آشنایی با هواپیمای BAE 146

مجموعه : نکات سفر
آشنایی با هواپیمای BAE 146

این هواپیما یکی از هواپیماهایی می‎باشد که در ناوگان هوایی ایران بکار گرفته شده است و توسط آن همه ساله هزاران مسافر که با خرید بلیط هواپیما قصد سفر دارند به مقاصد مورد نظرشان رسانده خواهند شد.

 

 این هواپیما توسط کشور انگلستان طراحی و تولید شده است و به بازار جهانی عرضه شده است لازم به ذکر است که این هواپیما در دسته هواپیماهای سبک و کوتاه برد قرار می‎گیرد. از این هواپیما در کشور ما برای انجام سفرهای داخلی استفاده می‎شود و مسافران می‎توانند با خرید بلیط هواپیما از آژانس هواپیمایی با استفاده از این وسیله نقلیه به انجام پرواز داخلی بپردازند.

 

تولید این هواپیما در کشور انگلستان متوقف شده است اما با این حال هچنان از این نوع هواپیما در ایرلاین کشورهای مختلف استفاده می‎شود و افراد می‎توانند برای انجام سفرهای تور تابستان نیز با خرید بلیط تک از آژانس هواپیمایی به انجام پرواز خارجی با این هواپیما بپردازند.

 

 در ادامه به معرفی بیشتر و ارائه جزئیاتی در مورد این نوع هواپیما خواهیم پرداخت. در صورتیکه با بلیط تک به سفرهای تور تابستان با آژانس هواپیمایی بسیاری می‎روید احتمال این موضوع که حداقل یک بار از این هواپیما استفاده کرده باشید بسیار زیاد می‎باشید در صورتیکه علاقه‎مند هستید درباره این هواپیما اطلاعات بیشتری بدست آورید در ادامه با ما همراه باشید.

 

تاریخچه

در معرفی این هواپیما به طور کامل از نام بریتیش ایروسپیس 146 استفاده می‎شود و در صورت اختصار به آن Bae146 می‎گویند. این هواپیما همانطور که گفته شده توسط شرکتی انگلیسی طراحی و ساخته شده است و در بسیاری از ایرلاین‎های جهان در حال فعالیت بوده است و افراد زیادی با استفاده از آن به انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی با مسافت کم خواهند پرداخت.

 

این هواپیما در سال 1981 پروازهای آزمایشی خود را آغاز کرده و بعد از سپری شدن دو سال و در سال 1983 روانه بازارهای جهانی شد. این هواپیما که برای حمل و نقل مسافران طراحی شده است در دسته هواپیماهای سبک قرار گرفته است که برای پیمایش مسافت‎های کوتاه بسیار کارآمد می‎باشد.

 

بعد از اینکه این هواپیما به بازارهای جهانی عرضه شد و بسیاری از ایرلاین‎ها از آن برای رساندن مسافرنی که با خرید بلیط هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی داشتند مورد استفاده قرار دادند شروع به انجام مطالعات گسترده و پیشرفته کردند تا با این کار بتوانند سبب ارتقا این نوع هواپیما باشند.

 

با توجه به همین مطالعات انجام شده توسط این شرکت هواپیمایی انگلیسی چند سال بعد در سال 1992 نسخه جدید و پیشرفته این هواپیما به بازار جهانی عرضه شد و از استقبال عمومی خوبی نیز برخوردار شد.

 

مدلی جدید ارائه شده با نام تجاری Avro RJ به بازار جهانی معرفی و عرضه شد که در این نوع هواپیما از موتورهایی با سیستم آیرودینامیک پیشرفته‎تری نسبت به نسل قبلی این هواپیما استفاده شده بود از این‎رو نسبت به مدل قبلی تغییراتی ملموس داشته و عملکرد بهتری را از خود نشان می‎داد.

 

 هرچند این شرکت انگلیسی به همین مقدار از تغییرات کفایت نکرد و همواره در پی بهبود بخشیدن طراحی و ساخت هواپیماهای خود بوده است. همه ساله افراد زیادی برای سفرهای تور تابستان با آژانس هواپیمایی خود در سراسر جهان با خرید بلیط هواپیما برای انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی از محصولات این شرکت سازنده هواپیمای انگلیسی بهره‎مند می‎شوند.

 

با توجه به پیشرفت‎های تکنولوژی در این زمینه 5 سال بعد و در سال 1997 نسل هواپیماهای Avro مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت و اصلاحاتی برروی آن صورت پذیرفت. با بکار گیری این نوع اصلاحات نسل جدید این نوع هواپیما با نام Avro RJX روانه بازار جهانی شد.

آشنایی با هواپیمای BAE 146

 هرچند این مدل جدید از استقبال جهانی مناسبی برخوردار نشد و افراد کمی تمایل به خرید این نوع هواپیما داشته‎اند. با توجه به همین مسایل این شرکت انگلیسی ساخت این سری از هواپیماهای خود را بعد حدود 4 سال متوقف کرد. رخلاف سری جدید تولید شده در این شرکت هواپیمای ایروسپیس146 همچنان در ناوگان بسیاری از شرکت‎های هواپیمایی حضور دارد و مسافران با استفاده از آن می‎توانند باخرید بلیط از آژانس هواپیمایی به انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی بپردازند.

 

مشخصات فنی این هواپیما

در بین سال‎های 1992 تا 2004 میلادی تعداد 146 فروند از مجموع 387 عدد توسط این شرکت سازنده هواپیما انگلیسی تولید شده است که در کل در 5 مدل و در نسل‎های مختلف به بازار جهانی عرضه شده است. البته هواپیماهایی که وارد بازار شده‎اند از نام‎های گوناگونی برای آنها استفاده شده است با این با هر نامی که در جهان معرفی شده‎اند این نوع هواپیما همچنان در بسیاری از خطوط هوایی در حال فعالیت و انجام پرواز می‎باشد.

 

نکته جالب توجه در مورد این شرکت انگلیسی این است که این شرکت تنها 19 سال در صنعت ساخت هواپیما فعالیت داشته است و بعد از این مدت زمینه کاری خود را تغییر داده است و دیگر هواپیمایی تولید نمی‎کند. در ادامه به ارائه برخی از مشخصات این هواپیما خواهیم پرداخت که در دیگر هواپیماهای ساخت این شرکت نیز وجود دارد.

 

این هواپیما دارای ارتفاعی نزدیک به 9 متر می‎باشد، طول این هواپیما 31 متری می‎باشد و نهایت سرعتی که می‎تواند با ماکزیمم مسافر با آن حرکت کند 747 کیلومتر بر ساعت می‎باشد. این هواپیما می‎تواند در هر نوبت پروازی 97 الی 112 مسافر را که با خرید بلیط هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی دارند را به مقصد مورد نظرشان برساند.

 

در این هواپیما برای ایجاد قدرت پیشرانه از 4 موتور توربوفن استفاده شده است که قدرت مورد نیاز برای پرواز این نوع هواپیما را تامین خواهند کرد.

 

در طراحی این نوع هواپیما از بال بالایی استفاده شده است که همین موضوع سبب شده تا این نوع هواپیما بتواند به راحتی در باندهای کوتاه فرود بیاید و با مشکلی روبرو نشود. البته بدلیل داشتن همین خصوصیت در زمان فرود هواپیما تکان‎های شدیدی را به مسافران منتقل می‎کند که برای افرادیکه در حال استفاده از این نوع هواپیما هستند خوشایند نیست، مخصوصا برای مهاجرت به بیریتیش کلمبیا کانادا که بخواهند سفر کنند.

 

 همانوطور که گفته شد این هواپیما در سری‎های مختلفی تولید شده است که معروف‎ترین سری این نوع هواپیما سری 300 آن بوده است که در 6 مدل مختلف توسط این شرکت انگلیسی تولید شده و به بازار جهانی عرضه شده است.

آشنایی با هواپیمای BAE 146

Bae146 در ایران

این هواپیما را می‎توان در آشیانه‎های شرکت‎های هواپیمایی قشم ایر، ماهان ایر و تابان ایر مشاهده کرد. این نوع هواپیما توسط شرکت ماهان ایر در سال 2008 خریداری شد ابتدا این هواپیماها در اختیار یک شرکت هواپیمایی چینی بوده است که اولین پرواز خود را در سال 1993 انجام داده بود و پس آن به شرکت چینی دیگری واگذار شد تا برای انجام پروازهای داخلی و پرواز خارجی از آن مورد استفاده قرار گیرد.

 

در سال‎های 2007 و 2008 این هواپیماها مورد بازسازی اساسی قرار گرفتند و به یک هواپیمای ویژه بدل گشتند و در نهایت شرکت ماهان ایر به خرید 7 فروند از آنها اقدام خواهد کرد و از آن در انجام سفرهای تور تابستان داخلی خود استفاده می‎کند. در طراحی این هواپیماها از یک سالن اصلی استفاده شده است که در آنها 6 ردیف وجود دارد و در هر ردیف 4 صندلی قرار گرفته است.

 

قسمت فرست این نوع هواپیما یک سالن اسن که از 8 صندلی بهره می‎برد که این صندلی‎ها میزدار می‎باشند در بخش جلویی هواپیما قرار دارند.

 

هواپیماهایی که وارد ایران شدند زیاد نتوانستند در آسمان ایران دوام آورند و بعد از سپری کردن تقریبا دوسال به دلیل نقص فنی و عدم وجود لوازم مورد نیاز کاملا زمین‎گیر شده‎اند و دیگر قادر به انجام پرواز نخواهند بود. بعد از زمین‎گیر شدن این هواپیماها از لوازم و قطعات سالم آن برای هواپیماهای دیگر استفاده می‎شود.

 

 یکی از این نوع هواپیماها به یک رستوران تبدیل شده است که در شهر کرمان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که هر 6 مدلی سری 300 این هواپیما در ایران موجود می‎باشد و متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان ایر بوده است.

 

شرکت ماهان ایر یکی از بزرگترین شرکت‎های هواپیمایی موجود در ایران می‎باشد که همه ساله افراد زیادی با استفاده از خدماتی که این شرکت ارائه می‎کنند می‎توانند با استفاده از این نوع وسیله نقلیه به مقاصد مورد نظرشان برسند.