آشنایی با طرح پارچه

آشنایی با طرح پارچه

1-پارچه های ساده:

 از لحاظ رنگ و جنس اینگونه پارچه مورد توجه قرار میگیرند.در مورد اینگونه از پارچه ها فقط میتوان گفت رنگ های روشن فرد را چاق تر نشان میدهد و رنگ های تیره فرد را لاغر تر از آنچه هست نشان میدهد. در مورد پارچه های ساده گاهی تشخیص پشت و روی آن مشکل میشود. در این گونه مواقع که نتوانیم از خود پارچه پشت و روی آن را تشخیص بدهیم، از قسمت ترکی تشخیص میدهیم به این ترتین که لبه ترکی در روی پارچه زیر تر ولی در پشت پارچه صاف تر است و بعضی مواقع خطا هایی نیز دارد. در بعضی پارچه ها قسمت ترکی پارچه سوزن سوزن خورده است که قسمت برجستگی جای سوزن ها روی پارچه و قسمت فرو رفتگی جای سوزن ها پشت پارچه است.

 

2-پارچه های راه راه:

خطوط روی پارچه را میتوان به سه دسته عمودی و افقی و مایل تقسیم کرد.

 

-پارچه ها با خطوط عمودی:

این گونه پارچه ها وقار و متانس خاصی را به لباس میبخشد و قد را بلند تر آنچه هست به نظر می آورند.

 

-پارچه ها با خطوط افقی:

 آرامش و لطافت را موجب میگردد و از بلندی قد میکاهد و فرد را چاق تر از آنچه که هست نشان میدهد.

 

-پارچه با خطوط مایل:

خصوصیات خطوط عمودی و افقی را دارد و در عین زیبایی آرامش به وجود می آورد.این خطوط در روی پارچه اندام های چاق را لاغر نشان میدهد.

 

3- پارچه های نقش دار:

پارچه های منقوش به طور کلی اندام را درشت تر ا آنچه هست جلوه گر خواهد نمود. بعضی از این گونه پارچه ها دارای خطوط منحنی میباشند که احساس آرام تری را موجب میشوند. بکار بردن پارچه های دارای طرح های دایره ای شکل ممکن است یکنواخت و خسته کننده با نظر آید.

 

4-پارچه های چهار خانه:

 این نوع لباس ها معمولا جهت تهیه لباس های ورزشی به کار میروند و استفاده از آنها شخص را درشت تر از آنچه هست نمایان میشود. بهتر است اشخاص چاق کمتر از این نوع پارچه استفاده کنند. در این گونه پارچه ها وقتی چند خط همزمان با یکدیگر در مقابل چشم ظاهر میشوند،چشم خطی را دنبال میکند که از سار خطوط نافذتر ، قوی تر و بهتر جلوه کند. لذا بهتر است برای انتخاب اینگونه پارچه ها از پارچه ای استفاده شود که دارای خط نافذ و رنگ ملایمی باشد.بهترین جایی که شما میتوانید بهترین مشاوره را داشته باشید در رابطه با با پارچه بهترین آموزشگاه خیاطی در شرق تهران است.

 

5-پارچه های آهار دار:

اینگونه پارچه ها به دلیل داشتن آهار خطوط اصلی اندام را نشان نمیدهد و اندام را بزرگ تر از آنچه هست نشان می دهد. لذا افراد درشت اندام نباید از این گونه پارچه ها استفاده کنند. این این گونه پارچه ها برای پارچه های که نیاز به آهار مناسب است،، مثل آستین مدل ژیگو و آستین لباس عروس کاربرد فراوانی دارد.

 

6-پارچه های براق:

 اندام را درشت تر و پارچه های کادر اندام را کوچک تر نشان میدهد.هنگام برش اینگونه پارچه ها باید به جهت الگو که روی پارچه انداخته مشود دقت کرد چرا که در صورت اشتباه،پارچه سایه می اندازد. ازآنجایی که این گونه پارچه ها جلوه خاصی را به لباس میبخشند بهتر است برای سنین بالا مورد استفاده قرار نگیرد.

 

7-پارچه های نرم و لطیف:

این گونه پارچه ها لطافت خاصی را به لباس میدهد.پارچه های لطیفی که حالت افت دارند مانند ژرسه،مکرون،کریستال بیشتر برای دوخت مدل های دراپه مناسب میباشد و هنگام دوخت این قبیل پارچه ها باید از سوزن مخصوص ژرسه دوزی یا سوزن سرسوخته استفاده نمود. اگر هنگام کار با این گونه پارچه ها حتی با استفاده از سوزن مخصوص باز هم دچار مشکل شدید بهتر است زیر پارچه را کاغذ یا روزنامه قرار دهیم تا ضخامت آن زیاد شمود و دوخت بع آسانی انجام گیرد.

 

آشنایی با طرح پارچه

 

8-پارچه های ضخیم و خشن:

 این گونه پارچه ها به دلیل ضخامتی که دارد قطر بیشتری به اندام میدهد و اندام را درشت تر مینماید.هنگام دوخت باید از سوزن درشت تر استفاده شود و نخ مناسب با پارچه تهیه نمود.این گونه پارچه ها در بیشتر موقع همراه با آستری مورد استفاده قرار می گیرد. در آموزشگاه ما در کلاس نازک دوزی کامل به صورت حضوری بهتون یاد میدهیم که چگونه بهترین انتخاب را در پارچه داشته باشید

 

9-پارچه های چسبان:

از آنجایی که این لباس به بدن فرد میچسبد فرد لاغر را لاغر تر و فرد چاق را چاق تر نشان می دهد.مانند پارچه های ژرسه و استرچ. البته اگر پارچه هایی مثل ژرسه را که حالت افت دارند فرد لاغر ئبه صورت دراپه بدوزد و بپوشد اندام او را بهتر جلوه کر خواهد نمود.

 

10-پارچه های نازک یا بدن نما:

این گونه پارچه ها به دلیل بدن نما بودن خطوط اندام را کاملا نمایان میسازد،حتی اگر به صورت چین دار یا دراپه دوخته شود و به همین دلیل برای پنهان نمودن چاقی یا لاغری در افراد مناسب نیست. هنگام دوخت آستر این قبیل پارچه ها باید آستر و رویه را با هم برید و دوخت تا پارچه تمیز تر و راحت تر دوخته شود.

 

برای کار های سخت و فعالیت های ورزشی باید پارچه محکم و دارای ترکیب زمخت باشد. برای مدرسه یا کار های خانه پارچه های نرم و مستحکم تر و برای مواقع مخصوص از قبیل ضیافت ها و جشن های عروسی،پارچه هایی که دارای بهترین ترکیب است انتخاب کنید همیشه سعی کنید اگر دامن گلداری دارید،بلوز آن رنگ یکی از گل هایی که از همه برجسته تر است باشد یا اگر پارچه ای چهار خانه یا راه راه دارید بلوز شما به رنگ پارچه یا خال آن باشد، همچنین برعکس آن هم ممکن است. اگر قرار است یک طرف لباس مدل خاصی داشته باشد بهتر است این مدل در سمت چپ قرار گیرد. همیشه این مطلب را بخاطر داشته باشید که: ((ساده پوشیدن،خود بهترین انتخاب و شایسته ترین مدل لباس میباشد.)) این نوع پارچه هایی که معرفی کردیم بیشتر برای مانتو استفاده میشود برای آموزش دوخت مانتو در کلاس آموزش خیاطی ما شرکت کنید