت برآورده نمودن نیازهای آمریكا برای ساخت هواپیمای جنگنده سبك وزن به مانند اف16 (F-16 Fighting Falcon) و اف17(YF-17 Cobra) بود و شوروی دو طرح جدید با نامهای LPFI و TPFI برای ساخت ارائه داد طرحLPFIساخت یك هواپیمای تاكیكی پیشرفته سبك وزن و طرح TPFI ساخت یك هواپیمای تاكتیكی سنگین وزن بود و تفاوت طرح PFI ابتدایی شوروی و طرح دوم PFI در تخصصی تر شدن آن است . طرح كلی PFI هواپیمای پیشرفته تاكتیكی اولیه به دو طرح تخصصی تر تبدیل شد كه در هر كدام به روی بعضی از مشخصات بیشتر از سایر مشخصات با توجه به هدف ساخت و نوع ماموریت تاكید شده بود . طرح هواپیمای تاكتیكی پیشرفته سبك وزن یا همان LPFI به شركت میكویان سپرده شد و سرانجام به ساخت هواپیمای میگ29 منجر شد و طرح هواپیمای پیشرفته تاكتیكی سنگین وزن و یا همان TPFI برای مقابله با هواپیمای اف15 به شركت سوخو سپرده شد كه این طرح نیز با ساختن هواپیمای سوخو 27 به پایان رسید .
طراحی هواپیمای LPFI با مشخصات جدید در سال1974 شروع گردید و به ساخت هواپیمای میگ29 ای MiG-29A)) منجر گردید اولین پرواز این هواپیما در 6 اكتبر 1977 صورت گرفت .هواپیمای میگ29 تنها یك ماه بعد از اولین پرواز خود در نوامبر 1977 ازسوی ماهوارهای جاسوسی آمریكا مورد شناسایی قرار گرفت این هواپیما هنگامی كه در مركز آزمایش پرواز ژوكوفسكی(Zhukovsky) در نزدیكی شهرك رامنسكوی(Ramenskoye) حضور داشت مورد شناسایی قرار گرفت و ایالات متحده هواپیمایی با مشخصات شبیه به هواپیمای اف17(YF-17 Cobra) مشاهده كرد .
میگ25بی(MiG-29B) با تاخیری كه به دلیل حادثه در دو نمونه اولیه میگ29 ای(MiG-29A) بدلیل ایراد در موتورها بود در ژوئن سال1983 وارد خدمت شد و ناتو هواپیمای میگ29 بی (MiG-29B) را فالكروم ای(Fulcrum-A) نامگذاری كرد. به طور منطقی باید میگ 29 A باید فالكروم ای(Fulcrum-A) نامیده میشد ولی بدلیل آنكه تا قبل از آن ناتو میگ29 A (MiG-29A) را مشاهده نكرده بود میگ29بی را نمونه ابتدایی میگ فرض كرد و فالكروم ای(Fulcrum-A) نامگذاری كرد هواپیمای میگ29 یا همان (Fulcrum-A) در مجموع به تعداد 840 فروند تولید شد .اولین باری كه هواپیمای میگ 29 به در غرب به نمایش عمومی درآمد در جولای 1986 در فنلاند بود و بعد از آن در سپتامبر 1988 در نمایشگاه هوایی فارنبورو (Farnborough Air Show) در بریتانیا بود و غربیها تحت تاثیر قدرت زیاد و چالاكی این هواپیما قرار گرفتند .
میگ 29 در زمان شوروی مورد توجه این شوروی قرار داشتند اما بعد از شوروی با وجود مجهز شدن به سیستمهای آیونیكی پیشرفته و چند منظوره بودن و قابلیت حمل مخازن سوخت خارجی و امکانات گسترده دیگر مورد توجه روسیه قرار نگرفتند كه این به دلیل سیاست نامناسب مسئولان شركت میكویان نسبت به شركت سوخو در شناخت خواست و تمایل مسئولان روسیه است با این وجود مسئولان شركت میكویان با گسترش این هواپیما سعی در صادرات آن به خارج از كشور را دارند البته به نقل از منابع غیر رسمی دستیابی غرب به اطلاعات هواپیمای میگ29 از دلایل مهم این تصمیم از جانب مقامات روسیه است . این هواپیما تاكنون به كشورهایی شامل : الجزایر /بنگلادش/بلغارستان/كوبا/چك /اتیوپی/اریتره/آلمانشرقی/مجارستان/عراق/ایران/هند/مالزی/برمه/ پرو/لهستان/رومانی/صربستان/اسلواكی/سوریه و یمن فروخته شده است این كشورها به همراه اقمار سابق شوروی به مانند بلاروس/قزاقستان/مولداوی/تركمنستان/اكراین و ازبكستان از استفاده كنندگان از این هواپیما هستند . هواپیمای میگ 29 در حال حاضر تحت پروژه های مختلف توسعه و بهینه سازی قرار دارد و آخرین نمونه های این هواپیما میگ29 اس ام تی (MiG-29) و میگ29ام 2(MiG-29 M2) هستند .نمونه جدید ناو نشین هواپیمای با نام میگ29 كی(MIG-29K) برای استفاده در نیروی دریایی هند كه به تازگی ناوهواپیمابر دریاسالار گورشكوف را از روسیه خریداری كرده در حال تولید است .

سوابق نبرد هواپیمای میگ29:
 

این هواپیما به وسیله خلبانان عراقی در جنگ1991 خلیج فارس و پیش آن نیز در جنگ این كشور با ایران حضور داشت و بعد از آن از سوی صربستان به عنوان بزرگترین دارنده این هواپیما در بلوك شرق در برابر انبوهی از جنگندهای غربی از نظر تعداد و نوع قرار گرفته است و در جنگ میان دو كشور اریتره و اتیوپی از سوی اریتره در برابر هواپیماهای سوخو27 اتیوپی مورد استفاده قرار گرفت و در همه آنان یك شكست خورده بزرگ بوده چه در برابر هواپیماهای غربی و چه در برابر هواپیمای سوخو27 و كارنامه موفقی از خود به جای نگذاشت اما این امر نه به دلیل ضعف این هواپیما بلكه بیشتر به دلایل خارجی به مانند استفاده كنندگان این هواپیما و كیفیت های پایین نمونه صادراتی نسبت به نمونه اصلی بوده است كه باعث شده این هواپیما ناموفق و غیر قابل اعتماد جلوه كند .
هواپیماهای تحت اختیار عراق در جنگ اول خلیج فارس در برابر هواپیماهای ایالات متحده و متحدانش كه با تعداد زیاد و پشتیبانی مناسب هوایی آسمان را در اختیار خود قرار داشتند نتواستند كاری از پیش برند و در حقیقت فرصتی برای اینكه خود را نشان دهند بدست نیاوردند ودر جنگ دوم خلیج فارس نیز هواپیماهای میگ29 عراق حتی از زمین نیز برنخواستند . فالكرومهای عراق در جنگ با ایران نیز بیشتر با استفاده بمبهای غیر هدایت شونده و راكتها در نقش یك بمب افكن ظاهر شدند تا یك جنگنده برای انجام ماموریت تخصصی خود باشند.
هواپیماهای تحت اختیار صربستان نیز با تكنولوژی و سلاحهای مربوط به 15 سال قبل و مربوط به زمان جنگ سرد و شوروی سابق در برابر كه هیچگونه بهینه سازی نشده بودند و از كمبود قطعات یدكی رنج میبردند در برابر انبوه جنگدهای متعلق به ناتو كه در بهترین شرایط به سر میبردند كاری از پیش نبردند .
این هواپیما در جنگ افغانستان در مقابل هواپیماهای22 افغانستان و و در نبرد كارگیل كشمیر از سوی هندوستان هم مورد استفاده قرار گرفته و در چند نبرد كوچك دیگر هم شركت داشته است .

مشخصات عمومی هواپیمای میگ29:

به دلیل طرحهای بسیاری كه برای گسترش و بهینه سازی هواپیمای میگ 29 بروی این هواپیما صورت گرفته هواپیمای میگ 29 فعلی با نمونه اصلی كه در قالب طرح LPFI تولید شد متفاوت است میگ29 در حال حاضر از سیستم آیرودینامیكی شبیه هواپیمای سوخو27 استفاده میكند اگر چه دارای تفاوتهای مشخص با سیتستم آیرودینامیكی سوخو27 میباشد . در ساختمان میگ29 از آلومینیوم تا حد زیادی استفاده شده و در بعضی از نقاط نیز از تركیبات کامپوزیت نیز بهره گیری شده است . بالهای این هواپیما در بالاترین نقطه بدنه و بصورت یكپارچه و با زاویه 40 درجه به بدنه متصل هستند و دو بال افقی نیز در جوانب خروجی موتور هواپیما رو به بیرون نصب قرار گرفته اند . در هواپیمای میگ29 از دو موتور توربوفن كلیوف آر دی33 با پس سوز(Klimov RD-33) استفاده میشود .ظرفیت مخازن سوخت داخلی میگ29 بی (MiG-29B) تنها 3200 كیلوگرم است كه این ظرفیت كم باعث شده است تا برد عملیاتی این هواپیما محدود باشد البته این هواپیما میتواند از تانكرهای خارجی نیز استفاده كند
 

در نمونه های جدیدتر میگ29 از فضای میان بالها و بدنه و سایر فضاها نیز برای حمل سوخت بیشتر استفاده شده است و تمام نمونه های میگ29 دارای توانایی سوختگیری در آسمان هستند كه این امر به گسترش محدوده عملیاتی و افزوده شدن به كارایی این هواپیما كمك مینماید نمونه های جدید میگ29 ساختار آنان بهینه سازی شده و به ساختار (Fatback) تغییر یافته است این ساختار با استفاده از فضای داخلی و گسترش آن امكان افزودن به ظرفیت مخازن داخلی فراهم میكند كه به صورت واضح در برامدگی كوهان مانند پشت هواپیما قابل دیدن است .

هواپیمای جنگنده میگ-29  فولکروم - MiG-29

برای كنترل میگ29 از كنترل هیدرولیك استفاده میشود این سیستم هیدرولیك شبیه سیستم هیدرولیك سوخو27 (fly-by-wire) نیست اما این هواپیما بسیار چالاك و از قدرت مانور خوب و پایدارای مناسبی برخوردار است و خلبان در هنگام چرخش به اطراف میتواند به خوبی هواپیما را كنترل كند با توجه به این عوامل و ساختار این هواپیما هواپیمای میگ29 میتواند فشاری معدل9 جی را تحمل كند. به وسیله سیستمهای كنترل نرم افزاری موجود هواپیما خلبان را از انجام حركاتی كه فشاری بیشتر از حد استاندارد باز میدارد كه این سیستم میتواند توسط خلبان غیر فعال شود . كابین خلبان در نمونه های عادی دارای صفحه نمایشگر HUD هستند و فاقد HOTAS هستند و به طور كلی آنالوگ هستند بنابراین وسایل عقربه ای فراوانی در ان به چشم میخورد و نكته ای كه در اولین نگاه به كاكپیت میگ29 جلب توجه میكند این است كه این كاكپیت بسیار شبیه به كابین خلبان هواپیمای میگ23 است كه قابلیت تغییر كاكپیت و سفارشی نمودن آن به سادگی ممکن است و به طور كلی نمونه های ابتدایی میگ29 از نظر تكنولو‍ژی برتری چندانی نسبت به سایر هواپیمای ساخت شوروی ندارد .

در نمونه های ارتقا یافته شده میگ29 كاكپیتهای شیشه ای به همراه صفحه پیشرفته نمایشگر CRT چندمنظوره و HOTAS به این هواپیما افزوده شده است و از صندلی پران Zvezda K-36D كه دارای كارایی خوبی است در كاكپیت میگ29 استفاده میشود .

هواپیمای جنگنده میگ-29  فولکروم - MiG-29

در نمونه های ابتدایی میگ29 از سیستم رادار تهاجمی فازترون آر ال پی كی(Phazotron RLPK-29 ) كه شامل رادار پالس داپلر N-019 ( نامگزاری ناتو: S-29 Slot Back ) است كه قابلیت نگاه به پایین و شلیك به هدف را دارا است و در كنار آنها كامپیوتر دیجیتال Ts100.02-02 نیز وجود دارد . نمونه اصلی رادار N-019A كه با هدف مقابله با نمونه های غربی طراحی شده بود و امید بسیاری بدان میرفت ولی نتوانست این خواسته شوروی را براورده كند و باعث نامیدی شد . این رادار دارای اشكالات جدی در زمینه كارایی در(BVR) در محدوده خارج از دید (beyond-visual-range) است این رادار برای رهگیری هدف یا همان تراك كردن (Track) اهدافی به اندازه یك جنگده تا شعاع 70 و در اندازه یك بمب افكن تا شعاع 90 كیلومتر بیشتر توانایی ندارد و برای اهداف كوچكتر و یا اهداف از پشت سر این مقدار به35 كیلومتر كاهش میابد . رادار N-019A توانایی شناسایی 10 هدف را در محدوده عملیاتی خود در اختیار دارد اما تنها قادر به هدف قرار دادن بیش از یك هدف به وسیله موشك های هدایت شونده خود نیست از نقاط ضعف دیگر این رادار در سیستم پردازش سیگنال آن است كه در شناسایی اهداف زمینی و یا اهدافی كه ارتفاع كم هستند و در برابر اهداف بسیار یا اشباع هدف دارای ضعف است و استعداد خوبی برای جیمینگ شدن در برابر جنگ الكترونیك دارد و به سادگی از كار می افتد . این مشكلات باعث شده هواپیمای میگ29 قادربه استفاده موثر از موشك های جدید هدایت شونده دوربرد آر27(R-27) در حداكثر برد عملیاتی آنان نباشد این اطلاعات در پی تبانی و خیانت طراح وسازنده رادار فازترون آدولف تولكاچف(Adolf Tolkachev) و افشای این اسرار در سال1985 به سازمان CIA بدست امده بود . در پی ضعف زیاد رادار(N-019A) شوروی با شتاب تصمیم به اصلاح نمودن آن گرفت و برای رفع این نواقص اقدام به بهینه و به روز رسانی این رادار كرد و نمونه ساخته شده توپاز (N-019M Topaz) نامگزاری شد و در هواپیماهای میگ29 اس (MiG-29S) مورد استفاده قرار گرفت اما این اصلاح نیز مقامات شوروی را راضی نكرد و آنها خواستار ارتقا دوباره این رادار و گسترش بیشتر قابلیتهای آن شدند و جدیدترین نمونه ساخته شده رادار ژوك (N-010 Zhuk-M) بود كه برد عملیاتی آن گسترش یافته بود كه از نظر ظاهری نیز تغییراتی نسبت به نمونه پیشین در آن اعمال شده بود كه شامل آنتن گیرنده مسطح بود و از پردازشگرهای قدرتمند و مطمئن با قابلیتهای چند منظوره نیز بهره میبرد و استعداد استفاده از موشكهای هوا به هوای RW-AE ( نامگزاری ناتو: AA-12 Adder ) برای هواپیمای میگ29 را فراهم میكند . در نمونه جدیدتر میگ29 از S-31E2 KOLS كه یك مسافت یاب لیزری و(IRST) جستجو گیر مادون قرمز است (infrared search and track) مدل (S-31E2 KOLS) كه بصورت چشم كروی در جلوی كاناپه خلبان نصب شده نیز بهره گرفته شده این سیستم (IRST) میتواند مستقل از رادار عمل كند و از دقت زیادی نیز برخوردار است . جنگ افزار موجود در میگ29 شامل یك توپ 30 میلی متری (GSh-30-1) نصب شده در كنار بالها و در نزدیكی بدنه است و با خشاب 149 تیر است كه در نمونه های جدیدتر به 100 تیر كاسته شده نمونه اصلی هواپیمای میگ29 در حالت استفاده از تمام ظرفیت مخزن سوخت خود توانایی استفاده از توپ خود را نداشتند اما در نمونه های جدیدتر این مشكل تصحیح شد . سه جایگاه حمل سلاح در زیر بالهای هواپیمای میگ29 وجود دارد و در مجموع 6 جایگاه در زیر بالها وجود كه در نمونه مختلف امكان افزودن 2 جایگاه دیگر ودر مجموع 8 جایگاه وجود دارد میتوان در فضای مابین دو موتور این هواپیما به جای مخزن سوخت 1500 لیتری از یك موشك هوا به هوای میانبرد آر 27(AA-10 ALAMO) و یا بمبهای غیر هدایت شونده و راكتها استفاده كرد و ظاهرا امكان استفاده از این فضا برای حمل و استفاده از سلاحهای گوناگون برای استفاده در نبردهای هوایی وجود ندارد برخلاف هواپیماهایی مانند میگ31 كه از این فضا بیشترین بهره را گرفته اند . تعدادی از هواپیمای میگ29 شوروی امكان حمل یك موشك هسته ای را دارا هستند . بیشتر نمونه های این هواپیما امكان استفاده از موشك آر 73 (AA-11 ARCHER) برای نبردهای داگفایت را دارند البته نمونه های قدیمی تنها قادر به استفاده از موشكهای آر 60((AA-8 APHID هستند . به طور كلی نمونه های اصلی و ابتدایی میگ29 قابلیت چندانی برای حمله به اهداف زمینی برخودار نیستند و تنها میتوانستند از بمبهای غیر هدایت شونده و راكتها استفاده كنند و تنها در نقش یك هواپیما برای برتری هوایی و رهگیری در مسافتهای كوتاه انجام وظیفه كند اما سازندگان هواپیمای میگ در نمونه های بهینه سازی شده امكان بكارگیری بمبهای هدایت شونده لیزری با دقت زیاد و بمبهای الكترونیكی را به این هواپیما افزوده اند .

هواپیمای جنگنده میگ-29  فولکروم - MiG-29

نمونه های مختلف هواپیمای میگ 29 :

میگ29ایMiG-29A (Fulcrum A ):
نمونه ابتدایی ساخته شده از این هواپیما كه در سال1982 وارد خدمت شد.

میگ29بی MiG-29B-Fulcrum A:
نمونه صادراتی این هواپیما فاقد امكانات لازم برای حمل تسلیحات اتمی است و دارای رادار اصلاح شده برای افزایش قابلیت های آن و سیستم (ECM) برای مقابله با جنگ الكترونیك و سیستم (IFF) برای شناسایی دوست از دشمن كه این عبارت مخفف(Identification Friend or Foe) است . هواپیماهای میگ29 ایران از این نوع هستند .

میگ29 یوبی MiG-29UB-Fulcrum B:
نمونه آموزشی این هواپیما با كد UB كه مخفف آموزشی رزمی(Uchebno-Boevoi / trainer-combat) شناخته میشود و دو سرنشینه و فاقد رادار است و بنا به ساختار خود میتواند كارایی های زیادی برایش در نظر گرفت میتوان در امور آموزش و یا یك سوخت رسان استفاده كرد هر چند كه با توجه به برد عملیاتی محدود از قابلیت منحصر به فردی برخوردار نیست و پسوند رزمی آن با كارایی آن سازگار به نظر نمیرسد مگر آنكه با افزودن امكانات این قابلیت را برای این نمونه فراهم كنیم در ضمن یك توپGSh-30 30 میلی متری نیز در آن بكار رفته است .

میگ29 اس MiG-29S-Fulcrum C اولین نمونه :
این نمونه مانند میگ29 بی است اما بدنه هواپیما بزرگتر است دارای ساختار(FatBack) است كه برای افزودن حجم مخازن داخلی است و از سیستم ضد جیمینگ استفاده میكند.

میگ29 اس MiG-29S -Fulcrum Cدومین نمونه :
در این نمونه هواپیما میتواند مقدار بیشتری از تسلیحات را حمل كند به علاوه ی استفاده از دو تانكر خارجی از تغییرات ظاهری هواپیما است . رادار این نمونه را NO19ME انتخاب كرده اند این رادار میتواند 10 هدف را شناسایی كند و همزمان از دو موشك آر 77(AA-12 Adder) برای نابود كردن اهداف استفاده كند .

میگ29 اس ام MiG-29SM-Fulcrum C :
این نمونه از تمام قابلیتهای میگ29 اس برخوردار است و امكان استفاده از موشكهای هوا به زمین هدایت شونده و بمبهای هدایت شونده تلویزیونی و لیزری را دارد .

میگ29 ام یا همان میگ33 MiG-29M/MiG-33 -Fulcrum E:
نمونه پیشرفته و چند منظوره هواپیمای میگ29 است كه ساختمان آن از آلیاژ مقاوم و سبك الومینیوم_لیتیوم ساخته شده و سیستم كنترل پرواز مكانیكی را جایگزین سیستم كنترل fly-by-wire كرده اند . در آن از موتورهای RD-33K با قدرت تراست بیشتر استفاده شده و رادار ژوك (N010 Zhuk) با امكان شناسایی عوارض زمین را برای این مدل در نظر گرفته اند . در زیر هر بال 4 جایگاه( در مجموع 8 جایگاه) برای تسلیحات آماده شده است كه در صورت استفاده از فضای میان دو موتور این مقدار باز هم بیشتر خواهد شد . كاكپیت نیز بهینه سازی شده و دو صفحه نمایشگر جدید به آن افزوده شده است و این هواپیما كاملا قادر به استفاده از موشک آر77(AA-12 Adder) است.

میگ یو بی ام MiG-29UBM :
نمونه دو نفره آموزشی چند منظوره كه هرگز تولید نشد .

میگ29 اس ام تی MiG-29SMT :
این نمونه در حقیقت همان نمونه بهینه سازی میگ29 اس است كه در آن قطعات قدیمی هواپیما با قطعات نرم افزاری و سخت پیشرفته تر میگ 29 ام یا همان میگ33 جایگزین شده اند . با افزودن به حجم مخازن داخلی این هواپیما بدون استفاده از مخازن خارجی تا برد 2100 كیلومتر و شعاع 1050 كیلومتر میتواند ماموریت انجام دهد . كابین این هواپیما با افزوده شده دو نمایشگر بزرگ مسطح كرستال مایع((LCDتمام رنگی و دو نمایشگر مسطح تك رنگ كوچك بهینه سازی شده و رادار بهینه سازی شده N019MP را برای این نمونه در نظر گرفته اند كه به برد و قابلیتهای هوا به زمین آن افزوده شده و این تغییرات با استفاده از موتورهای توربوفن كلیموف (RD-43 turbofans ) كامل میشود . در مجموع مقدار حمل سلاح در این مدل 500 KG افزوده شده و به عدد4500 KG رسیده است . این نمونه قادر نیز به مانند میگ29 ام(میگ33) دارای حداقل 8 جایگاه تسلیحات است و میتواند از تمامی تسلیحاتی كه در میگ29 ام استفاده میشود استفاده كند . كشور روسیه و یمن از استفاده كنندگان این نمونه از این نمونه از این هواپیما هستند .

میگ 29 كی MiG-29K-Fulcrum D اولین نمونه :
نمونه ساخته شده برای نیروی دریایی برای استفاده در ناو هواپیما بر است كه از تمامی امكانات نرم افزاری و سخت افزاری میگ29 ام (میگ33) استفاده میكند و از ساختار محكمتری برخوردار است و مجهز به ارابه فرود بروی عرشه ناوهواپیمابر و تجهیزات دیگر است و برای استفاده در ناوهای هواپیمابر كلاس دریاسالار كوزنتسف طراحی شد ولی این طرح لغو شد .

میگ 29 كی MiG-29K -Fulcrum D دومین نمونه :
این نمونه برای نیروی دریایی هند ساخته و سفارشی سازی شده و به حجم مخازن داخلی افزوده اند و برای دماغه این هواپیما از پوشش لاستیكی استفاده میشود و از سیستم پرواز جدید(fly-by-wire) بجای سیستمهای آنالوگ قدیمی استفاده شده است و مابقی مشخصات این هواپیما به مانند هواپیمای میگ29 ام و اس ام است .

میگ29 یو بی تی MiG-29UBT :
این مدل نمونه بهینه سازی هواپیمای میگ29 یو بی( آموزشی/نظامی) است كه در بروی آن تغییراتی را كه بروی میگ 29 بی(MiG-29B) انجام داده اند و هواپیمای میگ29 بی را به میگ29 اس ام تی (MiG-29 SMT)تبدیل كرده اند این تغییرات را هواپیمای میگ 29 یو بی انجام داده اند و به نمونه میگ29 یو بی تی (MiG-29UBT)تبدیل كرده اند . این طرح لغو شده .

میگ29 ام2 MiG-29M2 :
نمونه چند منظوره و دو نفره كه در آن از ساختار وسایل مورد استفاده در هواپیمای میگ29 ام استفاده شد و تنها تفاوت آن استفاده از یك LCD بزرگ و استفاده از سیستم پرواز دیجیتال است و نمونه تك نفره میگ 29ام 2 (Mig-29 M2) هم میگ29 ام1 (Mig-29 M1) هست كه با مقداری تفاوت با نام میگ29 كی(Mig-29 K) یا همان نمونه دریایی میگ29 شناخته میشود .

میگ29 او وی تی یا همان میگ35 MiG-29OVT/MiG-35-Fulcrum F :
آخرین نمونه ساخته شده از میگ 29 است كه از تمام نمونه های قبلی پیشرفته تر است و مجهز به سیستم تغییر بردار رانش هست كه برای كنترل آن از سیستم fly-by-wire استفاده میشود . این نمونه از بدنه هواپیمای میگ29 ام 1 استفاده میكند و از آیونیك خیلی پیشرفته ای برخوردار است و از امكانات خوب دفاعی و سیستمهای خوكار برای تهاجم استفاده میكند و از HOTAS هم استفاده میكند و به دلیل استفاده از سیستم CGI میتواند مستقلانه به انجام ماموریت اقدام كند . این نمونه از هواپیمای میگ29 خیلی چالاك است و شعاع عملیاتی آن بدون مخازن خارجی1100 كیلومتر است (برد عملیاتی 2200 كیلومتر) و در این نمونه امكان استفاده از 3 مخزن خارجی وجود دارد كه در صورت استفاده از این 3 مخزن خارجی برد عملیاتی این هواپیما بیشتر خواهد شد . قادر به استفاده از اكثر موشكهای هوا به هوا و هوا به زمین مختلف و بمبهای و موشكهای هدایت شونده با تلویزیون و لیزر است و مجهز به هشت جایگاه اسلحه است . روسیه سعی در صادرات این هواپیما به خارج دارد و خاورمیانه از مهمترین مشتریان این هواپیما است روسیه در حال مذاكره برای فروش این هواپیما به كشورهای سوریه / لیبی/ایران/الجزایر/سودان/هند/مالزی/برزیل/پرو و چند كشور دیگر است .

مشخصات فنی هواپیمای میگ29 :

خدمه : یك نفره در مدل نظامی / دو نفره آموزشی/رزمی
طول هواپیما: 17.37 متر
طول بال: 11.4 متر
ارتفاع: 4.7 متر
مساحت بالها : 38 مترمربع
وزن خالص (بدون سوخت و….): 11.000كیلوگرم (11تن)
وزن قابل حمل ( شامل سلاح و سوخت و…..): 16800 كیلوگرم(16.8تن)
حداکثر وزن برخاست : 21000كیلوگرم(21تن)
نیروی محركه : در نمونه های جدید دو موتور كلیموف Klimov RD-33K و Klimov RD-43 توربوفن با پس سوز و نمونه های قدیمی دو موتور كلیموف Klimov RD-33 توربوفن با پس سوز
حداكثر سرعت : 2.45 ماخ
شعاع عملیاتی : در حالت نبرد شعاع700 تا 900 كیلومتر (بسته به مدل هواپیما) در یك خط سیر بدون بازگشت 2900 كیلومتر
حداكثر ارتفاع پرواز : 18000 متر (59100پایی)
سرعت صعود: 330 متر در ثانیه
تجهیزات : یك توپ30 میلی متری GSh-30-1 و موشكهای هوا به هوا / هوا به زمین و انواع مختلف بمبها شامل:

R-60(AA-8 Aphid)/ R-27(AA-10 Alamo)/ R-73(AA-11 Archer)/FAB 500-M62/ FAB-1000/TN-100/ S-24/AS-12/ AS-14

منبع : http://newcoy.persianblog.ir/  http://military.blogfa.com

تهیه و تنظیم : پایگاه تکناز
 

آموزش آشپزی
کسب درآمد
بنر زبان نصرت
گردشگری
عضویت در گروه
250 کارتون برتر
پربیننده های تکناز
پربیننده ترین ماه
ترسناک
بافتنی
تقویت حافظه
طنز ریوندی
ویژه بانوان
ازدواج و مسایل زناشویی