در ابتدای این نشست؛ اطشانی درمورد نقش یكی از بازیگران به نام حسن جوادی توضیح داد: این نقش كاملا مشخص بود و ابتدای فیلم را گره میزد و همان گره را در انتهای فیلم بازمیكرد.
وی افزود: تمام كاراكترها و شخصیتها در فیلم از فرزندان نقش اول(ستوده با بازی حمید فرخنژاد) تا شخصیتهای جانبی مانند شهید مسیحی(نیما شاهرخشاهی) هركدام به شناخت روحیات نقش اول كمك میكردند و همگی به صورت زنجیروار به دنبال هم قرار گرفته و اگر حتی یكی از شخصیتها را درمیآوردیم یك گوشه فیلم می لنگید.
وی ادامه داد: درمورد همسر شخصیت اول شاید میشد به این بخش بیشتر پرداخت ولی فیلم به گونهای بود كه با یك مونولوگ هم میشد به رنجهای همسر ستوده اشاره كرد.
اطشانی درباره حضور چندین سوپراستار در فیلمش توضیح داد: به هر حال هركس كه فیلم اولش را میسازد دوست دارد از حضور ستارهها و سوپراستارها بهره ببرد. البته در ابتدا قرار نبود این حجم ستاره در فیلم وجود داشته باشد ولی با كمك حاجآقا زم توانستیم این مجموعه را كنارهم بچینیم.
كارگردان فیلم بیان كرد: البته حضور ستارهها به فروش فیلم كمك میكند و در این شكی نیست ولی بسیار مهم بود كه در ابتدا چیدمان شخصیتی درست از آب درآید و بر مبنای همین چیدمان ما از این بازیگران استفاده كردیم.
وی درباره فیلمبرداری فیلم توضیح داد: ما قبل از شروع فیلمبرداری با عوامل؛ جلسات بسیار زیادی گذاشتیم و بر مبنای همین جلسات ادعا میكنم كه برای هر سكانس توضیح داریم.
اطشانی در پایان گفت: بسیار تلاش كردم كه در اولین تجربه خودم فیلمی فلهای نسازم.
در ادامه حجتالاسلام زم درباره شباهت پوشش و گریم محمدرضا گلزار با بازیگر نقش فیلم ماتریكس توضیح داد: خیر. این فیلم؛ فیلمی خاص است و شباهت گلزار و ماتریكس كاملا تصادفی است.
وی درمورد مبلغ قرارداد گلزار برای این فیلم گفت: مبالغ قرارداد بازیگران فیلم محرمانه نیست زیرا نه از بودجه دولت، نه از بیتالمال و نه با مشاركت هیچ فرددولتی این فیلم ساخته نشده است بلكه تمام قراردادها روشن و تهیهكننده كاملا خصوصی است. تمام اسناد بدهی بانكی و وامها همگی مشخص است. قرار بود در ابتدا سرمایهگذاری در این فیلم صورت گیرد كه چون نگرفت ما خود تهیهكنندگی این فیلم را برعهده گرفتیم.
وی با بیان این جمله كه 90 میلیون تومان ناقابل تقدیم محمدرضا گلزار شده است، گفت: امیدوارم سینمای ما به قدری احترام پیدا كند و هنر و هنرمندی گران شود كه این رقمها زیاد مهم نباشد.
وی درباره نامگذاری این فیلم توضیح داد: روز این فیلم روز برزخ است و قرآن از برزخ به عنوان آغاز قیامت نامبرده و یوم در قرآن به دو معنی روز و دوره به كار میرود.
زم خاطرنشان كرد: ستوده (شخصیت اول) وقتی وارد روز خودش میشود با فرشتههای الهی موجه میشود كه همگی با او به بحث و مجادله میپردازند و این یعنی حقیقت دموكراسی.
تهیه كننده فیلم دموكراسی توی روز روشن درمورد دلیلش برای استفاده از گلزار در نقش ازرائیل توضیح داد: مرگ در همه جامعه منفور است و این بهخاطر ابهام انسان از آفرینش الهی است. در این فیلم قصد داشتیم مرگ را زیبا نشان دهیم و طبیعتا باید از چهرهای كه نسل جوان به او علاقه دارد مانند گلزار استفاده میكردیم. پس مرگ منفور را در چهره زیبای گلزار نشان دادیم.
زم ادامه داد: یك فیلم سینمایی را همهجوره میتوان ساخت من وقتی سناریو را در روز اول دیدم با آن سناریویی كه تبدیل به فیلم شد؛ تفاوت بسیار میكرد این به این معناست كه با وسواس زیاد به بازنویسی كار اقدام كردم و حتی بعداز هر صدابرداری یا تدوین یا فیلمبرداری از هر سكانسی در صحنه حاضر بودم و آنچه لازم بود را اعمال میكردیم.
وی، موضوع این فیلم را برای خود موضوعی اعتقادی دانست و گفت: یكی از عواملی كه فیلم را در فروش و طبع آن تاثیرپذیری اثر مهم میكند نقشآفرینان فیلم هستند.
من به دنبال یك خروجی معنوی در این فیلم بودم. پس از این بازیگران و چهرهها استفاده كردم تا به آنچه كه میخواستم برسم.
در پایان این نشست مرتضی غفوری(فیلمبردار این اثر) از سختی كار به خصوص از اینكه بیش از 90 درصد فیلم به صورت دستی فیلبرداری شده است و دوربین روی دستان او بوده است؛ سخن گفت و بیان كرد: تمام سعیمان این بود كه دوربین در صحنههای مختلف بهخصوص حضور ازرائیل نلرزد و چرخش فیلم و تغییر رنگها درست از آب دربیاید.