آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟ [استخراج ارز های دیجیتال]

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟ [استخراج ارز های دیجیتال]

در پاسخ به این سوال که آیا ماینینگ در ایران قانونی است یا خیر، باید بگوییم که در حالت کلی خیر ولی با گرفتن بعضی از مجوز های لازم، می توانید با خیال راحت و بدون مشکل، در ایران به ماینینگ بیت کوین بپردازید!

 

ظهور ارزهای دیجیتال با معرفی بیت کوین در سال 2009 آغاز شد و آغاز به کار قلمرو ارزهای دیجیتال بود. علی‌رغم جذابیت و محبوبیت گسترده بیت‌کوین، با مواردی مواجه شده است که با بحث‌ها و باورهای نادرست خاصی همراه است که منجر به جرم انگاری آن در برخی کشورها شده است. درک منظر قانونی در کشورهای مختلف می تواند به شناسایی مقاصد بهینه ماینینگ ارز های دیجتال کمک کند. در این مقاله به بررسی وضعیت حقوقی استخراج بیت کوین در ایران و مقایسه آن با قوانین سایر کشورها می پردازیم، زیرا این مسئله یکی از مهم ترین سوالاتی است که برای افراد در هنگام آموزش استخراج بیت کوین، استخراج اتریوم یا پیدا کردن پاسخ سوالاتی همچون بلاک چین چیست؟ پیش می آید.

 

فرایند ماینینگ ارزهای دیجیتال

ماینینگ به فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از تنظیمات سخت افزاری تخصصی، معروف به ریگ های ماینینگ اشاره دارد. این دکل ها مجهز به اجزای با کارایی بالا هستند که برای حل کارآمد پازل های پیچیده ریاضی طراحی شده اند، که برای اعتبارسنجی و پردازش تراکنش ها در شبکه بلاک چین ضروری هستند. اگر نمی دانید بلاک چین چیست پیشنهاد می شود مقاله ای که در سایت گروه مالی آرادفین در این باره نوشته شده است را مطالعه کنید.

 

ریگ ماینینگ به استفاده از تجهیزاتی اشاره دارد که به طور خاص برای استخراج و استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده اند. این دکل‌ها می‌توانند دو شکل داشته باشند: تجهیزات استخراج اختصاصی که صرفاً برای اهداف ماینینگ استفاده می‌شوند، یا رایانه‌ای با عملکردهای متعدد، مانند بازی یا وظایف بهره‌وری، که به صورت پاره وقت برای عملیات استخراج استفاده می‌شود.

 

بررسی وضعیت قانونی استخراج ارز های دیجیتال در ایران

درک وضعیت حقوقی ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی اهمیت زیادی دارد. اولاً، انطباق با چارچوب های نظارتی را تضمین می کند که برای جلب اعتماد و اعتبار در بین سرمایه گذاران ضروری است. سرمایه‌گذاران عمده معمولاً از بازارهایی که فاقد مشروعیت و تحریم قانونی هستند اجتناب می‌کنند و بر اهمیت رعایت دستورالعمل‌های قانونی در تلاش‌های استخراج ارز دیجیتال تأکید می‌کنند. فقدان مکانیسم‌های کنترل و نظارت دقیق پیرامون ارزهای دیجیتال، همراه با افزایش فعالیت‌های جعلی مرتبط با آن‌ها، به شک و تردید در میان برخی از دولت‌ها منجر شده است.

این سوال اساسی مطرح می شود: آیا می توان یک ارز دیجیتال غیرقانونی را قابل اعتماد دانست؟ متأسفانه پاسخ منفی است، مگر اینکه فرد کاملاً برای رویارویی با پیامدهای بالقوه آماده باشد. در نتیجه، بسیاری از کشورها به جای چشم پوشی بر واقعیت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، به دنبال ایجاد چارچوب های نظارتی برای اعمال کنترل بر مسیر آینده بازار بوده اند .

رویکردها به مقررات استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف متفاوت است و هر کدام یک موضع منحصر به فرد متناسب با شرایط و نگرانی های خاص خود را اتخاذ می کنند.

 

مصرف برق، دلیل اصلی قوانین سخت گیرانه بر ماینینگ

هزینه مصرف انرژی و منبع تولید برق عوامل مهمی هستند که بر مقررات استخراج بیت کوین تاثیر می گذارند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی، روند رو به رشدی به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برای تولید انرژی وجود دارد. شایان ذکر است، بر اساس آمار، حجم فعالیت های استخراج بیت کوین در این مناطق بسیار بیشتر از سایر مناطق است کشورهایی که به شدت به سوخت های فسیلی متکی هستند، تمایل دارند قوانین سخت گیرانه تری برای استخراج بیت کوین اعمال کنند. به عنوان مثال، فعالیت های ماینری در برخی از کشورها مانند چین کاملاً غیرقانونی است.

 

علاوه بر این، قیمت سوخت به عنوان یک پارامتر حیاتی عمل می کند که نباید در هنگام در نظر گرفتن چشم انداز نظارتی پیرامون استخراج اتریوم و بیت کوین نادیده گرفته شود. در مناطق مختلف مانند قزاقستان، استرالیا، ونزوئلا و ایالت های منتخب آمریکا، مقررات بیت کوین به دلیل مقرون به صرفه بودن سوخت، کم تر سخت گیرانه است.

البته ذکر این نکته ضروری است که این مقررات فراتر از روش های استخراج بیت کوین است و دولت ها قصد دارند از این بخش سودآور بهره ببرند. برخی از این مقررات عبارتند از:

 

  1. نرخ برق بالاتر برای عملیات ماینری در مقایسه با استفاده از برق یارانه ای.
  2. محدودیت در فعالیت های ماینری در دوره های اوج تقاضای برق شهری.
  3. ترویج منابع انرژی پاک تر مانند انرژی زمین گرمایی، خورشیدی و بادی برای تامین برق و….
  4. تقویت رشد اقتصادی از طریق حمایت از استارت آپ های مبتنی بر بلاک چین
  5. اقدامات قانونی و پیشگیرانه در برابر تقلب و تخلفات مالی

 

وضعیت قانونی استخراج ارز های دیجیتال در ایران

 5 کشور برتر در استخراج بیت کوین

اکنون، بیایید 5 کشور ایده آل برای ماینرها را بررسی کنیم، جایی که مقررات استخراج بیت کوین نه تنها اجازه می دهد، بلکه فعالانه از این عمل پشتیبانی می کند.

برای ورود به این فهرست، کشورها باید سه ویژگی مهم را داشته باشیم.

اولاً، یک زیرساخت اینترنتی قوی برای انجام چنین فعالیت هایی ضروری است (سرعت اینترنت بالاتر استخراج آسان‌تر را تسهیل می‌کند.)با این حال، این فقط در مورد سرعت نیست. هزینه استفاده ماهانه از اینترنت نیز عامل مهمی است. به عنوان مثال، کشورهایی مانند هلند، با سرعت 107.3 مگابایت بر ثانیه، نمونه ای از این شرایط هستند. به این ترتیب ، هزینه گزاف خدمات اینترنت در این کشورها یک چالش است.

یکی دیگر از جنبه های مهم، موضع دولت در قبال مقررات بیت کوین است؛

در نهایت، هزینه های مرتبط با مصرف انرژی نقش حیاتی ایفا می کند. اما کشور هایی که در آن ها استخراج بین کوین به  صورت قانونی انجام می شود، شامل ایالات متحده، قزاقستان، قرقیزستان، کانادا و پاراگوئه خواهد بود.

 

کدام کشور استخراج بیت کوین را جرم می داند؟

حال که در ارتباط با کشور هایی که استخراج بیت کوین را منطقی می دانند، صحبت کردیم اکنون، نیاز است کشور هایی را که استخراج بیت کوین در آن اکیداً ممنوع میدانند کشف کنیم. این کشور ها شامل چین، الجزایر، مصر، بولیوی و بنگلادش خواهند بود.

استخراج بیت کوین در ایران  مجاز است یا خیر؟

استخراج بیت کوین در ایران  مجاز است یا خیر؟

ایران به دلیل غنی بودن از سوخت‌های فسیلی، محدودیت‌هایی را برای استخراج ارز دیجیتال در دوره‌های اوج مصرف اعمال می‌کند به جای این که مصرف سوخت را محدود کند؛ این ممنوعیت در سال 2021 به مدت چهار ماه اجرا شد؛ این عوامل در مجموع به جذابیت ایران به عنوان مقصدی برای ایجاد مزارع بیت کوین کمک می کنند. خوب است بدانیددر صورت بررسی استخراج بیت کوین در ایران، عواملی مانند هزینه های سخت افزاری، اتصال به اینترنت و مقررات دولتی باید به دقت ارزیابی شوند.

 

چه چیزی در انتظار استخراج بیت کوین در سراسر جهان است: روشنایی یا ابهام؟ یک نگرانی قابل توجه در مورد مقررات استخراج بیت کوین حول مصرف انرژی قابل توجه و تأثیرات زیست محیطی آن وجود دارد. همانطور که می دانید، استخراج بیت کوین بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) عمل می کند که به مصرف برق قابل توجهی نیاز دارد. همچنین استخراج بیت کوین، بر اساس الگوریتم اثبات سهام کار می کند و به مصرف برق کمتری نسبت به بیت کوین نیاز دارد.

 

به این ترتیب باید گفت، از آنجایی که کشورهای بیشتری به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر می روند، چشم انداز استخراج بیت کوین به طور فزاینده ای امیدوارکننده می شود. در حالی که انرژی های تجدیدپذیر جایگزین های پاک و پایداری را ارائه می دهند، ایجاد زیرساخت های برق آبی، زمین گرمایی یا انرژی خورشیدی مستلزم هزینه های اولیه قابل توجهی است. اگر ایران به منابع انرژی تجدیدپذیر تغییر مسیر دهد و هزینه‌های مصرف انرژی را در مقایسه با سطوح قبلی کاهش دهد، ممکن است شاهد بهبود مقررات استخراج بیت‌کوین و افزایش فعالیت‌های استخراج باشیم.

برچسب‌ها: