تلویزیون هوشمند واژه ای ست که این روزها بیش از همیشه از جانب تمامی تولید کنندگان بزرگ دنیای دیجیتال به گوش می رسد. این مفهوم تازه که با ورود اینترنت به درون دستگاه های تلویزیون معنای تازه ای پیدا کرده است اندک اندک در حال تغییر نوع نگرش کاربران و نحوه استفاده آنها از تلویزیون است. بررسی سیر تحولی تلویزیون های هوشمند شرکت سامسونگ از ابتدا تاکنون موضوع مقاله امروز عصر نوشتن است. ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمائید.
در زمان اختراع تلویزیون در اواسط قرن بیستم شاید هیچگاه تصور نمی شد که اختراعی که در ابتدا چندان جدی نیز گرفته نمی شد پس از نزدیک به نیم قرن آنچنان پیشرفتی را تجربه کند که به جزء جدائی ناپذیری از زندگی تمامی انسان ها بدل شده و بخش اعظمی از اوقات فراغت افراد از تمامی سطوح و قشرهای جامعه در مقابل این وسیله اغوا کننده مصرف شود. تلویزیون با جاذبه های فراوان خود نه تنها اولین گزینه اکثر افراد در انتخاب وسیله ای سرگرم کننده به حساب می آید بلکه نقش رسانه ای آن نیز در انتقال بلافاصله اخبار و اطلاعات به تمامی نقاط دنیا از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است تا جائیکه حتی مهمترین اتفاق دهه های پایانی قرن بیستم یعنی احتراع کامپیوتر نیز تنها تاثیری در کاهش محبوبیت این کالا بر جای نگذاشت بلکه با ادغام بسیاری از کاربری های آن در تلویزیون های پیشرفته منجر به موفقیت های بیشتر تلویزیون گردید. نسل جدید تلویزیون های پیشرفته همزمان با ارتقا چشمگیر کیفیت تصاویر و افزودن فناوری های نوینی همچون پخش تصاویر سه بعدی، آرام آرام از قالب یک پخش کننده صرف فاصله گرفته و امکانات هوشمندانه فراوانی را در خود جای می دهند؛ این امکانات که بیشتر آنها تا پیش از این تنها در کامپیوترها قابل دسترسی بود کاربران تلویزیون ها را با تجربه نوینی از زندگی راحت در کنار ابزارهای هوشمند روبرو می سازد.
از جمله شرکت های فعال در زمینه مفهوم تلویزیون هوشمند می توان به سامسونگ بعنوان یکی از بزرگترین سازندگان پنل LCD در کلاس های مختلف اشاره نمود. سامسونگ یکی از برندهای کلاسیک و قدیمی بازار در تولید صفحه نمایش و تلویزیون است که تامین کننده پنل صفحه نمایش برای بسیاری دیگر از برندهای معتبر بازار نیز به حساب می آید امری که خود به روشنی نشان از میزان قدرت و حجم فعالیت های سامسونگ در رده نمایشگرها در کلاس های مختلف دارد. اولین گام های شرکت سامسونگ در گسترش مفهوم اولیه تلویزیون و افزودن قابلیت های جدید به آن در سال 2007 با معرفی نسل اول Internet TV های این شرکت برداشته شد تلویزیون های نخستین موسوم به Internet TV برای اولین بار در این کلاس کاربران را در حین مشاهده تصاویر تلویزیونی قادر به دریافت اطلاعات مختلف از این شبکه جهانی می نمود. بدین ترتیب علاوه بر محتوای در حال پخش از تلویزیون همواره امکان دسترسی به آخرین اطلاعات و اخبار در کنار برخی گزینه های متنوع دیگر نیز وجود داشت.
دومین مفهومی که سامسونگ یک سال پس از Internet TV به گسترش آن اقدام نمود فناوری InfoLink نام داشت این عنوان جدید که در سال 2008 همزمان با ارائه سری 7، 8 و 9 تلویزیون های LCD این شرکت ارائه شد با گذر از امکانات Internet TV های اولیه، گزینه های جدیدی را در اختیار کاربران این رده قرار داد. InfoLink که برای تلویزیون های LCD سامسونگ در سال 2008 ارائه شد گذشته از دسترسی به شبکه اینترنت امکان استفاده از چندین سرویس کاربردی دیگر را نیز فراهم آورد از جمله سرویس های حاضر در این فناوری می بایست به مشاهده وضعیت آب و هوائی، دسترسی به وضعیت بازار و تبادلات مالی و اخبار و اطلاعات روز اشاره نمود. سزویس رایگان InfoLink همچون قبل بجز امکان نمایش همزمان با محتوای در حال پخش از تلویزیون می توانست بصورت تمام صفحه و اختصاصی نیز به نمایش در آید.
اتصال اینترنت برای دسترسی به سرویس InfoLink گذشته از اتصال معمول از طریق کابل LAN، بصورت بی سیم نیز با تهیه Adapter های ویژه در در مدل های پشتیبانی کننده از این فناوری در دسترس قرار داشت که در این مورد آخر پورت های USB حاضر در تلویزیون های سامسونگ که از آنها با عنوان WiseLink یاد می گردید بعنوان درگاه ورود این Adapter ها در نظر گرفته شده بود.
اسمارت TV های سامسونگ در سال 2009 بار دیگر سرویس Internet TV را با امکاناتی جدید و نوین زنده نمودند. در نسل جدید Internet TV های سامسونگ علاوه بر امکات قبلی حاضر در این سرویس مفهوم تازه ای به نام ویجت های تلویزیونی پا به عرصه وجود گذاشتند این ابزارک های کوچک که هر کدام وظیفه مشخصی را بر عهده داشتند براحتی بروی تلویزیون های جدید سامسونگ نصب شده و از طریق آنها دسترسی سریع و بدون واسطه ای به سایت هائی همچون یاهو، فلیکر و ده ها عنوان دیگر در این زمینه وجود داشت.
لیست کامل ویجت های قابل نصب بروی تلویزیون های سامسونگ را در بخشی تحت عنوان Widget Gallery در منوی دستگاه می توان مشاهده کرد و از همین قسمت به راحتی می توان عناوین جدیدی را به ویجت های حاضر در دستگاه اضافه کرد. محتوای قبلی حاضر در سرویس های پیشین این کلاس همچون اطلاعات وضعیت آب و هوا، بازارهای مالی و اخبار روز طبیعتا در این سرویس جدید نیز به همان کیفیت قبل حضور داشتند. سرویس Internet TV جدید سامسونگ در LCD های سری 6 و LED های سری 7 این شرکت در سال 2009 در اختیار خریداران این مدل ها قرار گرفت.
سال 2010 برای سامسونگ همزمان با ارائه اولین مدل های سه بعدی این برند با افزودن امکانات جدید به سرویس Internet TV همراه بود. تغییر اصلی در امکانات این سرویس همزمان با حفظ قابلیت های قبلی به بازگشائی فروشگاه Application های سامسونگ برای تلویزیون های این شرکت به نام Samsung App Store باز می گردد این فروشگاه آنلاین که از نیمه دوم سال 2010 در ابتدا برای بازار کره جنوبی و آمریکا راه اندازی شد محلی برای خرید و نصب برنامه های متعدد بروی تلویزیون های این شرکت بوده و تا حد امکان سعی شده است که محتوای حاضر در آن برای مناطق و کشورهای مختلف متناسب با فرهنگ آنها ارائه شود. از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای این سرویس می توان به برنامه های با محوریت خانواده مثل اپلیکیشن های مرتبط با سلامتی، بازی های تلویزیونی و قاب عکس دیجیتالی برای قرار دادن تصاویر دلخواه در صفحه تلویزیون اشاره نمود. دسته بندی های اصلی در فروشگاه Samsung Apps شامل ویدئوها، بازی ها، اطلاعات، Lifestyle و چندین و چند مورد دیگر می شود که در هرکدام ده ها عنوان متنوع به چشم می خورد.
اما شاید بزرگترین اتفاق در دنیای تلویزیون های هوشمند سامسونگ که عنوان Smart TV را نیز برای اولین بار به این کلاس وارد نمود در خلال نمایشگاه CES 2011 در لاس وگاس آمریکا به عموم معرفی شد. در این نمایشگاه گذشته از ابداعات و تجهیزات رنگارنگ ارائه شده از سوی سامسونگ نسل جدید تلویزیون های سری 7000 و 8000 این شرکت نیز زیر عنوان Smart TV’s با قابلیت هائی انقلابی به نمایش گذاشته شدند اهمیت این دو سری که در کلاس سه بعدی LED و پلاسما عرضه شدند علاوه بر طراحی جدید و ابعاد 46 تا 65 اینچی به امکانات نرم افزاری آنها نیز کاملا وابسته است جائیکه پس از مدتها یک مرورگر وب واقعی برای دسترسی کامل به محتوای سایت های اینترنتی همچون یک کامپیوتر واقعی برای این مدل ها در نظر گرفته شده و حتی امکان Bookmark کردن سایت های اینترنتی برای مراجعه دوباره به آنهادر کوتاه ترین زمان نیز در نظر گرفته شده است. از دیگر ویجت های جدید حاضر در نسل جدید Smart TV ها می توان به Application اسکایپ برای ارتباط تلفنی تحت شبکه اشاره نمود که با تهیه یک وب کم جداگانه حتی ارتباط تصویری را نیز می توان به این مجموعه افزود.
امکانات هوشمند نسل جدید Smart TV های سامسونگ در بخشی تحت عنوان Smart Hub مجتمع شده است بخشی که در حقیقت دروازه ورود به امکانات هوشمند تلویزیون های سامسونگ بوده و تمامی امکانات نرم افزاری دستگاه در سطوح مختلف را در خود جای داده است. اسمارت هاب همچون یک اسمارت فون محلی برای نمایش تمامی Application هائی ست که بصورت اختصاصی برای تلویزیون نوشته شده اند. در این بخش علاوه بر ویجت های همیشگی برای دسترسی مستقیم به سرویس های آنلاین، بخشی برای Application ها، قسمتی برای شبکه های اجتماعی و یک بخش جداگانه نیز برای سرویس های پخش محتوای آنلاین موسوم به on-demand TV در نظر گرفته شده است. در هم آمیخته شدن تمامی این سرویس ها در قالب یک صفحه مشخص برای دسترسی سریع تر مهمترین نکته مثبت این قسمت را تشکیل می دهند. در صفحه Smart Hub باکس جستجوی جدیدی با عنوان Search All نیز به چشم می خورد که علاوه بر جستجوی اینترنت به دنبال عبارتی خاص، امکان جستجو و نمایش موارد مرتبط با برنامه مورد استفاده کاربران، موارد منطبق در شبکه های اجتماعی و فیلم های حاضر در سرویس های Video on Demand نیز در آن وجود دارد بعنوان مثال برای یافتن یک فیلم مشخص، گزینه Search All تمامی سرویس های احتمالی ارائه کننده این عنوان در سرتاسر اینترنت را جستجو کرده و نتایچ را به فرم Thumbnail های مشخص نمایش می دهد. در سرویس ویدئوی اسمارت هاب با توجه به فیلم های قبلی انتخاب شده لیستی از عناوین جدید منطبق با سلائق کاربر به نمایش گذاشته می شود و بدین ترتیب همواره فهرست جدیدی از فیلم های مورد علاقه افراد با امکان پخش از طریق Application های نصب شده در دسترس قرار دارد.
ویژگی جذاب دیگر در Smart TV های سامسونگ به امکان تصویر در تصویر محتوای در حال پخش از تلویزیون و سرویس های اینترنتی باز می گردد و بعنوان مثال می توان در حین مشاهده تلویزیون به چک کردن شبکه های اجتماعی و آپدیت های حاضر در آنها بدون ترک صفحه تلویزیون اقدام نمود. این ویژگی فوق العاده مخصوصا برای کاربرانی که قصد گزارش لحظه لحظه از اتفاقات یک برنامه خاص مثل مسابقات ورزشی در شبکه های اجتماعی را دارند بسیار سودمند به نظر می رسد.
از دیگر قابلیت های Smart TV های سامسونگ می بایست به گزینه All Share در انتقال بی سیم محتوای صوتی و تصویری از طریق فناوری DLNA به صفحه تلویزیون اشاره کرد جائیکه با توجه به حضور اتصال بی سیم داخلی در Smart TV های جدید سامسونگ به راحتی می توان دیگر وسائل منطبق با این فناوری همچون گوشی های موبایل، دوربین های عکاسی و فیلمبرداری و نوت بوک ها را از این طریق بصورت مستقیم به تلویزیون متصل نموده و محتوای مولتی مدیائی حاضر در آنها را بروی پنل بزرگ تلویزیون مشاهده کرد.
نگفته پیداست که تمامی قابلیت های ذکر شده برای نسل جدید Smart TV های سامسونگ بدون حضور یک وسیله کنترلی پیشرفته در کنار دستگاه بی معنا خواهد بود امری که سامسونگ نیز بیش از همه به آن واقف بوده و ریموت کنترلرهای جدیدی را با امکانات متفاوت به همراه دستگاه های خود ارائه داده است. نخستین ریموت معرفی شده برای تلویزیون های جدید سامسونگ که در نمایش CES به معرض نمایش گذاشته شد Smart Touch نام دارد که از طریق صفحه نمایش 3.0 اینچی لمسی خود و اتصال Wi-Fi با تلویزیون در تماس است امکانات این ریموت در سطح یک PMP کاملا پیشرفته قرار دارد و با پشتیبانی از فناوری DLNA قادر به پخش محتوای متفاوتی از تلویزیون بصورت همزمان است. Smart Touch همراه با سری 8000 تلویزیون های سامسونگ ارائه شده و علیرغم سازگاری کامل آن با سری 7000، در جعبه محتویات این مدل قرار نداشته و می بایست بصورت جداگانه تهیه شود.
به تازگی ریموت کنترلر جدیدی نیز تحت عنوان QWERTY TV Remote برای اسمارت فون های سامسونگ ارائه شده که از یک سمت مشابه ریموت های کلاسیک این شرکت با کلیدهائی نسبتا بزرگ تر است و در سمت دیگر حاوی یک صفحه کلید کامل QWERTY، کلیدهای عددی و جهتی در طرفین و یک صفحه نمایش تک رنگ در بالا می شود که برای استفاده از محتوای اینترنتی و تایپ متن در قسمت های مختلف بسیار کاربردی خواهد بود. در مرکز کلیدهای جهتی این ریموت نیز از یک کلید لمسی با عملکردی همچون یک موس واقعی استفاده شده است. این ریموت جدید علاوه بر دو سری D7000 و D8000 با مدل های D6300 نیز کاملا سازگار است هرچند که در سری D6300 برخلاف دو مدل بالاتر از این ریموت استفاده نشده و می بایست بصورت جداگانه نسبت به تهیه آن اقدام نمود.
فناوری Smart TV و گزینه های جذاب حاضر در تلویزیون های هوشمند فعلی مطمئنا در جایگاه امروزی خود ثابت نمانده و بی شک در سال های آینده نیز با تغییرات بزرگ و شگرفی روبرو خواهد شد؛ اما روند این تغییرات در دگرگونی تدریجی مفهوم تلویزیون و تلفیق آن با کامپیوترها برای حضور در اینترنت و کسب اطلاعات آنلاین این سوال را به ذهن متبادر می کند که پله بعدی در این انقلاب فناوری منجر به تلفیق کدامین تکنولوژی روز در قالب نسل بعدی تلویزیون های هوشمند خواهد شد پاسخ این سوال شاید در ارتباطات تلفنی و نزدیکی بیشتر تلویزیون و تلفن های همراه نهفته باشد امری که تنها زمان می تواند در مورد صحت و سقم قضاوت نماید.