ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی کیست؟

مجموعه : پزشکی و سلامت
ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی کیست؟

پیشگیری و درمان مشکلات و ناهنجاری‌‎های فک و دندان در حوزه کاری ارتودنتیست قرار می‌گیرد. در واقع با انجام اعمال درمانی سبب حرکت دندان‎‌ها، مرتب نمودن آن‎‌ها و نیز صاف کردن آن‎‌ها و درنهایت بهبود شکل ظاهری و عملکردی آنان می‌شوند.

 

یک ارتودنتیست علاوه بر درمان مشکلات بیماران خود می‌تواند به پیشگیری از نتایج و عوارض مشکلات دهان ودندان مثل سردرد، اختلالات در خواب، عفونت‎‌ها و… کمک کند.

 

قبل از آشنایی با ارتودنتیست بهتر است کمی با ارتودنسی و علت انجام آن آشنا شویم. عدم قرار گیری دندان‌‎ها به طرز صحیح و در جای خود مشکلات مختلفی مثل ناتوانی در جویدن غذا، عدم توانایی در بیان صحیح بعضی از حروف، پوسیدگی دندان‌‎ها و… را به وجود خواهد آورد. اعمال ارتودنسی به صورت ثابت و متحرک و بسته به نوع مشکل بیمار صورت گرفته و با ایجاد فشاری آرام به فک و یا دندان در مدت زمان مشخصی تغییرات مثبت در آن‎‌ها به وجود می‌‎آورد. از آنجایی که دندان‌‎ها نقش بسیار مؤثری درزیبایی چهره ایجاد می‌کنند عدم وجود تقارن و نامرتب بودن آن‌ها موجب کاهش اعتماد به نفس در افراد می‌شوند که اعمال ارتودنسی با توجه به تأثیرات بسیار خوبی که دارد می‌تواند به بازگرداندن زیبایی چهره شما و ایجاد فرم بهتر صورت کمک کند.

 

متخصص ارتودنسی کیست؟

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست، دندانپزشکی است که پس از طی دوره 6 ساله عمومی دندانپزشک و قبولی در آزمون رزیدنتی،یک دوره 3 ساله تخصصی ارتودنسی را سپری کرده است و می‌تواند ناهنجاری‌های فک و دندان را درمان کند. این متخصصین، تنها درمان‌های ارتودنسی و ارتوپدی دندانی فکی را انجام می‌دهندو درمان‌های عمومی نظیر ترمیم، عصب کشی و یا پروتز را انجام نمی‌دهد. تمامی ارتودنتیست‌ها دندانپزشک هستند؛ ولی تنها کمتر از ۲ درصد دندانپزشکان، متخصص ارتودنسی می‌باشند.

 

کسی که تمایل به کسب تخصص در رشته ارتودنسی را دارد می‌بایست در رشته ارتودنسی و در دوره‌‎های تخصصی ارتودنسی، فلوشیپ و نیز جراحی‎‌های وابسته به فک تحصیل کرده تا دانش و مهارت خود را برای اعمال ارتودنسی‌‎های باکیفیت ارتقا دهند. از آنجایی ارتودنتیست دانشی بالاتر از یک دندانپزشک عمومی در اختیار دارد می‌تواند علاوه بر تسلط بر درمان‎‌های زیبایی و درمانی فک و دهان، تمامی وظایف دندانپزشک‎‌های معمولی را نیز انجام دهد.

 

چه تفاوتی بین ارتودنتیست و دندانپزشک عمومی وجود دارد؟

همانطور که عرض کردیم یک ارتودنتیست سال‌‎های بیشتری را صرف یادگیری و کسب مهارت در زمینه انجام مشکلات پیچیده و ارتودنسی می‌کند. بنابراین در حوزه تخصصی درمان مشکلات و ناهنجاری‎‌های فک از طریق جراحی و ارتودنسی فعالیت می‌نماید. در حالت عادی برای چکاب و یا رفع خرابی و یا سایر مشکلات دندان می‌توانید به دندانپزشک عمومی مراجعه نمایید اما در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد که مشکلات دهان ودندان شما توسط متخصص ارتودنسی قابل رفع است شما را به یک متخصص ارجاع خواهد داد.

 

مشکلاتی که توسط ارتودنتیست، درمان می‌شود؟

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی کیست؟

تقریباً می‌توان گفت سطح وسیعی از مشکلات ظاهری و یا ناهنجاری توسط متخصصین ارتودنسی درمان‌پذیر بوده و بهتر است مشکلات خود را در این زمینه به یک متخصص ارتودنسی ماهر و با تجربه بسپارید.

 

اعمال جراحی‌‎های مخصوص؛ گاهی اوقات برای درمان عارضه‌‎های گسترده در زمینه فک و دندان، متخصص می‌بایست علاوه بر ارتودنسی به انجام جراحی جهت ایجاد هماهنگی و تقارن بین دندان‎‌ها و نیز ایجاد فضای کافی برای قرارگیری صحیح دندان‎‌ها بپردازد که این جراحی‎‌ها به طور معمول در افرادی که سنین بالاتری دارند و در زمان مناسبی برای مرتب‌سازی دندان‎‌های خود مراجعه ننموده‌‎اند انجام می‌شود.

 

بهبود کراودینگ دندان؛ یکی از عمده مشکلاتی که در نوجوانان و یا بزرگسالان با آن رو به رو هستیم کراودینگ یا همان شلوغی دندان‌‎ها می‌‎باشد. این شلوغی علاوه بر ایجاد تأثیرات منفی در چهره و زیبایی می‌توانند موجب اختلال در تکلم فرد، تجمیع پلاکت‎‌ها بر روی دندان‌ها، التهاب در لثه و نیز انحراف فک شوند که ارتودنتیست در این هنگام با اعمال ارتودنسی مناسب و کشیدن دندان‎‌های عقبی جهت ایجاد فضای کافی برای جابه‎‌جایی دندان‌‎ها سعی در بهبود وضعیت بیمار و رسیدن به یک نتیجه مطلوب دارد.

 

رفع فاصله‌‎ی بین دندان‌‎ه؛ برعکس حالت قبل گاهی در بعضی از افراد با ایجاد فضای خالی در بین دندان‎‌ها روبه‌‎رو هستیم که روش‌‎های ارتودنسی کمک می‌کند تا این فضای خالی از قسمت جلویی فک به قسمت عقبی آن منتقل شود. البته توجه کنید که این روش تنها زمانی اثر بخش خواهد بود که فاصله بین دندان‌‎ها بسیار زیاد نباشد و تشخیص این موضوع بر عهده ارتودنتیست خواهد بود.

 

انتخاب متخصص ارتودنسی

مسائل مختلفی در انتخاب یک متخصص ارتودنس خوب تأثیرگذار است. از بین تمامی مسائل و ملاک‎‌های موجود می‌توان به تعهد دندانپزشک و مسئولیت‌پذیری او در انجام روش‌‎های مختلف درمانی، دانش و تجربه کافی در خصوص مشکلات پیچیده، اخلاق خوب و مشاوره با حوصله و در آرامش و نیز پاسخگویی به سوالات مختلف که در زمینه درمان اشاره نمود. همچنین یک ارتودنتیست خوب کسی است که بتواند استرس بیمار را کم کرده و هیچ اجباری در خصوص انجام درمان‌های غیرضروری نداشته باشد و بیمار را در جریان تمامی مراحل درمان قراردهد.

یکی از نکاتی که در خصوص انتخاب یک متخصص دندان خوب مطرح می‌شود این است که منظم و وقت شناس باشد و طبق برنامه‌ریزی مراحل درمانی را پیش ببرد و موجب آسودگی خیال بیماران شود و نکته دیگر این که کلینیک‎‌های ارتودنسی می‌بایست استرلیزه، قابل دسترس و کاملاً مجهز و پیشرفته  باشند تا با نتیجه بهتر و نیز کاهش درد در حین درمان روبه رو باشید.

 

هزینه ارتودنسی دندان

هزینه‎‌ انجام ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی به عوامل مختلفی چون نوع و شدت مشکل مثل عدم هماهنگی خط وسط دندان، فاصله دادن‌‎ها، کراس بایت، کراودینگ و… همچنین به طول درمان که در مشکلات مختلف متفاوت است و نیز میزان تجربه و مهارت دندانپزشک، خود کلینیک دندانپزشکی، دستگاه‎‌های مورد استفاده در درمان بستگی خواهد داشت.

 

  درمان‎‌های یک ارتودنتیست برای چه سنی جوابگو خواهد بود؟

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی کیست؟

خوشبختانه برای انجام مراحل درمانی ارتودنسی هیچ محدودیت سنی وجود نخواهد داشت و افراد مختلف می‌توانند از نتایج مثبت آن بهره‌مند شوند. اما چیزی که اهمیت دارد این است که با مراجعه به موقع و زود هنگام مثلاً در سنین رویش دندان‌‎های دائمی قطعاً روند درمانی با هزینه پایین‌‎تر و سریع‌‎تر صورت می‌پذیرد. البته باز هم انتخاب بهترین سن به مشکلات دندان و فک افراد مربوط است؛ ولی به طور کلی بهتر است این اعمال قبل از بلوغ کامل انجام شود تا دندان‌‎ها به سمت صحیحی متمایل شوند و انحرافات و یا مشکلات مختلف در فک فرد حاصل نشود.

 

شما با ورود به سایت  کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا (https://drserita.com/) می‌توانید از خدمات مختلف این سایت اعم از کاپوزیت، لمینت، ارتودنسی و.. اطلاع یافته و بدون مراجعه حضوری از طریق پشتیبانی 24 ساعته از هزینه خدمات مختلف درمانی آگاهی پیدا کنید.

 

کلینیک دکتر سریتا یک وب اپلیکیشن است که بدون مراجعه‌ی حضوری عکس دندانپزشکی شما را بررسی کرده و شما را به بهترین کلینیک‌ها و دندانپزشکی‌ها نوبت گرفته و ارجاع می‌دهد