سینمای ژاپن با موفقیت در بخش اسكار بهترین فیلم خارجی سال، صنعت سینمای خود را احیا میكند و كمدی درام اجتماعی «عزیمتها» به مدد اسكاری كه گرفته، موفقیتهای بیشتری در سرزمین مادری كسب میكند.
موفقیت دوباره این فیلم در داخل كشور، یك چیز عجیب و غریب نیست.
شركت «شوچیكو» كه توزیعكننده فیلم در خاك ژاپن است، پس از موفقیت پیشبینینشده و استثنایی این فیلم در مراسم 22فوریه اسكار، تعداد سالنهای نمایشدهنده فیلم را افزایش داد.
افزایش شمار سینماهای نمایشدهنده «عزیمتها» به 182سالن ، یكبار دیگر نام این فیلم را وارد فهرست 10فیلم اول جدید گیشه نمایش هفتگی سینماها كرد.
اینبار فیلم در بیستوچهارمین هفته نمایش، لقب هشتمین فیلم جدول گیشه را به خود اختصاص داد.
«عزیمتها» در بیستوچهارمین هفته نمایش خود توانست به فروشی 600هزار دلاری دست پیدا كند كه برای فیلمی غیراكشن (در حقیقت غیرتجاری)، آن هم در ششمین هفته نمایش خود، حكم یك رقم رویایی را دارد.
در تاریخ سینمای ژاپن تا قبل از این، چنین موردی وجود نداشته كه فیلمی با حالوهوایی غیرمتعارف، از سومین هفته نمایش بتواند به چنین رقم فروشی دست پیدا كند.
اما تحلیلگران سینمایی میگویند «عزیمتها» به واسطه موفقیت اسكاری و دریافت اسكار بهترین فیلم خارجی است كه توانسته چنین موفقیت كلانی را تجربه كند.
فروش كلی فیلم تا به حال به 35میلیون دلار (حدود 5/3میلیارد ین ژاپن) رسیده است.
منتقدان سینمایی میگویند پس از آنكه رسانههای گروهی ژاپن خبر مراسم اسكار و موفقیت «عزیمتها» را پخش كردند، ناگهان شمار تماشاگران فیلم افزایش یافت.
این در حالی است كه مراسم اسكار در آخر وقت روز یكشنبه (كه تعطیل عمومی است) برپا شد و روز دوشنبه (كه تماشاگران به سینماهای نمایشدهنده «عزیمتها» هجوم بردند) نه یك روز تعطیل كه روز كاری بود.
✅مطالبه مشابه: این مرد هنرمند است یا بیکار ؟!
شمار تماشاگران فیلمهای سینمایی در سراسر جهان به صورت طبیعی، در 2 روز پایانی هفته (شنبه و یكشنبه) افزایش پیدا میكند كه تعطیلی پایان هفته و اكران عمومی فیلمهای جدید، عامل این استقبال و هجوم است.
ولی استقبال ناگهانی از «عزیمتها» در شرایطی صورت گرفت كه هیچیك از این دو عامل وجود خارجی نداشتند؛ هم خبری از تعطیلات نبود و هم خود فیلم یك محصول تازهاكرانشده نبود.
منتقدان سینمایی میگویند پس از آنكه رسانههای گروهی ژاپن خبر مراسم اسكار و موفقیت «عزیمتها» را پخش كردند، ناگهان شمار تماشاگران فیلم افزایش یافت.
این در حالی است كه مراسم اسكار در آخر وقت روز یكشنبه (كه تعطیل عمومی است) برپا شد و روز دوشنبه (كه تماشاگران به سینماهای نمایشدهنده «عزیمتها» هجوم بردند) نه یك روز تعطیل كه روز كاری بود.
شركت شوچیكو با دیدن اشتیاق عمومی مردم برای تماشای فیلم بلافاصله تعداد سالنهای نمایش آن را افزایش داد تا بتواند پاسخگوی علاقه ناگهانی تماشاگران باشد.
تعدادی از سینماهای نمایشدهنده هم فیلم را با زیرنویس انگلیسی به نمایش گذاشتند.
این اقدام شركت شوچیكو هم یك اقدام غیرمعمول بود.
در سینمای ژاپن به ندرت اتفاق میافتد كه یك محصول داخلی كه به صورت عمومی روی پرده سینماها رفته (و نه در جایی مثل «فیلمخانه ملی» یا «سینما تك») با زیرنویس انگلیسی همراه باشد.
نمایش عمومی «عزیمتها» پس از دریافت اسكار، با اتفاقات جالبی هم همراه بود كه رسانههای گروهی به آنها توجه ویژهای نشان دادهاند.
برای مثال یك سینمای قدیمی در شهر موریوكا كه از یك سال قبل تعطیل شده بود، به مناسبت موفقیت «عزیمتها»، دوباره با این فیلم بازگشایی شد.
تمام سانسهای این سینما در شرایطی پر از تماشاچی شد كه مسئولان آن، سال قبل آن را به دلیل نبود تماشاچی (و عدم استقبال مردم از فیلمهای آن) تعطیل كرده بودند!
تهیهكنندگان «عزیمتها» پیشبینی میكنند فیلمشان حداقل 41میلیون دلار (معادل 4میلیارد ین ژاپن) فروش كند و هنوز هیچ تاریخی را برای پایان اكران عمومی آن تعیین نكردهاند.
فیلم اواسط سپتامبر گذشته در 220سالن سینما روی پرده رفت و 5/31میلیون دلار فروش كرد.
این رقم فروش، نام «عزیمتها» را به عنوان موفقترین و پرفروشترین فیلم شركت شوچیكو در سال 2008 مطرح كرد.
ادامه موفقیت فیلم، كمك میكند تا نام آن در فهرست پرفروشترین و موفقترین محصولات سینمایی تاریخ كلی این شركت فیلمسازی قرار گیرد.
«عزیمتها» در سومین هفته نمایش خود در اواخر تابستان سال گذشته میلادی، با كاهش تعداد سینماهای نمایشدهنده روبهرو شد و شمار سینماهای آن به حدود 50 سالن تقلیل یافت.
✅ مطالب مشابه: مورد عجيب مرد بيكار ژاپني
«عزیمتها» قبل از موفقیت اسكاری خود،
توانسته بود بیش از 60 جایزه از جشنوارههای مختلف معتبر بینالمللی بگیرد.
«عزیمتها» قبل از موفقیت اسكاری خود، توانسته بود بیش از 60 جایزه از جشنوارههای مختلف معتبر بینالمللی بگیرد.
در بین این جشنوارهها میتوان به مونترال، چین، هاوایی و پالماسپرینگز اشاره كرد.
در عین مراسم جوایز سالانه فیلم ژاپن (كه به اسكار ژاپنی معروف است و تقریبا همزمان با مراسم اسكار برپا شد) هم جوایز اصلی خود را به «عزیمتها» داد.
این فیلم كه جوایز مراسم را درو كرد، عنوان بهترین فیلم سال 2008 سینمای ژاپن را از آن خود كرد.
«عزیمتها» در شرایطی این موفقیت را كسب كرد كه انیمیشن «پونیا روی صخره كنار دریا» با فروشی 172میلیون دلاری، عنوان پرفروشترین فیلم سال سینمای ژاپن را از آن خود كرد.
این ساخته جدی هایائومیازاكی (كه به والت دیزنی ژاپن معروف است) در هشتمین دوره مراسم جوایز انیمیشن ژاپن، جایزههای بهترین انیمیشن و كارگردانی را از آن خود كرد.
تحلیلگران سینمایی میگویند كه سال 2008 سال خیلی خوبی برای صنعت سینمای ژاپن بوده و اهالی سینما در این كشور آسیایی با وضعیت و موقعیت خیلی خوبی روبهرو بودهاند.
اتحادیه تولیدكنندگان فیلم ژاپن (EIREN) در گزارش رسمی سالانه خود اعلام كرد كه فروش كلی محصولات سینمایی در سال میلادیای كه گذشت بالای 2میلیارد دلار (حدود 195 میلیارد ین ژاپن) بوده است. در این سال بیش از 161 میلیون بلیت سینما فروخته شده است.
این در حالی است كه سینما در ژاپن یك تفریحگران قیمت است و سالنهای نمایش، گرانقیمتترین محل در سطح بینالمللی، برای تفریح و گذران وقت هستند.
محصولات داخلی در سال 2008، حدود 60درصد گیشه فروش را در اختیار خود داشتند.
به این ترتیب، استقبال تماشاگران از فیلمهای ژاپنی باعث رشد 22درصدی موفقیت محصولات خودی در مقایسه با سال 2007 شد.
این رقم فروش، نام «عزیمتها» را به عنوان موفقترین و پرفروشترین فیلم شركت شوچیكو در سال 2008 مطرح كرد.
✅مطالب مشابه: آنجلینا جولی به همراه خانواده اش در ژاپن
ادامه موفقیت فیلم، كمك میكند تا نام آن در فهرست پرفروشترین و موفقترین محصولات سینمایی تاریخ كلی این شركت فیلمسازی قرار گیرد.
قسمت چهارم مجموعه فیلم ماجراجویانه «ایندیانا جونز» و «من افسانه هستم» (با بازی ویل اسمیت) تنها فیلمهای هالیوودی هستند كه موفق شدند نام خود را وارد فهرست 10 فیلم پروفروش سال 2008 گیشه نمایش ژاپن كنند.
1- پونیا روی صخره كنار دریا (172 میلیون دلار) 2- پسرها بالای سر گلها (86میلیون) 3- ایندیانا جونز4(63 میلیون) 4- صخره سرخ: قسمت اول(57میلیون) این فیلم با وجود آنكه محصول كشور چین است ولی به دلیل حضور دو ستاره مطرح ژاپنی در نقشهای اصلی آن، از سوی ژاپنیها به عنوان یك محصول ژاپنی شناخته میشود.
5- مظنون ایكس (55 میلیون) 6- پوكمون (53 میلیون) 7- شریكها (49میلیون)
8- من افسانه هستم (48میلیون) 9- پسرهای قرن بیستم (44 میلیون) 10- ساعت جادویی (43میلیون).
«عزیمتها» كه در سال 2008 به فروشی 34 میلیون دلاری دست پیدا كرد، در فهرست فیلمهای پرفروش ژاپنی سال، مقام یازدهم را از آن خود كرد اما فروش دوباره آن، جدول گیشه نمایش سال 2008 را نیز دستخوش تغییر كرده است.
شركت قدیمی و معروف توهو با اكران عمومی 554 فیلم سینمایی، بزرگترین توزیعكننده سینمایی ژاپن بود.
این شركت با یك فروش كلی 821میلیون دلاری در گیشه نمایش، به عنوان موفقترین شركت سینمایی ژاپن معرفی شد.
شركت شوچیكو با یك رقم فروش 178 میلیون دلاری در مقام بعدی قرار گرفت.
تماشاگران ژاپنی در سال2008، استقبال خوبی از فیلمهای پر سروصدایی مثل «شوالیه تاریكی»، «مرد آهنی» و انیمیشن «كونگفوی پاندایی» نكردند؛ به همین دلیل است كه استقبال تماشاگران ژاپنی از «عزیمتها» كمی عجیب به نظر میرسد.
فیلم، قصه مرد جوانی به نام دایگو را تعریف میكند كه تكنواز ویولنسل یك گروه موسیقی است. با انحلال این گروه موسیقی، دایگو بیكار میشود.
عنوان بهترین فیلم سال 2008 سینمای ژاپن را از آن خود كرد.
«عزیمتها» در شرایطی این موفقیت را كسب كرد كه انیمیشن «پونیا روی صخره كنار دریا» با فروشی 172میلیون دلاری، عنوان پرفروشترین فیلم سال سینمای ژاپن را از آن خود كرد.
او و همسرش تصمیم میگیرند به شهر زادگاه خود برگردند.
در همین ایام است كه دایگو آگهیهای كار روزنامهای را زیرورو میكند و چشمش به یك آگهی میافتد كه مردی را برای كار در «نوكانشی» (كلمه ژاپنی برای آمادهكردن مردهها برای تدفین كه به معنی سفركردن هم هست)، میخواهد.
او فكر میكند این كار چیزی شبیه كار در یك آژانس مسافرتی است اما با حضور در محل متوجه میشود، شغلی كه به دنبال آن آمده مربوط به كفنودفن مردگان است كه با یك مراسم خاص و سنتی صورت میگیرد و طی آن فرد متوفی را برای زندگی بعدیاش آماده میكنند.
همسر و دوستان دایگو او را از این كار منع میكنند ولی او با كمال میل حاضر به پذیرش آن میشود و حتی به آن افتخار هم میكند.
او هنر نوكانشی را خیلی خوب فرا میگیرد و به عنوان یك نگهبان دروازه مرگ و زندگی كار خودش را خیلی خوب و دقیق انجام میدهد.
دایگو بهسرعت تبدیل به خط ارتباطی خوب و مثبتی بین ازدسترفتگان و خانوادههای آنها میشود.
به این ترتیب، فیلم اقدامات و كارهای دایگو را دنبال میكند؛ كارها و اقداماتی كه گاهی اوقات لحن و بوی كمدی به خود میگیرند.
در حقیقت این سفر معنوی با مرگ و زندگی، بعضی وقتها حالوهوای خندهدار و بامزهای به خودش میگیرد و این در شرایطی است كه دایگو به دلیل همنشینی با مردگان و دنیای آنان، موفق به كشف معنی زندگی و حیات میشود و لذتهای واقعی زندگی را دوباره كشف میكند.
منتقدین سینمایی ژاپن «عزیمتها» را پسندیدهاند و آن را یكی از بهترین كارهای هنری سال 2008 سینمای ژاپن میدانند.
✅مطالب مشابه: کمک 3.3 میلیون دلاری جکی چان به ژاپنی ها
با وجود حالوهوای غیرمتعارف- و تا حدودی روشنفكرانه آن- تماشاگران ژاپنی هم در كنار منتقدین كشور قرار گرفتند و از آن استقبال خوبی كردند.
علت استقبال را بیشتر از هر چیزی در این نكته باید جستوجو كرد كه فیلم، قصهاش را خیلی ساده و راحت تعریف میكند و در آن خبری از روشنفكربازیهای مرسوم نیست.
موفقیت «عزیمتها» شرایط كاری را برای سازندهاش هم بهتر كرده است.
او كه تازه از كارگردانی فیلم تازهاش «ساپنی پسر ماهیگیر» فارغ شده، با انبوهی از پیشنهادهای سینمایی روبهروست اما وی میگوید ترجیح میدهد فعلا كارهای پستولید مربوط به این فیلم را كه قصهاش برگرفته از داستانی كلاسیك از تاكائو یاگوچی است انجام دهد و عجلهای برای شروع كار بعدی ندارد.
منبع : همشهری
پایگاه فرهنگی هنری تکناز