اگر میخواهید در خانه كار كنید، افراد بسیاری می توانند شما را با پیشنهادات و ایده های خود كمك كنند و یا به شما منابع مختلفی برای مطالعه معرفی نمایند. اما كار در خانه آنقدرها كه به نظر می رسد آسان نیست. در اینجا به پنج مورد از مهمترین مواردی كه باید از آنها اجتناب كنید اشاره میكنیم.
• فرزندانتان بخشی از كار نیستند.
اگر شما یك موقعیت عالی شغلی با حقوق بالا را ترك كرده اید تا یك محل كار داخل منزل داشته باشید و بتوانید در عین حال در كنار فرزندانتان باشید، باید بدانید كه اولین و آخرین شخصی نیستید كه چنین كاری كرده است. در واقع ما با افراد زیادی بخصوص در حرفه های پر مسئولیت و پرتنشی چون مشاغل اجرایی روبرو هستیم كه محیط ناگوار اداری را ترك كرده و به ایجاد یك موقعیت كاری در خانه روی می آورند. اما متاسفانه چنین اشخاصی باید تا حد امكان فرزندان خود را از محیط مخصوص كار دور نگه دارند و باید بین كار وخانه مرز بسیار مشخصی وجود داشته باشد. كار، كار است و خانه، خانه. مگر اینكه فرزندانتان به اندازه كافی بزرگ باشند كه نوع كار شما را بشناسند، در این صورت میتوانید مرز را بین خانه و كار قرار دهید. تنها در صورتی آنها را درگیر كار خود كنید كه به اندازه كافی از شما حرف شنوی داشته و بتوانند در بعضی كارهای كوچك به شما كمك كنند.
• هنگامی كه در حال كار هستید، تلویزیون و رادیو ممنوع است.
البته انتخاب با شما است، اما این قانون برای هر نوع كاری صدق میكند بخصوص هنگامی كه در حال صحبت با تلفن هستید. اینكه در حال گفتگویی كاری صدای بلند موسیقی متال شنیده شود بسیار غیرحرفه ای خواهد بود. تصور كنید كه طرف مقابل شما در این حالت چه باید بكند، بخصوص اگر در درباره شیوه های بازاریابی صحبت میكنید یا در حال ردو بدل كردن اطلاعات و اعداد و ارقام هستید. پس برای اینكه كسی نظر نامساعدی در باره شما پیدا نكند،هنگام گفتگوی تلفنی صدای تلویزیون و رادیو را ببندید.
• با مشتریان خود خودمانی نشوید.
مشتری، مشتری است و شما باید تا حد امكان با آنها رابطه دوستانه ای داشته باشید اما این حرف به این معنا نیست كه با آنها درد دل كنید و نقش بهترین دوست آنها را بازی كنید. تا جایی كه به كار خانگی شما مربوط میشود باید حد و مرزی بین نقش صاحب یك كار خانگی و یك میزبان و یك مشتری برقرار كنید.
• از هر فرصتی برای ترك كار و رسیدگی به امور خانه استفاده نكنید.
این آخرین چیزی است كه مشتریان از شما انتظار دارند! كسی كه نمیشود رویش حساب كرد. به عنوان صاحب یك كار خانگی باید بدانیم كه چه چیزی برای مقابله وجود دارد. اگر متوجه نشده اید،بدانید كه در مقابل هر كار خانگی صدها شركت عظیم وجود دارد كه خدمات بهتری به مشتریان خود عرضه میكنند.بنابراین ما باید تا جایی كه میتوانیم كوشش كنیم كه بتوانیم زمان خود را تا حد امكان در اختیار مشتریان قرار دهیم.این یك قانون غیرمكتوب و لازم الاجرا است.
• در جلسات كاری با لباس نامناسب شركت نكنید.
راستش را بخواهید این مورد را شخصا تجربه كرده ام، یك روز كه بچه ها را به پارك برده بودم یكی از مشتریان خوبم با تلفن همراه من تماس گرفت و خواست تا دیداری داشته باشیم. من با توجه به اینكه واقعا به این كار احتیاج داشتم گفتم كه فوری به خانه می آیم و اینكار را كردم اما شلوار كوتاه و صندل به پا داشتم. كوتاه اینكه مشتری من نه تنها پوشاك من را نپسندید، بلكه آواز خواندن بچه ها هم مزید بر علت شد و من به دلایلی كاملا واضح كار را به دست نیاوردم.