شگفتی های بدن انسان که باید بدانید

مجموعه : علمی
شگفتی های بدن انسان که باید بدانید

بدن انسان یکی از شگفت انگیز ترین مسائلی است که همیشه مورد بحث دانشمندان قرار دارد. گروهی از دانشمندان دریافته‌اند که برخی می‌توانند از جنس صدای شخص، قد او را حدس بزنند؛ این مسئله وامدار رابطه قد و شش انسان یا همان محل تولید صدا است. آیا بدن رازهای دیگری برای برملا کردن دارد؟

 

*شاید باورتان نشود اما چشم‌ها می‌توانند از میزان سلامت مغز پرده برداری کنند. افرادی که مویرگ‌های چشمشان پهن‌تر از حد طبیعی است، در آزمون هوش نمره‌ی کمتری کسب خواهند کرد. این مویرگ‌ها حتی از احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی در فرد سخن می‌گویند.

 

*همچنین کسانی که با آپنه خواب (عبارت است از وقفه تنفسی بیش از 10 ثانیه ضمن خواب) رنج می‌برند به احتمال فراوان با آب‌سیاه یا گلوکوما (نوعی اختلال چشمی) نیز مواجه خواهند شد. در واقع احتمال ابتلا به گلوکوما در این افراد دو برابر افراد معمولی است. گفتنی است گلوکوما می‌تواند منجر به نابینایی شود. آپنه خواب با قطع اکسیژن مورد نیاز و آسیب به عصب‌های بینایی، موجب آسیب دیدن بینایی شخص می‌شود.

 

*نحوه پیر شدن پوست با احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در ارتباط است. گفته می‌شود که میزان بالای چروک‌های پوستی در فرد با افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های مربوط به آن در ارتباط است.

 

*چندی پیش هم نتایج یک مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که انگشت نشانه آن‌ها بلندتر از حد عادی است، کمتر از مردان دیگر است.

 

*همچنین برخی‌ها بوی ترس را حس می‌کنند؛ بدان معنا که بدن فرد هنگام ترس نوعی ترکیبات شیمیایی تولید می‌کند که متمایز از بوی عادی بدن است. در واقع، ترکیبات شیمیایی تولید شده توسط بدن هنگام تعریق با ترکیبات شیمیایی تولید شده هنگام ترس متفاوت است.

 

*مطالعه دیگر نیز نشان داد که بین سلامت قلب و گوش رابطه‌ای برقرار است. زمانی که یک چین قطری بر روی لاله گوش ظاهر می‌شود، احتمال ابتلای فرد به بیماری سرخرگ‌های قلبی بیشتر می‌شود. پژوهشگران البته هنوز علت دقیق آن را تشخیص نداده‌اند.

 

*همچنین ارتباطی بین تاول‌ تبخالى‌ و زوال‌ عقل‌ (دیمنشیا) وجود دارد، گرچه علت آن نامشخص است. نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که به دفعات تاول تبخالی را تجربه می‌کنند، احتمالا در آینده با اختلال در مهارت‌های ادراکی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

 

*خمیازه کشیدن هم که به حداقل به صورت تجربی اثبات شده که کاملا مسری است، اما جالب اینجا است که خمیازه در تابستان کمتر از زمستان اتفاق می‌افتد. خمیازه از نظر جسمانی بسیار مفید است، زیرا مغز به هنگام انجام فعالیت‌های سنگین می‌تواند دمای خود را از طریق آن تنظیم کند.

 

منبع : فرادید