یکی از خودروهای چینی مطرح در بازار ایران همین لیفان 620 است که با وجود پیش زمینه بسیار منفی نسبت به تولیدات چینی، توانست بخوبی جای پای خود را در بازار محکم کند و به تازگی نیز مدل قویتر و مجهزتر آن راهی بازار شود. بسیاری از افرادی که از بازار تکراری و بدون تنوع خودروهای داخلی خسته شده اند، لیفان 620 را یک انتخاب مناسب یافته اند. متنی که در ادامه می آید تجربیات یکی از هموطنان با این محصول کرمان خودرو است که می تواند مورد توجه افرادی قرار گیرد که به تازگی به این اتومبیل علاقه مند شده یا قصد خرید آن را دارند:
بنده مدت 9 ماه است که یک لیفان 620 با موتور 1600 سی سی دارم و حدود 10 هزار کیلومتر با آن رانندگی کردهام. موتور این خودرو با همین مشخصات تا سال 2007 در مینی کوپر استفاده می شده است. این موتور در دورهای بالا سرحال بوده و خوب شتاب می گیرد ولی در دورهای پایین عملکرد متوسطی دارد که شاید ناشی از ضرایب جعبه دنده باشد. به نحوی که برای شروع حرکت در سر بالایی باید کمی پر گاز حرکت را شروع کنید. مصرف بنزین آن در شهر اگر خیلی با دور بالا و پر شتاب حرکت نکنید بین 8 الی 8.5 و در اتوبان برای سرعت متوسط 110 کیلومتر بر ساعت، 6.5 الی 7 لیتر برای هر 100 کیلومتر است. کارکرد موتور نسبت به خودرو های داخلی نرم است و صدای نسبتاً جذابی دارد. لازم به ذکر است که در این موتور بجای تسمه تایم از زنجیر استفاده شده که نیاز به تعویض های دوره ای ندارد.
گیربکس و کلاچ جابجایی کمی دارند و محل دنده ها به هم نزدیک و محدوده حرکت پدال کلاچ کم است که اینها حسی اسپرت را القا می کنند. پدال کلاچ آن سفت بوده و زمانی که هنوز ماشین آب بندی نشده است در روزهای سرد دنده 1 سخت جا می رود اما با افزایش کارکرد خودرو این مشکل بر طرف می شود. ضرایب دنده ها کمی سبک است بنابراین باید دیر تر از حد معمول دنده را عوض کرد. شتاب خودرو در دورهای بالاتر از 3300 کاملا قابل توجه است.
طراحی فضای داخلی خودرو پذیرفتنی و در مقایسه با خودروهای تولید داخل زیباتر است و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. امکانات آن شامل 4 شیشه برقی، آینه های برقی، ترمز ای بی اس، فرمان هیدرولیک، پخش CD با پورت USB و سنسور دنده عقب و … می شود. همچنین صندلی ها دارای روکش چرم مصنوعی بوده و دارای زیر آرنجی برای صندلی جلو و عقب است. میزان فضای داخل خودرو بزرگتر از پژو 206 و کمی کوچکتر از پژو 405 است ولی جای گله ای باقی نمی گذارد. با این حال بزرگترین صندوق بار را در بین سدان های تولید داخل دارد که حجم آن بیش از 650 لیتر است. برای مقایسه بد نیست بدانید که حجم صندوق تندر 90 ،520 لیتر و حجم صندوق 405 برابر 440 لیتر است.
این اتوموبیل در پلوس و لوله های گردش آب رادیاتور دارای مشکلاتی بود که در سرویس اولیه با تعویض پلوس و قطعات سیستم رادیات برطرف شد. کولر خودرو عملکرد متوسطی دارد اما قابل قبول است. سیستم برف پاک کن و آینه های بغل نیز از نقاط قوت به شمار می روند. فنربندی خودرو از نرمی مناسبی برخوردار است و در عین حال در مانورها هم نسبتا خوب عمل می کند. ترمز ها در جلو و عقب دیسکی بوده و ترمزگیری با اطمینان و بدون کله کردن خودرو صورت می گیرد و یکی از نقاط قوت خودرو به شمار می رود. یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو فرمان نرم و خوشدست آن است که مانور در فضاهای تنگ را آسان می کند.
یکی از نکات منفی رگلاژ نبودن درب های خودرو به هنگام تحویل آن بود. همچنین خودرو تا حدود کیلومتر 1500 تا 2000 دارای مشکلاتی است که ناشی از عدم آب بندی است و با عبور از این میزان کارکرد، برطرف خواهند شد.مثلاً ترمزها در ابتدا کمی ضعیفند که به علت نو بودن لنتها است.
به طور کلی به نظر بنده به خاطر افت کیفیت و افزایش قیمت اکثر خودرو های تولید داخل، این خودرو دارای کیفیت قابل قبول و مصرف بنزین پایین در مقایسه با خودرو های هم ردیف خود است و می تواند گزینه مناسبی باشد.
مشخصات لیفان 620:
موتور چهار سیلندر با حجم دقیق 1587cc Tritec
قدرت: 114 اسب بخار
گشتاور: 149 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه
گیربکس: 5 سرعته دستی دیفرانسیل جلو
طول*عرض*ارتفاع: 4.55*1.7*1.49 متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2.6 متر
وزن خالص: 1150 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت: 58 لیتر
حجم صندوق بار: 650 لیتر
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت
تجهیزات ایمنی: ترمزها دیسکی مجهز به ABS+EBD و 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
نویسنده: علی نیکجو، دارای کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر طوسی.