بنرها نقش مهمی در جذب مخاطب و در نتیجه بازدهی مناسب برای شما خواهد داشت.
بنرهای تبلیغاتی (Banner) در ابعاد گوناگون و همچنین فرمتهای مختلف، ترکیبی از تصاویر و متون تبلیغاتی هستند که برای هدایت خریداران از وب سایتهای دیگر به صفحه ای خاص (و یا صفحهی اصلی وب سایت) به کار میروند.
در طراحی بنرهای تبلیغاتی میبایست به چند نکته توجه کرد:
یکی از مهمترین ویژگیهای یک بنر تبلیغاتی کم حجم بودن آن است. با توجه به سرعت اینترنت و میزان پهنای باند درکشورمان، باید طوری بنرهای تبلیغاتی را طراحی کنید که اکثر کاربران قادر باشند آن را مشاهده کنند.
جذابیت اولین چیزی است که باعث میشود تا یک کاربر، یک بنر تبلیغاتی را مشاهده کند. امروزه کاربران در اینترنت به صورت غیر قابل پیش بینی با حجم وسیعی از بنرها و متون تبلیغاتی مواجه هستند. پس اگر میخواهیم تا کاربران را به سوی خود جلب کنیم میبایست بنرهای تبلیغاتی جذاب را برایشان به نمایش بگذاریم. خلاقیت را فراموش نکنید.
در بین بنرهای ثابت و متحرک، بنرهای تبلیغاتی متحرک جذابیت بیشتری دارند. بنرهای متحرک را میتوان در دو فرمت swf (فلش) و gif (گیف) طراحی و پیاده سازی کرد.
بنرهای فلش چون به صورت انیمیشنهای زنده طراحی میشوند، چشم گیر تر هستند؛ اما کاربران برای تماشای این نوع بنرها میبایست نرم افزار فلش پلیر را (افزونهی آن برای مرورگرهای مختلف) روی کامپیوتر خود نصب داشته باشند. البته امروزه با توجه به وسعت کاربرد این فرمت نرم افزاری در دنیای مجازی، اکثر کاربران از این نرم افزار استفاده میکنند.
علاوه بر جلب توجه، بنری که قصد طراحی آن را دارید، میبایست زننده نباشد. در غیر اینصورت علاوه بر این که مخاطب را جذب نخواهد کرد، باعث آزار او و طبیعتاً فرار او از تبلیغات شما خواهد شد! در این جاست که شما با به کارگیری یک رنگ بندی مناسب (طوری که در بحث روانشناسی رنگها آورده شد) میتوانید از فرار مخاطب جلوگیری کنید.
با توجه به موارد گفته شده اگر زمانی را برای طراحی بنرهای تبلیغاتی مناسب در اختیار ندارید و یا نمیتوانید بنری را متناسب با نیازهای تبلیغاتی خود طراحی کنید، میتوانید به مشاورین گرافیست مراجعه کنید. اشخاص، تیمها و وب سایتهایی هستند که خدمات طراحی بنرهای تبلیغاتی را به کسانی مانند شما ارائه میدهند.
قرار است چه پیامی را به مخاطبان انتقال دهید؟ این پیام باید در قالبی رسمی و یا طنزگونه بازگو شود؟ اصلا مخاطبان اصلی پیام چه کسانی هستند؟ با پرسیدن سوال هایی از این دست، میتوانید یک سناریو برای انتقال پیام تبلیغاتی خود به مخاطبان از طریق بنر تبلیغاتی، بسازید.
بنرهای تبلیغاتی متحرک را مانند یک فیلم یا انیمیشن چند ثانیه ای در نظر بگیرید و با توجه به این ذهنیت دست به طراحی آنها بزنید.
بنرهای تبلیغاتی غالبا در اندازههای استاندارد از پیش تعریف شده طراحی و پیاده سازی میشوند. اندازههای 120 در 120، 120 در 240، 200 در 300، 468 در 60 و… (اندازهها به پیکسل محاسبه میشوند) برای بنرهای تبلیغاتی مناسب هستند و وب سایتهای اینترنتی، مکانهای تبلیغاتی خود را بر اساس آنها در نظر میگیرند.
برای داشتن یک بنر تبلیغاتی خوب و مناسب، نیاز نیست در تمامی اندازههای استاندارد (و غیر استاندارد!) بنر طراحی کنید. فقط کافی است تا اندازههایی که میتوانید پیامتان را در آن به خوبی به مخاطبینتان منتقل کنید انتخاب و از آنها استفاده کنید.
موارد مورد نظر خود و مورد نیاز طراحان برای پیاده سازی را به صورت کامل در اختیار آنها قرار دهید. قرار نیست یک طراح کاملا یا تا حد زیادی به جای شما فکر کند. البته هر کسی در هر کاری نیاز به مشورت دارد و در این موضوع شکی نیست؛ اما همیشه به این موضوع توجه کنید که هر کسی که در موضوعی تخصص و مهارت دارد، لزوما یک مدیر کسب و کار نیست! پس همه چیز را به آنها واگذار نکنید.
یکی از مهمترین اجزای انتقال پیام در بنرهای تبلیغاتی، تصاویر هستند. پس به یاد داشته باشید که باید بهترین تصاویر را برای انتقال هرچه بهتر پیامتان انتخاب کنید.
برای اینکار میبایست پیامتان را تا حد ممکن برای خود شفاف کنید. گاهی یک تصویر میتواند بیشتر از هر نوشته ای، پیام مورد نظر شما را به مخاطبان منتقل کند.
سعی کنید از افراد مختلف برای انتخاب تصاویر کمک بگیرید. از آنها بخواهید تا به شما بگویند آیا تصاویر انتخاب شدهتان میتوانند پیام مورد نظرتان را انتقال دهند؟
شما در یک بنر تبلیغاتی به اندازه یک ویدئو و یک صفحه زمان ندارید. باید حرفهایتان را تنها در چند فریم (Frame) برای مخاطبان بزنید. پس باید سعی کنید تا کلمات تاثیر گذار را برای برقراری ارتباط بیشتر با بینندگان بنر تبلیغاتی خود به کار ببرید. در رابطه با کلمات جادویی میتوان یک کتاب نوشت! ام با یک جست و جوی اینترنتی میتوانید اطلاعات خوبی در مورد آنها کسب کنید.
سادگی بیش از حد و شلوغ بودن یک بنر میتواند کل مضمون آن را زیر سوال ببرد. کاربران را در پیامهای شلوغ و بدون هدف غرق نکنید. از افکتهای تصویری و حرکتی به اندازه و به جا استفاده کنید. نیاز نیست یک نوشته یا یک تصویر تا ابد مثل چراغ راهنمای اتومبیل خاموش و روشن شود تا بنر شما نظر مخاطب را جلب کند!