آمار بالای نقص فنی در پروازهای داخلی صحت دارد؟

مجموعه : مجله خبری
آمار بالای نقص فنی در پروازهای داخلی صحت دارد؟

نقص فنی در پروازها همانند نقص خودرو در مسافرت‌های بین جاده‌ای امر بسیار شایعی است که رخ می‌دهد. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب می‌شود یک هواپیما دیرتر از موعد مقرر به پرواز دربیاید. یا حتی بعد از پرواز ناچار به فرود اضطراری شود همین نقص فنی است که خلبان را گرفتار خود می‌کند؛ اما آیا آمار اعلام‌شده در مورد نقص فنی در پروازهای داخلی صحت دارد؟

 

در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا ابتدا شما با نقص فنی در هواپیما آشنا کنیم و سپس در مورد نقص فنی در پروازهای داخلی مطالبی را با شما عزیزان در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید تا برای کسب اطلاعات درست شما عزیزان را برای خرید بلیت هواپیما با درایت و هوشمندی بیشتر آشنا کنیم.

 

آماری از نقص فنی و تأخیر در پروازهای داخلی

این را به یاد داشته باشید که اگر حتی پرواز شما کنسل شود بهتر از یک پرواز ناایمن است. چه برسد به اینکه قرار باشد یک پرواز با تأخیر انجام شود چون بدون شک جان شما بیشتر از یک مسافرت اهمیت دارد. بر اساس اخبار اعلام‌شده تخمین زده‌شده است که پروازهای داخلی به‌طور میانگین ۹۰ دقیقه تأخیر دارند.

 

اگر قصد خرید بلیت هواپیما را دارید باید بدانید که، آمارهای رسمی حاکی از این است که زمان تأخیر پروازهای داخلی در اردیبهشت‌ماه سال ۴۰۱، درمجموع ۳۱ هزار ساعت و در هر پرواز به‌طور میانگین ۹۰ دقیقه نسبت به اردیبهشت سال گذشته رشد کرده است. این وضعیت تأخیر در پروازهای مسافری در تعداد پرواز و تعداد تأخیرها در ایرلاین های مختلف عنوان‌شده است. در ادامه برخی از آمارهای به‌دست‌آمده بر اساس اخبار منتشرشده را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

آمار بالای نقص فنی در پروازهای داخلی صحت دارد؟

تأخیر پروازها در دو ماه اول سال

در این جدول نام ۱۹ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که مجموعاً ۴۲۹۹ پرواز را انجام داده‌اند و باوجود کاهش این تعداد نسبت به فروردین‌ماه امسال، درنهایت ۱۳ هزار و ۸۹۳ پرواز با تأخیرهای بیشتر از ۳۰ دقیقه، ۳۸۶ هزار و ۷۸۱ دقیقه معادل ۶۴۴۶ ساعت و ۲۶۸ روز تأخیر در آن‌ها اتفاق افتاده است.

 

این میزان تأخیر بیش از ۳۱ هزار ساعت و معادل هشت درصد بیشتر از تأخیر پروازهای ماه نخست امسال بوده است. در دومین ماه امسال متوسط زمان تأخیر در این پروازها به ۹۰ دقیقه می‌رسد و در این میان کمترین تأخیر در میان پروازهای تأخیری به ۶۳ دقیقه و بیشترین آن به ۱۲۰ دقیقه می‌رسد.

 

اگر دقیق‌تر این آمار را با جدول تأخیر پروازهای فروردین‌ماه مقایسه کنیم، متوسط زمان تأخیر پروازهای تأخیر دار در فرودین ماه تنها در یک ایرلاین بالاتر از ۱۰۰ دقیقه و به عبارتی سه‌رقمی بود اما در اردیبهشت‌ماه چهار شرکت هواپیمایی توانستند این زمان را به ترتیب به ۱۰۷ دقیقه، ۱۱۲ دقیقه، ۱۱۵ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه برسانند که در این میان ایران ‌ایر صدرنشین تأخیرها بود.

 

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه هتل اسپیناس و هتل استقلال 

 

دلایل افزایش نقص فنی هواپیماها

وجود چالش‌های متعدد معضل چندین ساله صنعت هوایی است. در ادامه در مورد دلایل افزایش نقص فنی هواپیماها مطالبی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

زیادشدن میزان فعالیت هواپیماها

این روزها با کاهش محدودیت‌های کرونایی و فعال‌شدن برخی از کسب‌وکارهایی که با افت مواجه بودند و همچنین بازگشت مدل تعاملات حضوری به‌جای تعاملات مجازی شاهد افزایش میزان فعالیت‌ها و افزایش خرید بلیت هواپیما هستیم. از همین رو بالارفتن فعالیت بیش‌ازحد مجاز یک هواپیما سبب بالارفتن آمار نقص فنی آن نیز می‌شود.

 

گرم شدن هوا و آسیب رسیدن به موتور هواپیما

اقلیم آب و هوایی نیز تا حدودی بر روی نقص فنی هواپیما اثرگذار است؛ مثلاً وقتی هوا گرم می ‌شود دمای موتور یک هواپیما از آستانه مشخصی نیز بالاتر می‌رود و همین امر نقص فنی را برای هواپیما فراهم می‌سازد.

 

تحریم‌ها و عدم فراهم کردن قطعات تعویضی هواپیما

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس علت اصلی نقص فنی در هواپیماهای کشور را تحریم می‌داند. در این راستا عنوان‌شده است توان تأمین برخی از قطعات هواپیما به‌دلیل تحریم مهیا نیست و همین امر به نقص فنی بیشتر هواپیماهای فرسوده دامن زده است.

 

آمار بالای نقص فنی در پروازهای داخلی صحت دارد؟

سن بالای ناوگان هوایی و مهیا نبود شرایط خرید هواپیما جدید

باید بگویم بالارفتن سن ناوگان هوایی به دلیل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا برای خرید هواپیمای جدید از پارامترهای دیگری است که سبب بالا رفتن نقص فنی در ناوگان‌های هوایی شده است.

 

بی‌توجهی به حمل‌ونقل هوایی از سوی دولت

بسیاری از هواپیما های قدیمی به‌دلیل نبود قطعه و موتور ایده ال زمین‌گیر شده‌اند و همین امر فعالیت برخی از هواپیما را بیشتر کرده است. همین امر باعث شده که مشکلات نقص فنی و تأخیرها به وجود بیاید. قطعاً تحریم در این شرایط نقش دارد، اما بخشی از آن به داخل برمی‌گردد که سیستم حمل‌ونقل هوایی که جزو اولویت‌های دولت‌ها نبوده است.

 

کلام آخر پیرامون نقص فنی در پروازهای داخلی

همان ‌طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید اصلی‌ترین دلیلی که سبب شده است تا پرواز ها با تأخیر دنبال شود نقص فنی در هواپیما عنوان‌شده است. البته مسئولین هوانوردی عوامل دیگری را ازجمله شرایط بد آب و هوایی را در این تأخیر دخیل دانسته‌اند؛ اما بر کسی پوشیده نیست که نقص فنی هواپیما و تأخیر در پرواز از اصلی‌ترین دلایل به شمار می‌آید.

 

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های ظالمانه علیه این صنعت و کشور و مشکلاتی که ناشی از آن به وجود آمده است را یکی دیگر از دلایل تأخیر در پرواز اعلام کرده است.

 

امید است مطالب پیش رو تا حدودی توانسته باشد شمارا با دید روشن‌تری نسبت به تأخیر در پروازها به دلیل نقص فنی هواپیما آشنا کرده باشد. در همین راستا برای خرید بلیت هواپیما می‌توانید از طریق وب‌ سایت علی بابا اقدام کنید.