آیا بسکتبال قد را بلند می کند ؟

آیا بسکتبال قد را بلند می کند ؟

یکی از سوالات متداول این است که آیا ورزش بسکتبال در رشد قد موثر است یا خیر! در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم. همراه ما باشید.

 

رابطه بسکتبال و والیبال در افزایش قد چیست ؟

بر اساس مطالعات علمی متعدد، بین قد بلند بودن و انجام ورزش هایی مانند بسکتبال و والیبال همبستگی قوی وجود دارد. کارشناسان بر این باورند که این امر با تحریک غده هیپوفیز و رشد استخوان های بلند بدن به دست می آید. نمی توان انکار کرد که انجام ورزش برای سلامت جسمی و روانی انسان مفید است و با این حال به نظر می رسد جامعه پزشکی نظریه زیادی در مورد تأثیر ورزش بر قد افراد ارائه نکرده است. همیشه پیروی از تکنیک های طبیعی مانند بازی بسکتبال یا والیبال به عنوان یکی از راه های افزایش قد برای برخی افراد دلسرد کننده است.

 

افزایش قد می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. آنچه را که اغلب می شنوید یا می خوانید باور نکنید که افراد پس از پایان سال های نوجوانی دیگر قد بلندتر نمی شوند. به خاطر داشته باشید که هنوز هم ممکن است در 20، 30 سالگی یا بعد از آن قد بلندتر شوید.

 

چرا بسکتبالیست ها قد بلندی دارند؟

در حالی که هیچ مدرکی دال بر افزایش قد در بسکتبالیست ها وجود ندارد، بسکتبالیست های بلندقد به طور متوسط عملکرد بهتری نسبت به بازیکنان کوتاه قد دارند و در نتیجه تیم های بسکتبال میانگین قد بسیار بالاتری نسبت به جمعیت عمومی دارند. از آنجایی که بسکتبال شامل حرکات پرش و برش است، احتمال سقوط و شکستگی وجود دارد و باید مراقب باشید که خطرات شکستگی را به حداقل برسانید و آن را به درستی تعمیر کنید.

 

تحقیقات در مورد شکستگی های استخوان بلند در کودکان نشان می دهد که بیش از یک سوم شکستگی ها منجر به آسیب به صفحه رشد می شود و زمانی که به طور موثر مدیریت و درمان نشود، آسیب به صفحات رشد رشد طولی استخوان ها را متوقف می کند.

 

آسیب به صفحه رشد باعث مشکلات مربوط به کاهش حداکثر قد می شود، از جمله خطر طول های مختلف اندام. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که هر گونه شکستگی استخوانی که در طول سال های رشد ایجاد می شود توسط یک متخصص پزشکی ارزیابی و درمان شود.

 

برای بزرگسالان، شکستگی آسیب های جدی است که نیاز به درجات مختلف مراقبت های پزشکی دارد، اما با توجه به اینکه رشد طول استخوان در بزرگسالی کامل می شود، خطر کاهش قد به دلیل آسیب وجود ندارد. همچنین، بسکتبال این پتانسیل را دارد که منجر به آسیب های بافت نرم دیگر مانند رگ به رگ شدن و کشیدگی شود.

آیا بسکتبال قد را بلند می کند ؟

تأثیر والیبال و بسکتبال بر رشد قد

یافته های جدید نشان می دهد که بین رشد انسان و بسکتبال همبستگی وجود دارد. برخی افراد معتقدند که ژنتیک تنها عامل تعیین کننده قد است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حرکات ورزشی مرتبط با بازی بسکتبال به افزایش رشد قد در طول سال های رشد کمک می کند.

 

به گفته دانشمندان، جریان بدن به سمت مغز با پریدن در حین بازی بسکتبال افزایش می یابد که باعث تحریک تولید هورمون رشد در بدن و در نتیجه افزایش قد در بزرگسالی و نوجوانی می شود. همانطور که می دانید سطوح بالای هورمون رشد در مردان و زنان توانایی افزایش سریع قد را دارد و با افزایش سطح هورمون رشد، بسکتبالیست ها می توانند در طول سال های رشد خود به سرعت رشد کرده و در نهایت به قد ژنتیکی از پیش تعیین شده خود برسند یا حتی از آن فراتر بروند.

 

علاوه بر این، بازی بسکتبال به این معنی است که شما باید دویدن و پریدن زیادی انجام دهید که باعث ترشح هورمون رشد می شود. در واقع پرش یکی از حرکات کششی است که باعث جریان خون به صفحات رشد و تقویت عملکرد آنها برای افزایش قد می شود. همچنین افزایش طول بازوها و ستون فقرات در حین بازی بسکتبال به رشد قد کمک می کند.

 

بازی منظم بسکتبال در طول سال های رشد، به ویژه در دوران بلوغ، رشد استخوان ها و استحکام استخوان ها را افزایش می دهد و در نتیجه رشد قد را تسریع می کند.

 

فواید بازی بسکتبال برای قد

تقویت سلامت قلب و عروق

کالری سوزی

بهبود سیستم ایمنی بدن

توسعه و تقویت استحکام استخوان و همچنین رشد عضلات

 

تقویت سلامت قلب و عروق

بسکتبال، مانند هر ورزش هوازی دیگری، نیاز به پمپاژ قلب شما دارد و در نتیجه خطر بیماری قلبی شما را کاهش می دهد.

 

سوزاندن کالری

حرکات انجام شده در بازی بسکتبال می تواند کالری زیادی را برای بازیکنان بسوزاند که به طور موثر از افزایش وزن جلوگیری می کند و آمادگی بازیکنان را کنترل می کند.

 

بهبود سیستم ایمنی بدن

بازی بسکتبال سیستم دفاعی داخلی بدن را تقویت می کند. داشتن یک سیستم ایمنی سالم و قوی از بدن ما در برابر سموم، باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند.

 

توسعه و تقویت استحکام استخوان و همچنین رشد عضلات

بسکتبال خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی را کاهش می دهد و علاوه بر آن جذب مواد معدنی را در استخوان های ما تسهیل می کند و آنها را قوی تر می کند و این ورزش ماهیچه های مربوطه را تحریک کرده و آنها را تا حد زیادی تقویت می کند.

منبع: مستر قد

https://mrghad.ir/category/height-increase-sports