تبلیغات

تبلیغات

حاج قاسم سلیمانی

با كم خونی ناشی از كمبود ویتامین ب-12 آشنا شوید

مجموعه : پزشکی و سلامت

كم خونی ناشی از كمبود ویتامین ب12 را اصطلاحا آنمی پرنیشیوز می نامند و توسط كم خونی ، و گلبولهای سفید بزرگتر از حد طبیعی مشخص می شود.
این نوع كم خونی در اثر علل مختلف دیگری نیز پدید می آید كه از جمله می توان به كمبود اسید فولیك ، برخی بدخیمی های سیستم خونساز ، و گروهی از اختلالات مادرزادی ، مصرف الكل و نیز بعضی از داروهائی كه در شیمی درمانی استفاده می شوند اشاره كرد.
برای پیشگیری از ایجاد این كم خونی می توان از ویتامین ب12 و اسید فولیك استفاده كرد.
علائم و نشانه های كم خونی فقر ویتامین ب12:
از دست دادن اشتها ، اسهال ، كرختی و گز گز دستها و پاها ،رنگ پریدگی پوست ، احساس خستگی زودرس ، سردرد ، زخمهای مخاطی ، و زبانی ، و تغییر رنگ پوست.
معاینه ی این بیماران میتواند نشانگر اختلال رفلكسها و یكسری علائم عصبی دیگر باشد.
منابع ویتامین ب12:
ویتامین ب12 در مواد غذائی حیوانی مثل گوشت ، نرمتنان صدف دار ، شیر ، پنیر ، و تخم مرغ یافت میشود.اغلب مردم كه میتوانند گوشت را بعنوان یكی از اجزای غذائی خود داشته باشند ، كمتر در معرض پیدایش كمبود این ویتامین هستند مگر اینكه بدن آنان توانائی جذب این ویتامین را نداشته باشد.در حالت طبیعی ، میزان ذخیره ی ویتامین ب12 بدن تكافوی نیاز بیش از یكسال بدن را می كند.
ریسك كمبود ویتامین ب12 در گیاه خوارانی كه كاملا رژیم بدون شیر، پنیر،یا تخم مرغ مصرف می كنند ، و نیز اطفالی كه از اینگونه مادران(گیاهخوار خالص) بدنیا می آیند بیشتر از افراد عادی جامعه است و مصرف ویتامین های مكمل در آنها توصیه می شود.
معمولا نقص ویتامین ب12 را با نقص اسید فولیك ، همزمان مطرح می كنند ، چرا كه علائم این دو با هم مشابه بوده ودر بسیاری از موارد با هم دیده می شوند.كم خونی پرنیشیوز در حقیقت می تواند محصول مشترك كمبود هر كدام از این دو باشد.
اسید فولیك در حقیقت یكی از ویتامین های گروه ب می باشد ، كه برای تكامل جنین انسان نقش بسیار مهمی ایفا می كند.بر خلاف ویتامین ب12 تنها مقدار كمی اسید فولیك در بدن ذخیره می شود ، بهمین خاطر ، مصرف منظم آن (از طریق مواد خوراكی) ضروریست.
غذاهائی مثل جگر ، كلیه (قلوه)، انواع قارچ ، موز ، پرتقال ، سبزیجاتی كه برگهای پهن دارند مثل اسفناج ، تخم مرغ ، نان گندم كامل ، لوبیا ، و شیر بعنوان منابع حاوی این ویتامین ارزشمندند.
مصرف اسید فولیك ، قبل و در طول بارداری ، می تواند احتمال پیدایش جنین های ناقص الخلقه را كاهش دهد.

پایگاه فرهنگی هنری تکناز

تبلیغات