آموزش عکاسی با استفاده از دود

مجموعه : دانش و فناوری
آموزش عکاسی با استفاده از دود

در دنیای عکاسی سوژه های مختلفی را می توان برای عکس گرفتن انتخاب کرد. عکاسی از دود هم هنر خاص خود را دارد که در این مطلب با آن بیشتر آشنا می شوید.

 

بدیهی است که دود، بهترین سوژه عکاسی نیست. اما می‌تواند نتایج لطیف و زیبایی به وجود بیاورد. در ادامه آموزش گام به گام عکاسی از دود را ارائه کرده‌ایم.

 

بهترین زمان برای تجربه عکاسی از دود، شب است. یعنی زمانی که نور طبیعی در حداقل میزان ممکن باشد.

 

برای بهترین نتیجه، عکاسی باید در یک اتاق تاریک، بدون درز انجام شود. در صورت نیاز، باید برای جلوگیری از ورود هرگونه نور طبیعی، از پرده استفاده کرد. مانند هر فعالیت دیگری با دود، باید در بین عکاسی استراحت کرد و هر چند دقیقه، هوای اتاق را تهویه کرد.

 

وسایل مورد نیاز

  • یک دوربین دیجیتال SLR یا دوربین با قابلیت تعویض لنز
  • سه پایه
  • پس زمینه کاملاً سیاه. می‌تواند یک صفحه سیاه یا یک لباس سیاه آویزان به دیوار باشد
  • فلش جدا از دوربین
  • رفلکتور (Reflector). در صورتی که رفلکتور در دسترس نباشد، می‌توان از یک سطح صیقلی بازتابنده نور برای بازتاب نور از فلش استفاده کرد مانند ورق حلبی نازک
  • عود و پایه

 

مرحله اول: آماده کردن صحنه

صفحه سیاه را به دیوار آویزان کنید. این پس زمینه عکس‌برداری خواهد بود.

یک مکان ثابت و محکم یا یک میز برای قرار دادن عود و پایه، پیدا کنید. فراموش نکنید که به دلیل ریختن خاکستر بر روی سطح این میز، یک لایه غیر‌قابل اشتعال روی آن بکشید.

توجه داشته باشید که فاصله عود تا پشت صحنه میزان قابل توجهی باشد. برای شروع یک متر فاصله کافی است.

 

مرحله دوم: قرار دادن فلش در جای خود

آموزش عکاسی با استفاده از دود

 

روش درخشان کردن دود این است که نور را از وسط آن یا با زاویه‌ای خاص از آن عبور دهیم، بدون اینکه نور به پس‌زمینه برسد.

 

برای انجام این کار، مانند عکس بالا، فلش را در جایی قرار دهید که به سمت عود باشد. فلش می‌تواند به صورت بی‌سیم یا با کابل به دوربین متصل باشد. برای اطمینان از امکان متصل شدن بی‌سیم فلش به دوربین، دستورالعمل دوربین را مطالعه کنید.

 

ممکن است برای قرار دادن فلش به سطح دیگری نیاز باشد یا اینکه در صورت نیاز می‌توانید فلش را در دست نگه دارید. دقیقاً در نقطه مقابل فلش، رفلکتور را برای درخشان سازی برابر، قرار دهید.

 

مرحله سوم: تنظیمات دوربین

آموزش عکاسی با استفاده از دود

 

لنز دوربین خود را در حالت دستی قرار داده و وارد پخش زنده شوید. از فوکوس ارتقا یافته جهت اطمینان از روشنایی مرکز عود، استفاده کنید.

 

زمانی که فوکوس انجام شد، وارد exposure mode دستی شوید. نقطه شروع مناسب برای عکاسی از دود، نگه داشتن ISO حدود 100 یا 200 است. Aperture باید حدود f/8 تا f/11 قرار بگیرد و سرعت شاتر باید 1/125 یا 1/160 باشد، تا برای ثابت کردن دود در زمان درخشان شدن توسط فلش، کافی باشد.  

 

مرحله چهارم: روشن کردن عود

زمانی که صحنه آماده شد، عود را روشن کنید. چون هر کاری با دود نیازمند شرایط مناسب است، هر چند دقیقه استراحت کنید و هوا را تهویه کنید.

 

چراغ‌ها را خاموش کرده و با دوربین شروع به عکاسی کنید. با این روش، فلش کار خود را شروع می‌کند.

 

برای تنظیم exposure مورد نیاز، عکس‌های خود را بررسی کنید. هیچ تنظیم درست یا اشتباهی وجود ندارد، زیرا میزان exposure به شرایط عکاسی بستگی دارد. بهترین حالت این است که هیچ نوری از فلش بر پس‌زمینه نیفتد، تا پس‌زمینه در سیاه‌ترین حالت ممکن باشد. هیستوگرام خود را بررسی و در صورت نیاز تنظیم کنید.

 

همچنین می‌توانید قدرت و مکان فلش را تنظیم کنید. در صورتی که عکس‌ها زیادی روشن هستند، قدرت فلش را کم کنید. در این نمونه، بیشترین عکس‌ها بین -2EV و -3EV گرفته شده‌اند.

 

مرحله پنجم: ساختن شکل‌ها

آموزش عکاسی با استفاده از دود

 

زمانی که درزهای اتاق گرفته شده باشد، دود به سمت بالا می‌رود. برای جذاب‌تر کردن عکس‌ها، شکل‌هایی را در دود ایجاد کنید.

 

برای این کار می‌توانید دود را به آرامی با کاغذ، باد بزنید. روش دیگر، ایجاد شکل با لمس سر عود توسط یک وسیله غیرقابل اشتعال است.

 

فراموش نکنید که هر چقدر مدت زمان سوختن عود شما بیشتر شود، دود طبیعی در فضا بیشتر و باعث تاری عکس‌های شما می‌شود. پس تهویه هوای اتاق را به یاد داشته باشید.

 

مرحله ششم: ویرایش عکس‌ها

آموزش عکاسی با استفاده از دود

 

مانند بسیاری از تکنیک‌های عکاسی، روش کامل و بی‌نقص کردن عکس‌های طراحی دود، تمرین کردن است. ممکن است برای پیدا کردن چند مورد خوب در عکس‌ها، صدها عکس گرفته شود.

 

زمانی که گرفتن عکس‌ها تمام شد، زمان ویرایش است. این کار ضروری نیست، اما با این کار می‌توان به عکس‌ها ظاهر زیبایی داد که دست یافتن به آنها با دوربین، دشوار است.

 

در برنامه فتوشاپ یا برنامه‌های ویرایش عکس دیگر به انتخاب خود شما، می‌توانید با بالابردن کنتراست صحنه، عمق بیشتری به دود نسبت به پس‌زمینه بدهید.

 

در صورتی که می‌خواهید عکس‌ها لطافت بیشتری پیدا کنند، سعی کنید رنگ‌ها را تغییر دهید. در فتوشاپ این کار از طریق Image>Adjustment>Invert قابل انجام است.

 

می‌توانید به دود، افکت‌های رنگی مختلفی بدهید. برای این کار در فتوشاپ مسیر Image > Adjustment > Hue & Saturation را دنبال کنید.

 

برای اضافه کردن افکت رنگین‌کمان به دود در فتوشاپ از ابزار Gradient fill tool استفاده کنید. حالت سه رنگ را انتخاب کنید. سه رنگ را انتخاب و حالت Blend mode را به multiply تغییر دهید و از بالای عکس به پایین بکشید.

آموزش عکاسی با استفاده از دود

عکاسی از دود

آموزش عکاسی با استفاده از دود

 

منبع : زومیت