اصول عملکرد چکش هیدرولیکی در بیل مکانیکی

مجموعه : مجله خبری
اصول عملکرد چکش هیدرولیکی در بیل مکانیکی

امروزه یکی از لوازمی که در راستای شکستن سنگ در معادن مختلف بکار گرفته می ‌شود، چکش هیدرولیکی و لوازم چکش هیدرولیک است. این قطعه‌ی مکانیکی و متعلقات آن بر روی لودر یا بیل‌های مکانیکی نصب می ‌شوند و می‌ توانند کاربردهای مختلفی در معادن داشته باشند. کاربرد اصلی این نوع از چکش‌ها در کنده‌کاری سنگ‌ها، تخریب انواع سازه‌هایی که از بتن و متعلقات آن تشکیل شده‌اند، حفاری تونل‌ها و آسفالت جاده‌ها است.

 

به دلیل این که این نوع از سیستم‌های حفاری از اهمیت زیادی در حفاری معادن و کنده‌کاری در سنگ‌ها برخوردار هستند، باید مراقبت‌های ویژه‌ای از این دستگاه‌های هیدرولیکی به عمل بیاید. علاوه بر این، باتوجه ‌به این که این نوع از چکش‌ها بسیار دقیق کار می ‌کنند و بر مدار هیدرولیک می ‌چرخند، لازم است سیستمی با نام سیستم پیکور بر روی این دستگاه‌ها نصب شود.

 

ما در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با چیستی چکش‌های هیدرولیکی و نحوه‌ی کار با آن‌ها آشنا کنیم.

 

ناگفته نماند که شما عزیزان می ‌توانید لوازم چکش هیدرولیک را از فروشگاه ما یعنی فروشگاه آرنا یدک، با کیفیتی بالا و قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید.

 

چکش هیدرولیکی چیست؟

چکش هیدرولیکی به وسیله‌ای مکانیکی اطلاق می ‌شود که متعلقات و اجزای گوناگونی دارد. این نوع از چکش برای این که بتواند کارکردهای مختلف خود را به نمایش بگذارد، نیاز دارد که بر روی دستگاه‌های بیل مکانیکی یا دستگاه‌های لودر نصب شود و سپس با استفاده از دکمه‌های مخصوص، بکار گرفته شود.

 

اصول عملکرد چکش هیدرولیکی در بیل مکانیکی

این وسیله انرژی و نیروی الکتریکی موردنیاز خود را از باتری لودر یا بیل مکانیکی تأمین می ‌کند و مقاومت بالا و عمر زیادی نیز دارد. باید بدانید که استفاده از این چکش‌ها در محیط‌های خطرزا و آتشبارها محدود یا ممنوع است. این ممنوعیت به دلیل این است که ساختار حرکتی این نوع از چکش‌ها و لوازم چکش هیدرولیک موجود در بازار، در مقابل عوامل آتش‌زا آسیب‌پذیر هستند و مقاومت ندارند.

 

همچنین دیده می‌ شود که در اقداماتی که مربوط به راه و شهرسازی است، از این نوع چکش‌ها استفاده می‌ شود. چکش هیدرولیکی به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌ تواند در ساخت راه و ساخت جاده به‌خصوص در قسمت‌های کوهستانی، بسیار کارآمد باشد به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن، موانع موجود در راه را از بین ببرد.

 

نحوه‌ی کار چکش‌های هیدرولیکی

چکش‌های هیدرولیکی در ابتدای کار خود بر روی قسمتی مشخص شده در بیل مکانیکی قرار می ‌گیرند و سپس نیروی الکتریکی و در واقع نیروی حرکتی موردنیاز خود را از این دستگاه دریافت می ‌کنند. این نیرو با ضربه زدن پیستون موجود در چکش هیدرولیک به قطعه‌ای به نام پیکور تأمین می‌ شود و سپس چکش را حرکت می ‌دهد.

اصول عملکرد چکش هیدرولیکی در بیل مکانیکی

سپس سیستم سیلندر مقاومی که در بیل مکانیکی وجود دارد، پیستون را برای بار دوم به حرکت در می‌ آورد و باعث می‌ شود که شیلنگ‌های روغن این چکش به طور مجدد بکار بیفتند و حرکت چکش را تا حد زیادی بهبود دهند.

 

حال می ‌توانید با استفاده از این وسیله، جسم سختی را که در پیش روی شما قرار دارد به قطعات کوچک‌تر تبدیل کنید و سپس عملیات کنده‌کاری را از این طریق به پایان برسانید.

 

بدون شک استفاده از این نوع از چکش‌ها نیازمند این است که شما کاربران گرامی تجهیزات موردنیاز این چکش‌ها را تأمین کنید. علاوه بر این، باید مدام به چک‌کردن این چکش‌ها بپردازید تا اگر عیبی در ساختار یا قطعات این چکش‌ها به وجود آمده بود، آن را شناسایی کرده و از بین ببرید.

 

زاویه‌ی کار با چکش هیدرولیکی

به هنگام کار با این چکش، باید بین جسم موردنظر و اهرمی که قرار است جسم را خرد کند، زاویه‌ای استاندارد به وجود بیاید.

اصول عملکرد چکش هیدرولیکی در بیل مکانیکی

اکثر اوقات گفته می‌ شود که زاویه‌ی بین اهرم و جسم باید ۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد اما بازهم این زاویه می‌ تواند بسته به شرایط جسم سخت پیش رو و میزان مقاومت آن، تغییر پیدا کند. امروزه افرادی که با این وسیله و لوازم مربوط به آن سروکار دارند، می ‌دانند که عمر این نوع از چکش‌های الکتریکی با استفاده‌ی درست از آن‌ها افزایش پیدا می‌ کند و برعکس. اگر استفاده‌ی صحیحی از این چکش‌ها صورت نگیرد، ممکن است که حساسیت لوازم چکش هیدرولیک عود کنند و قسمت‌های مختلف این دستگاه دچار اختلال شوند.

 

اصول عملکرد چکش هیدرولیکی در بیل مکانیکی

شما عزیزان می ‌توانید تمامی نکات مربوط به خرید لوازم چکش هیدرولیک را از مشاوران ما بپرسید و در این زمینه با آن‌ها مشورت کنید. همچنین، می‌ توانید لوازم موردنیاز چکش‌های هیدرولیک را از فروشگاه ما (آرنا یدک) خریداری کنید.

 

نکات مهم به هنگام کار با چکش هیدرولیکی

برای استفاده از چکش‌های هیدرولیکی باید برخی نکات مهم در این زمینه را بکار ببندید:

اولین نکته‌ی قابل‌توجه در این زمینه این است که باید زاویه‌ی چکش هیدرولیکی با جسم موردنظر را به‌خوبی تنظیم کنید. ما در قسمت زاویه‌ی کار با چکش الکتریکی و تجهیزات آن، نکات مهم در این زمینه را تشریح کردیم.

 

نکته‌ی قابل‌توجه دیگری که در این زمینه حائز اهمیت است این است که دقت داشته باشید پمپی که انتخاب می ‌کنید، متناسب با لوازم چکش هیدرولیک باشد. یعنی قدرت این را داشته باشد که بتواند وزن زیاد تجهیزات چکش را تحمل کند و حتی آن‌ها را حرکت داده و بکار ببندد.

 

هنگام کار با چکش هیدرولیکی اگر به یک قطعه‌ی بزرگ سنگی بر خوردید، باید بدانید که نمی‌ توان اولین ضربه را به وسط این قطعه وارد کرد بلکه باید ضربات اول را به قسمت‌های کناری قطعه سنگ بزرگ وارد کنید.

 

یکی دیگر از نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که اگر هنگام وارد کردن ضربه تا پانزده دقیقه سنگ تکه‌تکه نشد، باید محلی که به آن ضربه وارد می‌ کردید را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است لوازم چکش هیدرولیک شما که انواع گوناگون دارد، آسیب ببیند.

 

نکته‌ی دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که شما هرچند ساعت یکبار باید به چکش مکانیکی استراحت دهید. همه‌ی ما می ‌دانیم که هر وسیله‌ی مکانیکی که از انرژی الکتریکی استفاده می‌ کند، برای حفظ سلامت خود نیاز به استراحت دارد. اگر به این وسیله استراحت داده نشود، عمر آن کاهش پیدا می‌ کند و قطعات مختلفش نیز سریع‌تر دچار اختلال می‌ شوند.

 

باتوجه به این نکات می ‌توانید استفاده‌ی بهینه‌ای از چکش‌های هیدرولیکی به عمل ‌آورید و عمر این چکش‌ها را تا حد زیادی افزایش دهید.