به گزارش بازار خودرو صنعت خودروی ایران در حالی گرفتار بحث فرسایشی گرانی و ارزانی است كه هنوز هم به نظر نمیرسد بخواهد واقعاً خود را یك گام بالا بكشد. استفاده از فناوریهای كهنه و نخنما، عدم سرمایهگذاری گسترده در بخش تحقیق و توسعه، رویكرد به صنعت خودروسازی كشورهای در حال گذار و عدم برنامهریزی درازمدت هنوز هم جزو آفتهای این سیستم به شمار میرود.
بیایید از این حرفها بگذریم. صد رحمت به تكنولوژی پراید. در حال حاضر، در همین سال 91 بعد از 12 سالی كه از قرن 21 گذشته حیرتانگیز است كه هنوز خودرویی با تكنولوژی بسیار پیش پاافتاده ساخته میشود. داستان امروز، داستان كمپرسی بنز است. كامیونی كه رانندههای جاده به آن «10 چرخ 2624 دماغ كوتاه» هم میگویند.
تاریخچه
این خودرو آنقدر قدیمی است كه عكسهای اولیهاش سیاه و سفید هستند. مرسدسبنز آلمان نسخههای ابتدایی آن را سال 1896 تولید كرد. سال 1959 دوره جدید تولیدات سنگین این شركت با محصولی به اسم Kurzhauber آغاز شد. تولیدات این سری با توان كششی بین 7.4 تا 18 تن قرار میگرفتند. استفاده از فناوری بهروز و طراحی درخور توجه كاری كرد این خودرو بیش از انتظارات از سوی مشتریان استقبال شد. نسخههای بسیاری روی این خودرو تولید شد. از پیكاپ و كفیدار گرفته تا اتوبوس و آمبولانس.
از مرسدس فوق در آتشنشانی، صنایع راه و ساختمان و همچنین نظامی نیز استفاده میشد. قدرت مناسب پیشرانه در كنار، قابلیتهای رفاهی راننده و مهمتر از همه سادگی در استفاده سری جدید را با موفقیت چشمگیری روبهرو كرد.
بین سالهای 67 تا 68 میلادی با تغییر چهره مختصری مواجه شد. جلوپنجره برجستهتر شد و چراغها كمی بیشتر بیرون آمد. شیشه جلو نیز برای بهبود دید راننده، عریضتر شد. با شروع دهه 70 میلادی، صادرات انبوه آن آغاز شد. یكی از دلایل محبوبیت این خودرو در بازارهای جهانی، مكانیزم ساده تعمیرات آن بود. از اواسط دهه 70 تا ابتدای دهه 80 میلادی مرسدسبنز آلمان نسخه سنگین این خودرو را با ظرفیت 12 تا 26 تن راهی بازار كرد. همان ایام بود كه بازارهای آمریكای جنوبی، عربستان و آفریقا به شدت خواهان این خودرو شدند.
بین سالهای 65 تا 84 میلادی مدل ساده و سبكی از این خودرو با نام LP608 نیز روی خط تولید میرفت. این مدل به اسم كابین مكعبی مشهور بود. ایرانیها اغلب آن را با نام خاور 608 میشناسند. ظرفیت آن نیز بین 6 تا 11 تن برآورد شده است.
مشخصات فنی
آنچه ایرانخودرو دیزل به اسم 2624 با كد OEM355 تولید میكند، مجهز به یك موتور 11.5 لیتری (11580 سیسی) با آرایش شش سیلندر خطی است. سرعت نهایی این مدل 98 كیلومتر در ساعت اعلام شده است. یك باك پر این خودرو گنجایش 200 لیتر گازوئیل دارد. خیلی تلاش شده است تا میزان آلایندگی این خودرو در حد استاندارد باشد با این حال خودر ایرانخودرویی ها استانداردد آلایندگیاش را یورو 2 معرفی كردهاند.
طول، عرض و ارتفاع یك كمپرسی بنز استاندارد به ترتیب 8330، 2456 و 2945 میلیمتر است. وزن خالص آن بدون بار نیز 6 هزار و 325 كیلوگرم میشود. بار مجاز روی محور جلو 7 هزار و روی محور عقب 13 هزار كیلوگرم است.
معمولاً قدرت این خودروها آنچنان در دست نیست ولی میگویند كه یك كمپرسی سالم باید 220 اسببخار نیرو تولید كند.
این خودرو در ایران
شركت ایرانخودرو دیزل كه ابتدا نامش خاور بود، كار خود را از سال 1338 شروع كرد. از سال 1343 تولید كامیون و كامیونتهای مرسدسبنز را در دستور كار خود قرار داد. گروه ایرانخودرو سال 78 سهام عمده خاور را خرید و آن را یكی از زیرمجموعههای خود كرد.
كمپرسی بنز در حالی بین رقبای تازهوارد چینی و كرهای دیده میشود كه طبق اعلام مدیر عامل اتفاقاً سال گذشته فروش خوبی را هم تجربه كرده است.
آنقدر قدیمی است كه مرسدس بنز آن را در موزه گذاشت
خط تولید منظم این خودرو در آلمان. دقت كنید عكس سیاه سفید است