طی تحقیقاتی که نشان داده است و البته وبمسترها ، برنامه نویسان و مدیران قوی سایت های بزرگ نیز تایید می کنند، کاربران بیش از ۱۰% از زمان خود را در اینترنت صرف جوامع مجازی و شبکه های آنلاین و سایت های اجتماعی می کنند.که این میزان بسیار بیشتر از صرف وقت برای ایمیل است.
در این تحقیقات که توسط Nielsen Online انجام شده مشاهده میشود که کاربران در بازدید از سایتهای مختلف از الگوی مشابهی پیروی مینمایند که بر آن اساس جستوجوی آنلاین، سایتهای خاص و مورد علاقه، سایتهایی با موضوع نرمافزار و در انتها حضور در دیگر سایتها عمدهترین موارد مورد علاقه کاربران را تشکیل میدهند.
طی این مشاهدات ،از هر یازده دقیقه حضور آنلاین، یک دقیقه آن صرف سایتهای شبکهای و اجتماعی میگردد.
نکته قابل توجه اینست که وقتی به بزرگترین سایت اجتماعی یعنی فیسبوک میرسیم این اعداد و ارقام جهشی بسیار بزرگ از خود نشان میدهند.
اعضای این سایت در مدت زمان یاد شده ۲۰/۵ میلیارد دقیقه را در این سایت گذراندهاند که نسبت آن در مقایسه با سال گذشته که ۳/۱ درصد بوده اینک به ۵۶۶ درصد رسیده است.
آمارها نشان میدهند که بیشترین رشد سایت فیسبوک در محدوده سنی ۳۵ تا ۴۹ سال رخ داده و میزان رشد کاربران رده ۵۰ تا ۶۴ سال دو برابر رشد تعداد کاربران زیر هجده سال این سایت بوده است.
همین طور که پیش می رویم و زمان نیز می گذرد، جوامع و شکبه ها روبه رشد هستند و در آینده نزدیک شاهد ارتباط و شبکه های آنلاین تلویزیون ها نیز خواهیم بود.
این شبکه ها سعی درآن دارند که محیط کاری کاربر را طوری فرآهم آورند وامکاناتی درج کنند که کاربر ساعت ها در یک سایت آنلاین بماند .