گلیسیرین معجزه ای برای پوست و مو

مجموعه : نکات مهم پوست
گلیسیرین معجزه ای برای پوست و مو

معجزه و تاثیر بی نظیر گلیسیرین بر پوست و موی انسان

 

گلیسیرین از آن دسته از موادی است که مادربزرگ‌ها همیشه برای شادابی پوست و موی خود استفاده می‌کردند. تنها خاصیت استفاده از این روغن، مرطوب کردن پوست نیست و در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی پوست استفاده می‌شود. گلیسیرین می‌تواند رطوبت را به خود جذب کند و طراوت را به چهره شما بازگرداند. کافی است کمی بیشتر درباره خواص این روغن بدانید تا بتوانید ماسک‌های زیادی را با آن درست کنید.

 

از گلیسیرین می توانید برای سلامت موها و ناخن‌های‌تان هم استفاده کنید. خرید کرم‌های گران قیمت را فراموش کنید و با کمی صبر و حوصله از مواد طبیعی برای درمان و زیبایی موهای خود استفاده کنید.نگران چرب شدن بیش از اندازه پوست و موی خود هم نباشید، گلیسیرین بدون اینکه باعث چربی زیاد شود،‌ رطوبت کافی را به پوست می‌دهد. اگر با مشکل خشکی پوست رو به رو هستید، این مطلب برای شماست.

 

گلیسیرین باعث خشکی پوست می‌شود

جالب است بدانید، گلیسیرین خالص پوست را خشك می‌كند، مثلا اگر شما در آب‌و‌ هوای خیلی خشك از گلیسیرین خالص استفاده كنید، یا تعطیلات عید به این نقاط سفر کنید، مواد موجود در گلیسیرین رطوبت را از لایه‌های عمیق پوست بیرون می‌كشد و به سطح پوست می‌آورد و در نتیجه این رطوبت با آمدن روی سطح پوست بخار می‌شود و در نهایت پوست خشك‌تر به‌جا می‌ماند.

 

اما در كرم‌های حاوی گلیسیرین، نوعی افزودنی اضافه می‌كنند تا آب و رطوبت از دست نرود و در نتیجه پوست، رطوبت خود را حفظ كند. اگر می‌خواهید از گلیسیرین خالص استفاده كنید بهتر است آن را با آب رقیق كنید.

 

گلیسیرین مرطوب کننده قوی

پوست ما به‌طور طبیعی مواد شیمیایی محلول در آبی را تولید می‌كند كه به‌عنوان عامل‌های مرطوب‌كننده طبیعی شناخته می‌شوند كه پوست را پر آب نگه می‌دارند. گلیسیرین خیلی شبیه این عامل‌های مرطوب‌كننده طبیعی خود پوست است، چون رطوبت محیط را جذب پوست می‌كند. در واقع گلیسیرین قدرت حفاظتی پوست را بالا می‌برد، تا بتواند مواد شیمیایی مضر را دفع كند و در عوض میزان بیشتری آب در خود نگه دارد و در نتیجه پوست كمتر خشك می‌شود. بعضی از دكترها عقیده دارند گلیسیرین بهترین ماده برای جلوگیری از خشك شدن پوست است.    

 

موهای‌تان را روغنی کنید

گلیسیرین همان طور كه می‌تواند پوست را مرطوب كند، می‌تواند یك ماده آب‌رسان برای موهای خشك باشد. گلیسیرین می‌تواند در برابر خشكی و آسیب‌های ناشی از وسایل حالت‌دهنده داغ از موها محافظت كند. البته حواس‌تان باشد، اگر موهای فر دارید نباید در محیط‌های خیلی مرطوب از گلیسیرین استفاده كنید چون رطوبت موجود در هوا به علاوه رطوبت اضافی كه گلیسیرین جذب موها می‌كند، باعث وز شدن موها می‌شود.

 

شما می‌توانید برای موهای‌تان یك اسپری گلیسیرین بسازید، كافی است مقدار مساوی گلیسیرین گیاهی را با آب مخلوط كنید و در یك بطری آب‌پاش بریزید، خوب مخلوط را تكان دهید و به آن 3 قطره از اسانس رزماری یا اسطوخودوس یا روغن درخت چای اضافه كنید و بعد از حمام به موهای‌تان اسپری كنید.

 

ترمیم کننده زخم‌هاست

 گلیسیرین یك مرطوب‌كننده عالی برای پوست است، ولی تحقیقات جدیدی كه در مجله بین‌المللی تحقیقات پوستی منتشر شده‌است، نشان می‌دهند كه اثر گلیسیرین خیلی فراتر از نرم نگه‌داشتن پوست است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند گلیسیرین به سلول‌های پوستی كمك می‌كنند تا بهتر رشد كنند و كامل شوند و رشد سلولی می‌تواند برای درمان بعضی مشكلات پوستی مثل پسوریازیس و سرطان موثر باشد. همچنین گلیسیرین می‌تواند زمان بهبود جراحت‌ها را هم كوتاه‌تر كند و بافت‌های پوستی را برای بهبود سریع‌تر تحریك كند، تا سلول‌ها خودشان را ترمیم كنند.

گلیسیرین معجزه ای برای پوست و مو

گلیسیرین

پوست‌های خشک را نرم می‌کند

اگر به خاطر خشكی، پوست‌تان زبر شده است، می‌توانید با ساختن یك ماسك صورت از این زبری خلاص شوید، كافی است یك قسمت گلیسیرین را با یك قسمت عسل و 2 قسمت آب مخلوط كنید و بعد به آن كمی آرد جو اضافه كنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا كند و بتوان به‌صورت ماسك به‌صورت مالید. این ماسك باید حدود 20 دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد آب بكشید، شما می‌توانید به جای آب، شیر یا چای بابونه بریزید.

 

پوست بازوها را سفید کنید

خیلی اوقات به خاطر طرز نشستن و قرار دادن دست‌ها و آرنج، پوست این قسمت تیره می‌شود و این تیره شدن پوست برای خیلی از خانم‌ها آزاردهنده است، اما راه‌حل‌های طبیعی وجود دارد كه می‌تواند به شما كمك كند پوست این قسمت را روشن كنید، كافی است آب یك لیمو را بگیرید و با مقدار كافی شكر مخلوط كنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا كند.

 

بعد این مخلوط را روزانه حدود 5‌ دقیقه روی آرنج ماساژ دهید، لیمو خاصیت رنگ‌بری دارد و شكر هم سلول‌های مرده سطح پوست را كاملا از بین می‌برد. بعد از این كار مخلوطی از گلیسیرین و گلاب تهیه كنید كه كمی حالت كرمی داشته باشد و روی بازوها بمالید، این كار تولید ملانین را كم می‌كند و رنگ قسمت‌های تیره پوست را روشن می‌كند. در واقع هم گلاب و هم گلیسیرین به‌عنوان رنگ‌‌برهای طبیعی شناخته می‌شوند كه می‌توانند پوست‌های مرده و چربی‌ها را هم بردارند.    

 

پوست را انعطاف‌پذیر می‌كند

از مهم‌ترین مشكلاتی كه با بالارفتن سن برای پوست ایجاد می‌شود، از بین رفتن الاسیته یا انعطاف‌پذیری آن است، اما گلیسیرین می‌تواند به پوست كمك كند تا انعطاف‌پذیر باقی بماند. در سال‌های اخیر نتیجه تحقیقاتی در دانمارك منتشر شد كه عنوان می‌كرد حتی اگر 10 دقیقه گلیسیرین روی پوست بماند می‌تواند خاصیت انعطاف‌پذیری بافت‌های پوستی را بهبود دهد، علاوه بر این تحقیقاتی نیز در آلمان انجام شد كه نشان می‌داد، مصرف موضعی گلیسیرین روی ‌موش‌ها، انعطاف‌پذیری پوست‌شان را افزایش می‌دهد.

 

ورم را بهبود می بخشد

گلیسیرین می‌تواند به پوست برای پاکسازی كمك كند، به‌خصوص اگر دچار كبودی، التهاب و ورم شده باشد. تحقیقات نشان می‌دهند محصولات و كرم‌هایی كه حاوی گلیسیرین هستند می‌توانند هم میزان كبودی را تا حد زیادی كم كنند و همزمان بهبود آن‌ها را كوتاه‌تر كنند و هم پوست شما را زودتر به حالت طبیعی بازگردانند.

 

پوست را آهنین می‌کند

تحقیقات علمی نشان می‌دهند، استفاده از گلیسیرین می‌تواند از پوست در مقابل حساسیت‌ها و التهاب‌ها محافظت كند. پژوهشی در سال 1998 انجام شد كه در مجله بین‌المللی پوست انتشار یافت، در این پژوهش پوست داوطلبان را در معرض مواد حساسیت‌زا و التهاب‌زا قرار دادند و بعد برای آن‌ها گلیسیرین تجویز كردند. گلیسیرین توانست بیشتر تاثیرات منفی مواد التهاب‌زا را از بین ببرد، در واقع مقاومت پوست را بالا ببرد تا بتواند از خود محافظت كند،علاوه بر این‌ها به بازسازی سلول‌های پوستی هم كمك كرد.

 

پوست را درخشان می‌کند

استفاده از ماسك گلیسیرین می‌تواند شما را از شر پوست‌های مرده و كدر خلاص كند و با آبرسانی پوست را درخشان می‌كند. برای ساختن این ماسك اول باید زرده و سفیده یك تخم‌مرغ را از هم جدا كنید و بعد سفیده آن را با یك چنگال یا همزن آنقدر بزنید تا كاملا سفید شود، بعد به آن یك قاشق غذاخوری عسل اضافه كنید. عسل علاوه‌ بر‌این‌ كه برای سلامت پوست مفید است، خاصیت چسبندگی آن باعث می‌شود، سلول‌های مرده سطح پوست به خوبی كنده شوند.

 

حالا به مخلوط یك قاشق غذاخوری گلیسیرین اضافه كنید و دوباره خوب هم بزنید تا پف كند، اكنون این مخلوط را با انگشت به كل صورت‌تان بمالید، حواس‌تان باشد خیلی به چشم‌ها نزدیك نشوید. اجازه دهید تا ماسك كاملا روی صورت‌تان خشك شود، بعد از خشك شدن آرام ماسك را از روی صورت بكنید تا همراه آن سلول‌ها و پوست مرده نیز كنده شود. در نهایت صورت را با آب سرد بشویید.

 

درمان زبری پوست

خشك شدن پوست دست‌ها در روزهای سرد زمستانی یك مشكل رایج بین اكثر افراد است. مقدار برابر گلیسیرین و گلاب را مخلوط كرده و به كار برید. برای نرم و سفید كردن دست هم می‌توانید از گلیسیرین استفاده كنید، به این طریق كه مقداری عسل و آب لیموترش را مخلوط كرده و به‌مدت 15تا 20 دقیقه روی دست‌ها بمالید و سپس بشویید.