با بهترین غذاهای ایتالیایی بیشتر آشنا شوید

با بهترین غذاهای ایتالیایی بیشتر آشنا شوید

ایتالیا کشوری است که در جنوب قاره اروپا قرار گرفته و پایتخت آن شهر تاریخی رم است. این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیرهٔ سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه‌یافته است و جزو گروه هشت به‌شمار می‌آید. گروه هشت یا جی هشت قدرتهای صنعتی گفته می‌شوند.

 

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۳/۴ درصد مردم آن مسیحی هستند.

 

ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد.

 

اما با بهترین غذاهای ایتالیایی آشنا شوید

اکگر به دنبال پیدا کردن بهترین غذاهای ایتالیایی باشید مطمئنا هیچ وقت نمی توانید پیتزا را از این لیست حذف کنید. در این بخش به معرفی بهترین ها خواهیم پرداخت.

پیتزا

برخی بر این باورند که اولین پیتزاها زمانی پخته شد که سربازان ساسانی که در جنگ شرکت می‌کردند سپرشان را روی آتش گذاشته و بعد خمیری روی آن می‌گذاشتند و مواد غذایی مختلفی مانند خرما و پنیر را روی آن می‌ریختند و می‌خوردند.

در یونان باستان، نانها را با روغن، گیاهان و پنیر می‌پوشاندند.

 

پیتزا به شکل مدرن، در ابتدا در ظرف‌هایی در ناپولی در قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ میلادی طبخ می‌شد. در آن مقطع زمانی اغلب، نان با مواد تشکیل دهنده مانند سیر، نمک، گوشت، پنیر، ریحان پوشانده می‌شدند. معلوم نیست که گوجه فرنگی برای اولین بار در چه زمانی به پیتزا اضافه شد و در این مورد بسیاری از ادعاهای متناقض وجود دارد. تا حدود سال ۱۸۳۰ میلادی، پیتزا در غرفه‌هایی در هوای آزاد و در خارج از پیتزا فروشی‌ها فروخته می‌شد و برخی از پیتزا فروشی‌ها امروزه این سنت قدیمی را زنده نگه می‌دارند. (طرز تهیه پیتزا را بخوانید)

 

بر طبق یکی از افسانه‌های معاصر، نمونه اولیه پیتزا یعنی پیتزا مارگاریتا، در سال ۱۸۸۹ اختراع شد، زمانی که کاخ سلطنتی کاپودیمونته از آشپز خود رافائل اسپوسیتو خواست تا به افتخار بازدید از ملکه مارگاریتا پیتزایی درست کند. از میان سه نوع پیتزای تهیه شده توسط او، ملکه پیتزایی که از سه رنگ پرچم ایتالیا: قرمز (گوجه)، سبز (ریحان)، سفید (موتزارلا) تهیه شده بود را شدیداً ترجیح داد. ظاهراً این نوع پیتزا پس از ملکه تحت عنوان «پیتزا مارگاریتا» نام گذاری شد.

 

پیتزا توسط مهاجران ایتالیایی در اواخر قرن ۱۹ میلادی به آمریکا آورده شد؛ و در ابتدا در مناطقی که مهاجران ایتالیایی در آمریکا در آن سکونت داشتند، پدیدار شد. پیتزا لومباردی، اولین پیتزا فروشی آمریکا بود که در سال ۱۹۰۵ میلادی در نیویورک افتتاح شد. (طرز تهیه خمیر پیتزا را بخوانید)

پاستا

غذای ایتالیایی در همه جای دنیا شناخته‌شده هست، اما در مورد غذای ایتالیایی نکات مهمی وجود دارد. در اینجا قصد داریم در مورد پاستا و نکات آن صحبت کنیم. (طرز تهیه پاستا را بخوانید)

 

پاستا ـ aldante هست یا نیست؟

بزرگ ‌ترین گناه در مورد پاستا این است که بیش‌ازحد پخته شود. غیرازاینکه پاستای زیاد پخته‌شده بدطعم و البته طعم واقعی پاستا را نمی‌دهد، پاستای بیش‌ازحد پخته‌شده بسیار سخت هضم می‌شود. تا به حال دیده یا شنیده‌اید که می‌گویند برای اینکه متوجه شوید پاستا پخته‌شده یکی از رشته‌های ان را به دیوار پرتاب کنید، اگر پخته شده باشد می‌چسبد و اگرنه می‌افتند؟ واقعاً این حرف خیلی خنده‌داری است و واقعاً معلوم نیست کی این حرف را اختراع کرده است. اگر واقعاً پاستا مانند چسب به دیوار بچسبد اتفاقاً اصلاً حاضر نیست درواقع زیاد پخته‌شده است. پس بهتر است یک تایمر برای خودتان تهیه کنید و زمان درست کردن پاستا از آن استفاده کنید. همیشه روی پاکت پاستا را بخوانید و مطمئن شوید که دقیقاً همین زمان داده‌شده را بپزید. و آخرین نصیحت خیلی مهم است که اول از همه آب را به جوش بیاورید. قبل از اینکه پاستا‌ها داخل آب بریزید.

 

آیا ایتالیایی‌ها هرروز پاستا می‌خورند؟

 درواقع در جواب باید گفت بله. البته زمانه عوض‌شده و نسلهای جدید دلشان غذاهای جدید می‌خواهد. درواقع ایتالیایی‌ها واقعاً به این سنت غذایی تعصب‌دارند.

 

همه فقط فکر می‌کنند ایتالیایی‌ها فقط پاستا با سس گوجه مخصوص پاستا می‌خوردند درواقع یعنی فقط سسی که داخل آن حتماً گوجه باشه. ولی این‌طور نیست. پاستا معمولا با سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز، و خیلی از چیزهای دیگر آماده می‌شود. درواقع گستره پاستا در ایتالیا بسیار زیاد است. غذای ایتالیایی در همه جای دنیا شناخته‌شده هست، اما در مورد غذای ایتالیایی نکات مهمی وجود دارد. در اینجا قصد داریم در مورد پاستا و نکات آن صحبت کنیم.

 

یک نکته جالب یکی از کمترین ترکیباتی که در ایتالیا دیده می‌شود ترکیب مرغ با پاستا است. خیلی به‌ندرت پیش میآید که یک ایتالیایی مرغ را با پاستا ترکیب کند.

 

آیا ظاهر پاستا اهمیت دارد؟

شاید مواد تشکیل‌دهنده انواع پاستا یکی باشد البته نه همیشه، اما واقعیت این است که هرکدام از انواع پاستا نوع خاصی از سس را می‌طلبد، یعنی شاید مثلاً شکل پروانه‌ای با نوعی سس گوشت اصلاً ترکیب خوبی نباشد. یا به‌طور مثال سسی که لوبیا دارد خیلی با اسپاگتی جور در نمی‌‌اید. بهتر است به این موضوع خیلی دقت کنید.

 

پاستا پیش‌غذاست یا غذای اصلی؟ یا ساید دیش؟

شاید به‌طورکلی بتوان گفت ایتالیایی‌ها ۲ نوع غذای اصلی دارند، پاستا و ریزتو. اما این دو پیش‌غذا یا استار‌تر نیستند و همین‌طور بهتره به خاطر بسپارید که ساید دیش هم نیست. اما بعضی از رستوران های ایتالیایی خارج از ایتالیا این دو را گاهی به‌عنوان استار‌تر و حتی ساید سرو می‌کنند. و باید به خاطر بسپارید وقتی پاستا و ریزتو همیشه غذای اصلی است و همیشه به‌تنهایی سرو می‌شود بدون سالاد، بدون نان و بدون ساید.