تبلیغات

تبلیغات

توریست ها مانند چاه های نفت ترکیه

مجموعه : مجله خبری
توریست ها مانند چاه های نفت ترکیه

نمایشگاه آی تی بی‌ برلین- نمایشگاهی که سالیانه در آلمان برگزار شده و به توریسم و راهکارهای ارتقاء این صنعت می‌پردازد- امسال هم از تاریخ ۹ تا ۱۳ مارس، در برلین آلمان برگزار شد. ترکیه این بار نیز به مانند سال پیش در این اجلاس خوش درخشید. 
به گزارش سرویس بین الملل «فردا» به نقل از وب سایت روزنامه حریت چاپ ترکیه، جیلا بنمایور- یکی از ستون نویسان این روزنامه- در ستون مطالب خویش به پیشرفت‌های خیره کننده ترکیه در صنعت توریسم اشاره کرده و در مقاله خود از تعبیر «صنعت نفت» برای این صنعت نام برده است. او در مقاله خود اشاره می‌کند «این نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی برای ترکیه است تا به نمایش دستاوردهای خود بپردازد. ترکیه به مانند سال پیش در این نمایشگاه ۵. ۲ میلیون یورو هزینه کرده بود». 
در بخش دیگری از این مقاله بنمایور به سخنان وزیر گردشگری ترکیه و مقایسه ترکیه کنونی با سالهای پیش پرداخته که عنوان کرده بود «در سال ۲۰۰۰، ما در این نمایشگاه حتی صندلی برای نشستن بازدید کنندگان نداشتیم اما در حال حاضر مساحتی نزدیک به ۳۲۰۰ متر مربع رادراختیارداریم.» 
همین اشاره کوتاه گویای پیشرفت‌های صنعت گردشگری ترکیه در یک دهه اخیر است. آمار و ارقام نیز این امر را اثبات می‌کنند. در سال ۲۰۰۰ ترکیه تنها ۱۰ میلیون توریست داشت اما تعداد آن‌ها در سال ۲۰۱۰ به ۲۸ میلیون رسیده است، یعنی رقمی درحدود سه برابر. حتی پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۱ به ۳۰ میلیون نفر نیز برسد. 
در مورد منافع اقتصادی این صنعت نیز او اشاره می‌کند «در طول برپایی این نمایشگاه بسیاری از صاحب نظران این عرصه معتقد بودند که گردشگری برای ترکیه به مثابه «نفت» می‌باشد. در آمدهای ترکیه از گردشگری در سال ۲۰۱۰ به ۲۱ میلیارد دلار می‌رسید و پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۱ به ۲۵ میلیارد دلار برسد. همگان بر این عقیده‌اند که صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برای ترکیه برخوردار است. این درحالی است که این صنعت تنها ۵. ۰ درصد از بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد.» 
در بخش دیگری از این مقاله او به امارهای جهانی در این مورد پرداخته و عنوان می‌کند «بر اساس اخبار منتشر شده اجلاس جهانی اقتصاد، از میان ۱۳۰ کشور فعال در عرصه گردشگری، ترکیه در رتبه ۵۰ قرار دارد. براساس گزارش مشکلات اصلی ترکیه در حال حاضر زیر ساخت‌های حمل و نقل، امنیت، بهداشت و مشکلات زیست محیطی می‌باشند.» 
در بخش مشکلات پیش روی این صنعت نیز اوزگور اوزار سالان – یکی از اساتید دانشگاهی ترکیه- به تفاوت‌های بخش‌های شرقی و غربی ترکیه اشاره می‌کند و می‌گوید «این نتایج چندان شگفتی آور نیستند، در بخش‌های شرقی ترکیه هتل‌های مرفهی وجود ندارند و در این مناطق جاده‌های خوبی برای مسافران و گردشگران مهیا نشده است». 
به گزارش «فردا»، پیشرفت‌های ترکیه در عرصه جهانی و افزایش وزن ژئوپولتیکی این کشور در معادلات جهانی به اندازه کافی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده بود. پیشرفت‌های اقتصادی آن‌ها نیز بیانگر شعار اصلی اسلام گرا‌ها است «به صفر رساندن مشکلات/ تجارت بدون محدودیت».
 
تهیه و تنظیم : پایگاه تکناز

بهترین مجله خبری

بیشتر بخوانید
a

تبلیغات