ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

در این روز های سال باز هم ناشین های هاهچ بک باز روی بورس آمده است فولکس‌ واگن بیتل، فیات ۵۰۰ و مینی کوپر به مد روز تبدیل شده‌اند. این طور که پیداست، سواری لذت‌بخش و کم‌مصرف بودن این خودروها …

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

این روزها خودروهای هاچ بک دو درب مانند فولکس واگن بیتل، فیات ۵۰۰ و مینی کوپر به مد روز تبدیل شده اند. این طور که پیداست، سواری لذت بخش و کم مصرف بودن این خودروها در کنار ظاهری زیبا و متفاوت، آن ها را بیش از پیش پرطرفدار کرده است. البته جای ولوو C30 در میان خودروهای ذکر شده خالی است؛ مدلی که درخور توجه بیش تری است. با وجود این که دو سال از زمان معرفی این هاچ بک می گذرد، اما هم چنان آماده به رزم است و ظاهری کاملاً به روز دارد. شاید کم تر دیده شدن آن در خیابان ها باعث شده که ظاهر آن هم چنان جدید و مدرن به نظر آید، اما شاید هم به این معنی باشد که مردم به یکی از بهترین های این کلاس بی توجهی کرده اند.

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

از آن جا که درب صندوق ولوو C30 همانند هاچ بک های قبلی این کمپانی کاملاً شیشه ای است، امکان ندارد که آن را با مدل دیگری اشتباه بگیرید. دو صندلی عقب C30 از ویژگی های بارز آن محسوب می شوند؛ این صندلی های باکت (Bucket Seats) به اندازه صندلی های جلو راحت و مجلل هستند و به خوبی سرنشینان را در خود جای می دهد و در مقایسه با هاچ بک های دو درب رقیب کاملاً خانواده دوست است. متاسفانه مشکل اصلی C30 قیمت در نظر گرفته شده برای آن است، چراکه این قیمت با برچسب قیمت مدل های اسپرتی مانند فیات ۵۰۰ Abarth، مینی کوپر S، فورد فوکس ST برابری می کند. هلچ بک ولوو از نظر عملکرد و قدرت موتور نیز از رقبای نام برده ضعیف تر است اما از در بیش تر موارد دیگر حرف های زیادی برای گفتن دارد.

تیپ ها و امکانات

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

هاچ بک دو درب ولوو یک خودروی ۴ سرنشین محسوب می شود که در مدل T5 و مدل اسپرت تر T5 R-Design تولید می شود. هر کدام از این مدل ها در تیپ های پایه، Premier، Premier Plus و پلاتینیوم عرضه می شوند. امکانات استاندارد تیپ پایه T5 عبارتند از: رینگ های آلومینیومی ۱۷ اینچ، چراغ های جلوی اتوماتیک مجهز به چراغ شور، برف پاک کن های اتوماتیک، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی با روکش چرم، روکش پارچه ای از جنس مرغوب، بلوتوث، درگاه ورودی صدا و امکان اتصال آیپاد/USB، سیستم صوتی دارای هشت اسپیکر و رادیوی HD. تفاوت امکانات مدل پایه T5 R-Design با مدل T5 شامل سیستم تعلیق اسپرت، رینگ های ۱۸ اینچ، استفاده از المان های خاص در طراحی داخل کابین و بدنه خودرو، لامپ های مه شکن و روکش های چرم می شود.

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

تیپ Premier تجهیزاتی چون سانروف، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در هشت جهت را به امکانات T5 اضافه می کند. مدل R-Design تیپ Premier نیز از آینه الکتروکرومیک بهره مند می شود. تیپ های Premire Plus چراغ های زنون جلوی تطبیقی، چراغ های حرکت در روز از نوع LED، دسترسی بدون کلید و صندلی های برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت را ارائه و به لیست طویل امکانات C30 اضافه می کنند. تمرکز امکانات تیپ های پلاتینیوم نیز بر روی امکانات الکترونیکی از جمله مسیریاب ماهواره ای، رادیوی ماهواره ای و یک سیستم صوتی صدای فراگیر دارای ۱۰ اسپیکر است. برخی امکانات دیگر مانند سیستم هشدار نقاط کور و رادیوی ماهواره ای برای همه تیپ ها به صورت سفارشی وجود دارد.

موتور و عملکرد

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

تمام مدل های C30 2013 نیروی محرکه خود را از یک موتور توربوشارژر ۲٫۵ لیتری ۵ سیلندر می گیرند که قابلیت تولید ۲۲۷ اسب خار نیرو و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر را دارد. تمامی مدل ها دیفرانسیل جلو هستند و از یک گیربکس شش سرعته دستی استفاده می کنند، البته گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به صورت یک آپشن قابل سفارش است. شتاب صفر تا ۱۰۰ ولوو C30 مجهز به گیربکس دستی ۶٫۴ ثانیه و برای مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک ۶٫۹ ثانیه است که برای یک هاچ بک اسپرت جمع و جور عملکرد متوسطی محسوب می شود. مصرف سوخت مدل اتوماتیک در شهر و بزرگراه به ترتیب برابر با ۱۳٫۵ و ۹٫۴ لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر است. مصرف سوخت مدل مجهز به گیربکس دستی نیز برابر با ۱۳٫۵ لیتر در شهر و ۹٫۷ لیتر می باشد که نشانگر تفاوت ناچیز مصرف سوخت دو مدل می باشد.

ایمنی

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

امکانات ایمنی استاندارد ولوو C30 شامل ترمزهای ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری، کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای وصندلی های دارای سیستم محفاظت از گردن می شود. همانطور که اشاره شد سیستم هشدار نقاط کور به صورت اپشن برای تمام مدل ها وجود دارد. ترمزهای این هاچ بک در فاصله ۳۹٫۶ متر توانایی متوقف کردن خودرو را در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارند که عملکرد آن ها را ضعیف تر از حد متوسط این کلاس خودرو نشان می دهد. لازم به ذکر است که این مدل موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی در برخورد از جلو، کنار و سقف شده است.

طراحی داخلی

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

با این وجود که چند سال از زمان معرفی این خودرو می گذرد اما ظاهر کابین ولوو C30 هم چنان جذاب و امروزی است. یکی از ویژگی های طراحی کابین، پنل دکمه های کنترلی است که به زیبایی در مرکز داشبورد قرار گرفته اند. به سادگی می توان از تمام این دکمه ها استفاده کرد اما در این میان کار با سیستم قدیمی نویگیشن اصلاً ساده نیست؛ چراکه رابط کاربری و منوی آن پیچیده است. راحتی صندلی های ولوو همیشه یکی از نقاط قوت آن بوده است و در مورد صندلی های C30 نیز حتی با وجود استفاده از تنظیمات دستی، این مورد کاملاً صادق است.

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

در ابتدا ولوو قصد داشت تا برای ردیف عقب سه صندلی تعبیه کند، اما در نهایت C30 را با دو صندلی که شباهت زیادی به ردیف جلو دارند روانه بازار کرد، تنها با این تفاوت که صندلی های ردیف عقب به هم نزدیک تر هستند. دید عقب راننده به دلیل درب صندوق بزرگ و شیشه ای این هاچ بک بسیار خوب است. فضای بار صندوق C30 با حجم ۳۶۸ لیتر در مقایسه با رقبا کم تر است، حتی زمانی که صندلی های عقب را خوابانده باشید.

تجربه رانندگی

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

به گزارش تکنازرانندگی با ولوو C30 بدون شک تجربه ای هیجان انگیز خواهد بود. قدرت مانور این خودروی کوچک در پیچ ها و فرمان پذیری آن بسیار خوب و دقیق است. لازم به ذکر است که سواری مدل R-Design به دلیل استفاده از رینگ و لاستیک های بزرگ تر و تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق هیجان بیش تری به شما القا خواهد کرد. در کل باید گفت که راحتی و آسودگی خاطر سرنشینان در ولوو C30 از رقبا بسیار بیش تر است. ممکن است بسیاری سواری خودرویی مانند مینی کوپر S را بهتر بدانند اما باید اذعان داشت که سواری بسیار نرم و کابین خوش ساخت ولوو برای رفت و آمد های روزانه از هرجهت مناسب تر است.

ولوو c30 همراه با بررسی و مشخصات آن + عکس

زمان بین تعویض دنده های گیربکس دستی کمی زیاد است، اما با این حال دقت تعویض دنده ها بالا است. عملکرد گیربکس اتوماتیک به دلیل زمان بندی ضعیف آن در تعویض دنده ها مناسب نیست که این موضوع چرایی نبود پدل شیفتر (دنده های تعبیه شده پشت غربیلک فرمان) به صورت استاندارد یا سفارشی را بیش تر به یادمان می آورد .

همچنین می توانید مشخصاتی مانند:

  • قیمت خودرو
  • بررسی میتسوبیشی asx
  • نگاهی به مزدا ۳ مدل ۲۰۱۴
  • مقایسه پورشه کاین با بی ام و x6
  • بررسی رنجروور اسپرت ۲۰۱۴
  • بررسی رنو مگان ۲۰۰۷
  • بررسی خودروی کیاCee’d
  • بررسی میتسوبیشی پاجرو Exceed
  • نگاهی به پورشه پانامرا ۲۰۱۴
  • بررسی آلفارومئو میتو کلاورلیف