ورزش هایی مناسب برای پشت میز نشین ها + تصاویر

ورزش هایی مناسب برای پشت میز نشین ها + تصاویر

امروزه خیلی از شغل ها بی تحرک و پشت میز نشین شده است به همین دلیل افراد بیشتری را می بینیم که از خستگی جسمی و حتی روحی رنج می برند برای رفع این مشکل ورزش هایی مناسب برای پشت میز نشین ها در این بخش قرار داده ایم.

 

تکناز:  آناهیتا درودیان: بیشتر کارمندان از کمبود وقت شکایت دارند و اگر پای درد دلشان بنشینید، به شما می گویند که فرصتی برای ورزش ندارند اما هر مشکلی چاره دارد. اگر کارمند هستید می توانید در محل کار ورزش کنید و با کمک این تمرینات ساده جسم سرحال و سالم تری داشته باشید.

 

ورزش به شما کمک می کند که سرحال و شاداب تر شوید. وقتی ورزش می کنید، هورمون های شادی در بدن شما ترشح می شوند و این موضوع برخلق و خوی شما در محیط کاری تاثیرات مثبتی دارد، ضمن اینکه از ابتلا به بیماری های ناشی از کم تحرکی و اضافه وزن دور می مانید. همه اینها بهانه خوبی است تا برای انجام تمرینات مختلف دست به کار شوید و البته از امکانات اطراف تان استفاده کنید.

 

ورزش هایی مناسب برای پشت میز نشین ها + تصاویر

1- حرکت گردن

بیشتر کاربران رایانه حتی در سن جوانی هم درگیر گردن درد هستند. برای پیشگیری از آسیب های گردن، چند نرمش ساده وجود دارد. کافی است از سر جایتان بلند شوید، دست ها را از پشت قلاب کنید، سپس گردن را آرام به سمت راست خم کنید و بعد به سر جای اول برگردانید. همین حرکت را به سمت چپ تکرار کنید. این حرکت را سه بار انجام دهید.

 

2- کشش پهلوها

دست راست را از پشت سر روی دست چپ قرار دهید، سپس به سمت چپ خم شوید. باید کشش را در پهلوی راست تان احساس کنید. همین حرکت را برای سمت پهلوی چپ تکرار کنید.

 

3- حرکت شانه ها

وقتی مدام روی میز خم می شوید شانه های شما در معرض آسیب قرار می گیرند. برای پیشگیری از بروز مشکلات شانه، یک حرکت ساده وجود دارد. از جایتان بلند شوید، پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید، سپس هر دو شانه را به سمت بالا حرکت دهید و بعد آهسته به جای اول برگردانید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

4- نرمش دست ها

این حرکت هم باید به صورت ایستاده انجام شود و پاها به اندازه عرض شانه باز باشد. دست ها را بالای سر قلاب کنید و هر دو دست را به سمت بالا بکشید، سپس به حالت اولیه برگردید.

 

برای تحرک دست ها حرکت دیگری هم وجود دارد. دست ها را به سمت شکم بیاورید و کف دست ها را به هم بچسبانید. انگلشتان شما باید به سمت بالا باشد. دست ها را به سمت بالا حرکت دهید و تا سر بالا برده و سپس به جای اول برگردانید.

 

همین حرکت را در حالتی انجام دهید که نوک انتگشتان به سمت پایین است. در این حالت دست ها به سمت پایین بدن حرکت می کند و دوباره سر جایش برمی گردد.

 

سومین حرکت دست ها در حالت نشسته انجام می شود. همچنان که روی صندلی نشسته اید کمی از میزتان فاصله بگیرید. دست راست را به موازات بدن بالا برده و دست چپ را در خلاف جهت به سمت پایین قرار دهید، سپس دست راست را به بالا و دست چپ را به پایین بکشید. باید کششی را در دست هایتان احساس کنید. بعد از چند بار تکرار، جای دست ها را تغییر دهید.

 

5- ورزش مچ ها

این حرکات را در حالت نشسته هم می توانید انجام دهید. ابتدا بازوی راست خود را جلوی بدن به حالت کاملا صاف قرار دهید. کف دست باید رو به بیرون و عمود بر مچ دست باشد. دست چپ را روی انگشتان دست راست برده و آنها را به آرامی به عقب هل دهید. پس از چند ثانیه به وضعیت اول برگردید و این حرکت را برای دست چپ هم تکرار کنید.

ورزش هایی مناسب برای پشت میز نشین ها + تصاویر

6- کشش پاها

روی صندلی صاف بنشینید و پای راست را روی پای چپ قرار دهید. حالا دست چپ را روی پشتی صندلی قرار دهید، سپس با دست چپ پای راست را به بیرون بکشید. عکس این حالت را برای پای چپ تکرار کنید.

 

7- ورزش کمر

در همان حال که روی صندلی نشسته اید کمی جلو بیایید و هر دو پا را روی زمین قرار دهید. دست ها را روی گودی کمر محکم کنید، سپس کف دست ها را به کمر فشار دهید و گردن را کمی عقب ببرید.

 

چشم ها را روی چشم بگذارید

وقتی کارمندان ساعت ها روبروی صفحه نمایشاگر رایانه می نشینند و کارشان از صبح تا عصر به این دستگاه وابسته است، مشکلاتی چشمانشان را تهدید می کند. پس اگر جزو این دسته از کارمندان هستید به این توصیه های سلامت چشم توجه داشته باشید.

 

8- هر 20 تا 30 دقیقه یک بار باید به چشم هایتان استراحت دهید. به نقطه ای در دوردست نگاه کنید و چند بار چشم هایتان را باز و بسته کنید. پلک بزنید. خیره شدن به کامپیوتر و پلک نزدن سبب خشکی چشم شما می شود.

 

9- چشم ها هم مانند قسمت های دیگر بدن شما به ورزش نیاز دارند. در طول روز چند بار این ورزش ها را انجام دهید. در ابتد چند بار پشت سر هم پلک ها را باز و بسته کنید. برای چند ثانیه چشم ها را ببندید و باز کنید.

 

تمرین دیگر این است که تصور کنید یک دایره فرضی روبرویتان قرار گرفته و چشم ها را روی این دایره بچرخانید، سپس جهت چرخش چشم ها را عکس کنید. حداقل چند بار در روز این تمرین ها را انجام دهید.

 

10- به فکر مرطوب کردن چشم هایتان باشید، آب کافی بنوشید تا چشمتان خشک نشود.

 

ورزش هایی مناسب برای پشت میز نشین ها + تصاویر

11- در رژیم غذایی تان مواد غذایی تقویت کننده چشم ها را قرار دهید. سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند و همینطور سبزیجات نارنجی برای چشم ها مفید هستند. اسفناج، هویج و کدو حلوایی از جمله این مواد غذایی مفید هستند. در مجموع منابع غذایی ویتامین A برای حفاظت از چشم های شما مفید هستند.

 

12- خستگی چشم هایتان را از بین ببرید. پیشنهاد ما این است که از درمان های خانگی کمک بگیرد. خیار حلقه شده بهترین درمان خانگی برای رفع خستگی چشم ها است. چشم هایتان را ببندید و برش هایی از خیار حلقه شده خنک را روی چشم هایتان قرار دهید. در این وضعیت 10 دقیقه بمانید. سپس چشم هایتان را با آب سرد بشویید. چای کیسه ای سرد شده هم درمان خانگی دیگری برای چشم های خسته و بی حال است.

 

درست بنشینید

این روزها بیشتر کارمندان باید در طول روز روبروی نمایشگر رایانه بنشینند و چند ساعت از روز در این وضعیت قرار داشته باشند، بنابراین باید نکات مهم هنگام نشستن پشت رایانه را بدانیدت و وقتی روی صندلی های محل کار می نشینید، حواستان باشد که بدنتان را در وضعیت مناسبی قرار دهید. این دستورالعمل را دنبال کنید.

 

13- مطمئن شوید که نمایشگر شما با بازوهایتان در یک راستا قرار دارد. اگر می بینید که کمی پایین یا بالاتر از نمایشگر قرار گرفته اید صندلی تان را درست تنظیم کنید. بازویتان را به سمت نمایشگر دراز کنید، انگشتان شما باید به سختی به نمایشگر برسد. در این صورت است که فاصله شما با نمایشگر مناسب است. اگر می بینید که انگشتان صفحه را به راحتی لمس می کند، باید فاصله را بیشتر کنید.

 

علاوه بر این وقتی روبروی نمایشگر می نشینید باید به راحتی بتوانید بالای نمایشگر را ببینید و برای نگاه به صفحه نیازی به بالا بردن یا پایین آوردن سرتان نداشته باشید.

 

14- نور محیط کار شما اهمیت زیادی دارد. نورپردازی باید به گونه ای باشد که پرتوهای نورانی به طور مستقیم وارد چشم شما نشود. بهتر است که منبع نور در فاصله بین نمایشگر و صندلی در بالای سرتان قرار گرفته باشد و روی میز بتابد.

15- دقت کنید که صفحه نمایشگر در  زاویه دید شما باشد و برای چشم دوختن به صفحه، گردنتان را بیش از حد پایین یا بالا نگه ندارید.

16- بازوهایتان را طوری روی دسته صندلی و میز بگذارید که با آرنج زاویه 90 درجه داشته باشند.

17- کاملا صاف روی صندلی بنشینید. صندلی شما باید طوری باشد که پشتی صندلی پایین کمر را به خوبی پر کند.

18- بهتر است یک صندلی قابل تنظیم داشته باشید تا ارتفاع آن را متناسب با قدتان تنظیم کنید. کف و پشتی صندلی باید کاملا راحت باشد.

19- وقتی با موس کار می کنید مهم است که مچ شما خم نشود. از این رو توصیه می شود کناره صفحات زیر موس شما سطح بلندی داشته باشد تا بتوانید دستتان را هنگام کار کردن با موس روی آن تکیه دهید.

 

ورزش هایی مناسب برای پشت میز نشین ها + تصاویر

20- کف پاها را کاملا روی زمین قرار دهید. اگر قدتان کوتاه است حتما از زیرپایی کمک بگیرید.