موزه ماتناداران ایروان گنجینه ای از نسخ خطی

موزه ماتناداران ایروان گنجینه ای از نسخ خطی

موزه ماتناداران ایروان گنجینه باستانی و بسیار پرارزش کشور ارمنستان، از کتب قدیمی و نسخه های خطی تشکیل شده است.

تندیس های فیلسوفان، هنرمندان و دانشمندان قدیمی در جلوی در ورودی، هدایتگر شما به داخل  موزه ماتناداران ایروان می باشند.

  

اگر به منظور گردشگری با تور ارمنستان راهی این کشور زیبا شده اید. فرصت ها را غنیمت بشمارید و به دیدن جاذبه های دیدنی پایتخت آن ایروان بروید. اما هرگز تماشای جاذبه مقدس و پرارزش ایروان ارمنستان را از دست ندهید. مکانی که اگر آن را نبینید، هرگز ادعای پایان یافتن دیدار از جاذبه های ایروان صحت نمی یابد. صبر کنید صحبت از بازدید کلیسایی دیگر در ایروان نیست. سخن راجع به موزه ماتناداران ایروان است. موزه ای که بخاطر کتابهای باستانی و نسخه های خطی دستنویس، دارای ارزشی بس گران است. در گردشگری و بررسی موزه ماتناداران ایروان فقط کافی است دقایقی از وقت خود را به ما اختصاص دهید.

 

ورود به موزه ماتناداران ایروان (Matenadaran)

اگر جزء علاقمندان کتاب و کتابخوانی هستید، مقصد درستی را انتخاب نمودید. در شمال غربی ایروان و واقع بر تپه ای با مناظر زیبا، موزه ماتناداران ایروان قرار دارد. خوب که نگاه می کنید، تندیس مخترع الفبای ارمنی مسروپ ماشتوتس ( Mesrop Mashtots) در انتظار شما بر سکویی نشسته است. در کنارش مجسمه شاگرد او دیده می شود که حرمت استاد نگه داشته و در کنار مربی خود زانو زده است. اینجا سخن علم و دانش است، بنابر این پشت سر دو پیکره، حروف حکاکی شده الفبا بر دیوار موزه ماتناداران ایروان  رخ می نماید. انگار استاد در حال تدریس است و بهتر است او را به حال خود بگذارید و با خیال جمع از پله ها بالا بروید.

 

در کنار در  ورودی مجسمه های جماعتی از دانشمندان و … ایستاده اند. چشمان شما  به تندیس توروس روسلین، گریکور تاتواتسی و … روشن می شود. تصور شما این است که انگار  برای خوش آمدگویی به شما ایستاده اند، تا شما را به گنجینه ای بی همتای موزه ماتناداران ایروان دعوت کنند. فقط شنیده اید که در درون موزه ماتناداران ایروان چه خبر است. ولی هنوز اعجاب درون آن را به چشم ندیده اید. آنگاه با هیجان و شعف وارد می شوید.

 

حالا که وارد موزه ماتنا داران ایروان شده اید به معنای لغوی نام موزه فکر می کنید. محلی برای نگهداری اسناد و مدارک. نگهداری از نسخه های خطی و دستنویس. همینطور است، مجموعه ای در حدود 17000 نسخه خطی با ارزش در موزه ماتناداران ایروان وجود دارد. تازه متوجه می شوید که در موزه ماتناداران ایروان غیر از نسخه های خطی ارمنی، نسخ یونانی و آشوری نیز نگهداری می شود. شما با 15  تالار نمایشگاهی در داخل موزه ماتناداران ایروان مواجه خواهید شد. در این سالن ها به تحقیق این نسخ خطی می پردازند تا بتوانند فرهنگ و تاریخ ارمنستان را  مورد بررسی قرار دهند. بنابراین می بینید که موزه ماتناداران ایروان خود به عنوان مؤسسه ای تحقیقاتی در رابطه با تاریخ گذشته ارمنستان نیز عمل می کند.

 

نسخ خطی در همه زمینه ها نظیر تاریخ، جغرافیا، علم پزشکی، علم کیمیا، ریاضیات، نقاشی و …  در موزه ماتناداران ایروان وجود دارد. صبر کنید، جالب است. در ورود به یکی از این سالنها متوجه می شوید که  نمایشگاه  معرکه ای از نقاشی های هنرمندانه، مارد یروس ساریان  نقاش شناخته شده ارمنی در موزه ماتناداران ایروان وجود دارد. بهتر است  خود را به تماشای این جاذبه دیدنی مشغول کنید و از این تماشا لذت ببرید.

 

معماری موزه ماتناداران ایروان

موزه ماتناداران ایروان در تور زمینی ارمنستان در سال 1957 میلادی، توسط مارک گریگوریان معمار سرشناس ارمنی ساخته شد. بنای زیبای موزه ماتناداران ایروان دارای مقاومت و استحکامات  بالایی است. زمانی که از درهای بزرگ مس اندود داخل می شوید، طاق های کمانی شکل بزرگی خواهید دید. این طاق ها  توسط نقاشی هایی از نبرد حماسی آوارایر تزئین شده است. نبرد فوق حکایت از نبردی با دشمنان ارامنه است که موجبات افتخار ارمنی ها می باشد. نقاشی های نبرد آوارایر بوسیله نقاش یوهانس خاچاطوریان ترسیم شده است. همچنین بدانید که از طریق درهای مسی شکل می توانید براحتی به هال ها دسترسی پیدا کنید. درون آنها طراحی های مدرن و شیکی را با استفاده از چوب در موزه ماتناداران ایروان خواهید دید.

 

اهداف اساسی موزه ماتناداران ایروان

به گزارش سفر باتو ،  موزه ماتناداران حول محورهای زیر می چرخد.

آنان تلاش می کنند که نسخه های خطی را مورد محافظت قرار دهند. اگر نیاز به بازسازی احساس شد، با بازسازی نسخه های خطی در جهت محافظت نسخ می کوشند و یا اصولاً نسخه های خطی را باز تولید نمایند.

تولید و تهیه نسخه های باستانی در موزه ماتناداران ایروان را بر عهده بگیرند. آنگاه با برنامه ریزی منسجمی به سازماندهی و فهرست بندی نسخ ارمنی دست بزنند. همچنین در پخش و انتشار نسخه های خطی بویژه نسخ تاریخی اهتمام لازم را بکار برند.هچنین سایر تور های ارمنستان ارزان و لحظه اخری را در سایت ببینید.

  

جاذبه های پیرامون موزه ماتناداران ایروان

به گزارش سفر باتو ، در تماشای موزه ماتناداران ایروان می توانید دیگر جاذبه هایی را که آنچنان از موزه دور نیستند، نیز بررسی کند. نظیر میدان جمهوری و ساختمان زیبای اپرای ایروان آنگاه در دیدار از کاسکاد از هزار پله ایروان، بالا روید و روح خود را طراوت بخشید.

 

سخن آخر:

سایت سفر با تو همواره با ارائه بروزترین و دقیق ترین اطلاعات، آژانسهای گردشگری پل ارتباطی میان شما و سایت های گردشگری است. با بکارگیری این اطلاعات و در مسافرتی هیجان انگیز به ایروان تماشای موزه ماتناداران ایروان را به تجربه ای دلچسب تبدیل نمایید.