انتخاب کابینت مناسب برای آشپزخانه

انتخاب کابینت مناسب برای آشپزخانه

محیط های متعددی در طراحی دکوراسیون داخلی نقش دارند. آشپزخانه ها را می توان یکی از این محیط ها نام برد. بیشتر دیوار های آشپزخانه، توسط کابینت ها پوشیده شده است. بنابراین می توان گفت که 90% دکوراسیون آشپزخانه را کابینت ها تشکیل می دهند. علاوه بر آن امروزه، با اپن بودن آشپزخانه ها و یا جدا شدن آشپزخانه ها از پذیرایی فقط با یک جزیره، کابینت ها بیشتر در معرض دید هستند. بنابراین انتخاب کابینت آشپزخانه امری بسیار مهم  تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی شما است.

 

عوامل موثر در انتخاب کابینت آشپزخانه چیست؟

در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که دکوراسیون منزل شما دارای چه سبکی است. این موضوع سبب هماهنگی پذیرایی و آشپزخانه می شود. برای مثال اگر سبک دکوراسیون خانه شما کلاسیک است، بهتر است که از کابینت هایی در همین سبک استفاده کنید. کابینت های کلاسیک، اغلب چوبی هستند و یا دارای روکش هایی pvc و شبیه به چوب هستند. همچنین اگر سبک خانه شما مدرن و دارای ظاهری ساده است، انتخاب کابینت های هایگلاس، پلی لاک و لامی گلاس سبب ست شدن و هماهنگی بیشتر می شود.

 

عامل دیگر که در انتخاب شما تاثیر گذار است، نوع کاشی کاری و کف آشپزخانه است. رنگ و طرح کاشی های بین کابینتی تا حدودی کار انتخاب کابینت آشپزخانه را برای شما راحت می کند. زیرا که شما با در نظر گرفتن رنگ و طرح آن می توانید سریع تر کابینت خود را انتخاب کنید. همچنین می توانید به طور کامل کاشی ها و کف را تغییر دهید و دکوراسیون آشپزخانه را سلیقه خودتان تغییر دهید. در این مرحله توجه به دکوراسیون آشپزخانه، فراموش نشود.

 

میزان وسایل آشپزخانه که قرار است در کابینت ها قرار گیرند نیز در انتخاب شما تاثیر گذار خواهند بود. وسایل را می توان انواع لوازم برقی، ظروف و بشقاب ها را می توان نام برد. اگر وسایل زیادی در اختیار دارید، کابینت های سبک مدرن به دلیل اینکه ارتفاع بلند دارند و عمقی هستند، انتخاب مناسب تری هستند. کابینت های مدرن می توانند تمامی وسایل شما را در خود جای دهند. حتی می توانید از نظم دهنده و یا کابینت های سوپری در طراحی استفاده کنید. نظم دهنده ها می توانند، جای قرار گیری لیوان ها، قاشق و چنگال باشند.

 

انواع سبک های کابینت آشپزخانه

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز های مشتریان و طبقه بندی دکوراسیون های خانه، روکش های متفاوتی تولید می شوند. هر کدام از این روکش ها بر قیمت کابینت تاثیر گذار خواهند بود. همانطور که اشاره شد، شما باید سبک کابینت خود را متناسب با دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید. بنابراین انواع سبک های کابینت آشپزخانه به شرح زیر است:

کابینت کلاسیک

کابینت مدرن

کابینت نئوکلاسیک

در ادامه به صورت کامل این سبک ها را برای شما توضیح خواهیم داد. همچنین انواع روکش های آن ها را نیز برای شما مشخص می کنیم.

 

کابینت کلاسیک

کابینت کلاسیک، نمایانگر سبک های قدیمی و اشرافی می باشد. اغلب روکش های آن ها چوبی و یا با طراحی نزدیک به چوب است. در کابینت کلاسیک از اجزای تزئینی بسیاری استفاده می شود. گل و کتیبه، منبت کاری های ستون ها و سرستون ها، طراحی روی درب ها و تاج کابینت از جزئیات تزئینی هستند. همچنین می توان از کابینت های ویترینی در این سبک استفاده کرد. منبت کاری ها و طراحی ها توسط دستگاه cnc روی بدنه و کابینت کار می شود.

کابینت سبک کلاسیک بر حسب روکش، رنگ در 3 دسته طبقه بندی می شوند. کابینت ممبران، روکش چوبی و تمام چوب جزو آن هستند.

 

کابینت ممبران

محبوب ترین کابینت سبک کلاسیک، ممبران است. کابینت سبک ممبران دارای روکشی از جنس pvc است. این روکش توسط دستگاه پرس وکیوم روی مغزی mdf قرار می گیرد. می توان با استفاده از رنگ های پلی اورتان و پلی استر روی بدنه کار را پوشش داد. ممبران را می توان در تمامی رنگ ها سفارش داد. روکش پی وی سی، به صورت یکپارچه روی بدنه قرار می گیرد. از ویژگی های پی وی سی، جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت است. بنابراین از باد کردن کار جلوگیری می کند. کابینت ممبران از دیگر سبک های کلاسیک، قیمت مقرون به صرفه تری دارد.

 

کابینت روکش چوبی

در این کابینت از یک لایه روکش نازک چوب طبیعی، استفاده می شود. معمولا از درخت های راش، گردو و بلوط برای این سبک کابینت استفاده می شود. روکش های چوبی، روی بدنه ام دی اف به وسیله چسب های قوی قرار می گیرد. بنابراین انتخاب چسب مناسب توسط کابینت کار، بسیار مهم است.

در سبک روکش چوبی نیز شما می توانید انواع طراحی ها و کنده کاری ها را که با دستگاه سی ان سی قرار گرفته است را مشاهده کنید. این سبک از کابینت را نیز می توان با رنگ پلی اورتان، پوشش داد و رنگ آمیزی کرد. ولی به دلیل طرح چوبی سطح کار، بهتر است از رنگ های قهوه ای و یا تناژ های مختلف آن استفاده کرد.

 

کابینت تمام چوب

مانند دیگر سبک های کلاسیک، بدنه ای از جنس ام دی اف دارند. اما با این تفاوت که در ساخت درب ها، و سایر اجزای تزئینی از چوب خالص استفاده شده است. بنابراین کابینت تمام چوب، در بین کابینت های کلاسیک قیمت بالاتری دارند. از مهم ترین ویژگی های کابینت تمام چوب، عمری بودن آن ها است.

 

کابینت مدرن

کابینت های مدرن ظاهری ساده و مینیمال دارند. در سطح آن ها از طراحی های شلوغ و پرزرق و برق استفاده نمی شود. اغلب روکش های مدرن، بازتابش خوبی از نور محیط دارند. این امر سبب می شود تا محیط بزرگتر و روشن تر دیده شود. از نقاط مشترک کابینت های مدرن، جنس مغزی آن ها است که همگی از ام دی اف است.

از معروف ترین روکش کابینت مدرن، هایگلاس است. جدیدترین روکش نیز پلی لاک نام دارد. پرطرفدارترین روکش های کابینت مدرن عبارت اند از:

هایگلاس

لامی گلاس

پلی لاک

پلی گلاس

 

کابینت هایگلاس

های گلاس در واقع روکشی به نام پلکسی گلس است. گلاس یعنی شیشه. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سطح کابینت های گلاس، شفاف و براق است. این روکش توسط چسب روی بدنه ام دی اف، قرار می گیرد. کابینت های هایگلاس برای آشپزخانه های کوچک بسیار مناسب است، زیرا با بازتاب شدن نور، سبب بزرگتر دیده شدن فضا می شود. همچنین چون جادار هستند تمامی وسایل های آشپزخانه شما را در خود جای می دهند. روکش های گلاس را می توانید در رنگ بندی های متنوعی سفارش دهید.

 

کابینت ام دی اف

تا اینجا دیدیم که تمامی کابینت ها دارای بدنه یا مغزی از ام دی اف هستند. حالا این سوال مطرح می شود که MDF چیست؟ واژه ام دی اف مخفف Medium Density Fibreboard است. این متریال از تکه چوب های ریز و درشت که به هم فشرده شده اند، تشکیل شده است. کابینت هایی که روکش از جنس mdf دارند، مقاوت بالایی در برابر ضربه و نفوذ آب و رطوبت دارند. قیمت کابینت سبک ام دی اف از دیگر سبک های مدرن مناسب تر است.

 

کابینت پلی گلاس

روکش پلی گلاس، در دو طرف ام دی اف کشیده می شود. از نظر ظاهری بسیار شبیه به ورق های هایگلس هستند. با این تفاوت که مقاومت بالاتری در برابر خط و خش دارند. این ورق ها در انواع رنگ بندی ها و نوع مات و براق سفارش گرفته می شود.

انتخاب کابینت مناسب برای آشپزخانه

کابینت لامی گلاس

ورق های لامی گلاس روی mdf قرار می گیرند. لامی گلاس ساخت کشور ترکیه است. این روکش ها در برابر نور خورشید و اجسام تیز مقاوم است. در رنگ های متنوعی نیز ساخته می شود.

 

کابینت پلی لاک

جدیدترین روکش کابینت های مدرن، پلی لاک است. ورق پلی لاک، ماننده مدل های قبلی، سطح براقی دارد. اما درخشندگی و شفافیت پلی لاک با روکشی ماننده هایگلاس، قابل قیاس نیست. این روکش در دو طرف ام دی اف قرار می گیرد. بعد از آن برای درخشندگی و استحکام بالاتر از یک لایه 200 میکرونی به نام pet استفاده می شود.

از مهم ترین ویژگی کابینت های پلی لاک ضد خط و خش بودن است. این بدان معنا است که شما اگر با یک سیم ظرفشویی و یا یک جسم بسیار تیز روی آن بکشید، اصلا خط نمی افتد. کابینت پلی لاک بر خلاف هایگلاس بدون طول موج و دارای سطح آینه ای است. نور آفتاب رنگ پلی لاک را تغییر نمی دهد و در برابر اشعه فرابنفش بسیار مقاوم است. ورق پلی لاک، با توجه به این که جدید است اما دارای طرح ها و رنگ های بسیار متنوع و قابل سفارش است.

 

کابینت روکش pvc

روکش پی وی سی نوعی پلاستیک فشرده شده است که ضخامت 1.5 تا 2 سانتی متر را دارد. از خصوصیات این روکش ضد آب بودن است. بنابراین از روکش pvc علاوه بر استفاده به عنوان یک روکش جدا برای کابینت می توان در سایر کابینت ها نیز استفاده کرد. برای مثال در نواحی که با آب ارتباط مستقیم دارد و یا احتمال وجود رطوبت در آن نقاط زیاد است. برای مثال نواحی کنار سینک ظرفشویی، مثالی مناسب برای استفاده از روکش پی وی سی است.

این روکش می تواند سبب زیاد شدن عمر کابینت ها شود. زیرا که با جلوگیری از نفوذ آب از باد کردن و یا خراب شدن جلوگیری می کند. از دیگر ویژگی های این کابینت، می توان به وزن کم آن اشاره کرد. روکش های پی وی سی تنوع رنگی کمتری دارند.

 

کابینت روکش چرمی

از دیگر مدل های کابینت مدرن، پوشش چرمی است. روکش های چرمی مانند یک پارچه با ضخامت 2 میلی متر روی بدنه ای از جنس mdf قرار می گیرد. شما می توانید این سبک کابینت را فقط با روکش چرمی سفارش دهید. همچنین می توانید روکش های چرمی را با انواع دیگری از سبک های مدرن، مثل هایگلاس، پلی لاک و غیره سفارش دهید.

کابینت های مدرن با روکش چرم، به دلیل گران بودن و تنوع رنگی کم، خیلی طرفدار ندارند. اما اگر طرفدار این سبک کابینت هستید، همانطور که گفتیم می توانید آن ها را با سایر روکش های سبک مدرن ترکیب کنید.

 

کابینت های سوپر برجسته

می توان گفت کابینت های سوپربرجسته، همان کابینت های ام دی اف هستند، اما با تفاوت های اندک. برای مثال سطح کابینت های ام دی اف، صاف می باشد اما کابینت های سوپربرجسته، دارای برجستگی و تورفتگی در سطح خود است. کابینت سوپر برجسته به تازگی به بازار آمده است. یکی از خصوصیات آن ها ضد خط و خش بودن است.

 

کابینت نئوکلاسیک

حال با سبک های مدرن و کلاسیک آشنا شدید، می خواهیم سبک جدید از کابینت را به نام نئوکلاسیک به شما معرفی کنیم. کابینت های نئوکلاسیک از ترکیب شدن سبک مدرن و کلاسیک ساخته می شود. در واقع می توان گفت، کابینت های نئوکلاسیک، ویژگی های ظاهری کابینت کلاسیک را در نوع ساده تری به ارث برده اند. همچنین جادار بودن، عمقی بودن و ارتفاع زیاد که از ویژگی های کابینت مدرن است در آن ها دیده می شود.

در کل در سه سبک می توانید کابینت های نئوکلاسیک را سفارش دهید. کابینت سبک انزو و پست مدرن و با رنگ پلی اورتان، از جمله آن ها می باشد.

 

کابینت انزو

مغزی ام دی اف همراه با روکشی از رنگ پولیشی اولین مشخصات این کابینت های هستند. در سطح کابینت انزو، می توانید از طرح هایی شبیه به منبت کاری های کلاسیک استفاده کنید. طرح انتخابی شما توسط دستگاه cnc روی بدنه کار می شود. کابینت های انزو اغلب روکشی براق دارند و در رنگ های روشن مثل سفید سفارش گرفته می شوند. اما می توان در رنگ های متنوع نیز آن ها را سفارش داد.

از دیگر ویژگی های سبک انزو، قطر ام دی اف آن است. برای کابینت های دیگر می توان قطر 16 و یا 18 میلی متر را در نظر گرفت. اما در کابینت آشپزخانه این سبک، می توان ورق های ام دی اف را در اندازه های 25، 32 و حتی 48 و 64 میلی متر نیز سفارش داد. این ویژگی بر استحکام کار می افزاید.

انتخاب کابینت مناسب برای آشپزخانه

کابینت با رنگ پلی اورتان

کابینت پلی اورتان را که با نام رنگی نیز شناخته می شوند، از بدنه ای ام دی اف یا چوب تشکیل می شوند. بعد از انجام شدن طرح با دستگاه سی ان سی، رنگ پلی اورتان قرار می گیرد. این سبک کابینت در انواع رنگ ها، از جمله رنگ های فانتزی مثل: سبز، قرمز و آبی تولید می شوند.

 

کابینت پست مدرن

در ابتدا روکش وکیوم روی ام دی اف قرار می گیرد و سپس رنگ پلی اورتان روی کار انجام می شود. در این سبک نیز می توانید طرح دلخواه خود را پیاده سازی کنید. بیشتر پیشنهاد می شود تا سبک پست مدرن با رنگ سفید همراه باشد. همچنین شما می توانید از ویترین های شیشه ای در پست مدرن استفاده کنید.

 

صفحه رو کابینتی

از دیگر عواملی که باید در هنگام انتخاب کابینت آشپزخانه در نظر داشته باشید، صفحه هایی است که روی کابینت قرار می گیرد. اغلب جنس آن ها از سنگ است. نکته قابل توجه در انتخاب سنگ ها این است که باید در برابر سایش مقاومت داشته باشند. زیرا که به طور مداوم و روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. چندین مدل سنگ برای کابینت ها استفاده می شود. از بهترین نوع صفحات می توان به سنگ های طبیعی اشاره کرد. کیفیت بالا، مقاومت خوب از ویژگی های آن ها است. پر تقاضا ترین صفحه نیز متعلق به صفحات شرکتی است که از mdf و روکش hpl ساخته می شود. در این بین سنگ های کورین و کوارتز نیز برای صفحات رویه کابینت استفاده می شوند. این سنگ ها خاصیت آنتی باکتریال دارد و سبب بهداشت محیط می شوند. همچنین رنگ بندی های متنوع و فرم پذیری بالایی دارند.

 

نصب کابینت بر اساس محیط آشپزخانه

شما می توان کابینت آشپزخانه خود را بر اساس شکل محیطی که در اختیار دارید، سفارش دهید. از اصول مهم در نحوه اتصال کابینت، دسترسی راحت به گاز، سینک، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی است. انواع نصب های کابینت به شرح زیر است:

نصب یک طرفه

اتصال دو طرفه آشپزخانه

نصب به صورت U و L

نصب کابینت های اپن و جزیره

 

کابینت آشپزخانه سفید طلایی

رنگ سفید در بین خریداران کابینت، طرفدار بسیاری دارد. دلیل محبوبیت رنگ سفید این است که به راحتی با اجزای آشپزخانه هماهنگ می شود. شما می توانید رنگ سفید را با رنگ های فانتزی از جمله، آبی، قرمز و حتی زرد و سایر طیف های رنگی آن ها ست کنید. دلیل دیگر محبوبیت رنگ سفید این است که با بازتابش نور و آفتاب، محیط شما را بزرگتر نشان می دهد.

رنگ سفید طلایی برای دکوراسیون های کلاسیک مناسب تر است. دلیل آن هم این است که محیط را فاخر و تجملاتی نشان می دهد. شما می توانید کابینت سفید طلایی را با روکش pvc و در نوع ممبران سفارش دهید. در واقع می توان گفت کابینت ممبران سفید و سفید طلایی، بیشترین سفارش را در بین رنگ های دیگر دارد.

 

جدیدترین سبک کابینت آشپزخانه چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تقاضای مشتریان، سبک های جدید برای دکوراسیون داخلی خانه ها و کابینت ها به وجود آمده است. در ابتدا راجع به سبک کلاسیک صحبت کردیم. همانطور که گفتیم طراحی های ظاهری این سبک، یادآور زمان های قدیم است. بر خلاف آن سبک مدرن که به سادگی شهرت دارد، حال و هوای مینیمال و امروزی به خانه و آشپزخانه شما منتقل می کند.

 

در این بین می توان سبک جدید از کابینت را نام برد که ترکیبی از کلاسیک و مدرن است. به صورتی که این سبک جدید دارای ویژگی های ظاهری کلاسیک و با خصوصیات سبک مدرن است. این مدل را نئوکلاسیک می نامند. کابینت های نئوکلاسیک همانند کلاسیک، دارای منبت کاری می باشند. اما تفاوت آن ها در ساده بودن طرح ها است. اگر بخواهیم در رابطه با وجه مشترک، نئوکلاسیک و مدرن صحبت کنیم، می توانیم ابعاد و اندازه را مثال بزنیم. کابینت های نئوکلاسیک همانند مدرن، ارتفاع زیادی دارند و عمق آن ها زیاد است.

 

با توجه به موارد گفته شده، اگر به دنبال خرید کابینت آشپزخانه هستید و علاقه به طرح های قدیمی دارید، اما فضای شما کوچک است، می توانید کابینت نئوکلاسیک را انتخاب کنید. سبک نئوکلاسیک، اغلب دارای رنگ های روشن مثل: سفید، نباتی و سایر تناژ های آن است. همچنین براقیت بالایی دارند. این براق بودن آشپزخانه را از اندازه واقعی خودش بیشتر و بزرگتر نشان می دهد. اغلب سبک های نئوکلاسیک مانند انزو و پست مدرن در رنگ های سفید تولید و سفارش گرفته می شوند.

 

انواع اجزای تشکیل دهنده کابینت

کابینت ها دارای اجزای بسیاری هستند که در کنار هم کلیت کابینت را تشکیل می دهند. مهم ترین آن ها عبارت اند از:

 

درب کابینت

یراق آلات

لولا و اتصالات

جزئیات تزئینی

 

علاوه بر موارد گفته شده، کابینت ها از سر هم شده بخش های مختلفی تشکیل می شوند. برای مثال: کابینت زمینی، دیواری، کمدی و نیمه کمدی را می توان نام برد. همچنین در ساخت کابینت ها کاور هود و جزیره یا اپن و همچنین نمای یخچالی در نظر گرفته می شود. درب ها از مهم ترین اجزای کابینت ها هستند. درب از شلوغ نشان دادن فضا جلوگیری می کند. در بعضی سبک های کابینت مانند کلاسیک و نئوکلاسیک می توان چند کابینت را با درب های شیشه ای سفارش داد. در این صورت، می توانید با قرار دادن ظروف دکوری در این قسمت، فضا را متفاوت نمایش دهید.

 

یراق آلات، لولا و اتصالات جزو جدانشدنی کابینت ها هستند. در خرید کابینت باید به دستگیره ها دقت کنید. برای کابینت های سبک های قدیمی مثل کلاسیک و نئوکلاسیک از دستگیره های رومی و در رنگ های برنجی و زیتونی استفاده می شود. اما برای کابینت های مدرن می توانید از دستگیره های ساده تر و مگنتی نیز استفاده کنید. لولا و اتصالات نیز در هنگام سر هم بندی کابینت ها قرار می گیرند.