انواع پمپ های فاضلاب

مجموعه : علمی
انواع پمپ های فاضلاب

بوستر پمپ یا پمپ تقویت کننده آب چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ تقویت کننده آب به افزایش فشار و حجم آبی که از شیر آب یا سر دوش شما جاری می شود کمک می کند. زندگی با فشار کم آب قطعا دشوار خواهد بود. فشار کم آب می تواند کارهای ساده ای مانند استحمام یا مسواک زدن دندان ها را نیز برای شما دشوار کند اما بوستر پمپ یا پمپ های تقویت کننده آب کی تواند یک راه حل مناسب باشد.

یک پمپ تقویت کننده آب فشار لازم را برای انتقال آب از یک مخزن ذخیره سازی آب به خانه یا یک مرکز تجاری یا در کل برای مناطقی که دچار کمبود فشار آب هستند فراهم می کند.

 

بوستر پمپ چگونه کار می کند؟

یک پمپ تقویت کننده، فشار آب را تقویت می کند و در بسیاری از موارد سرعت جریان را بهبود می بخشد. این پمپ درست مانند یک فن عمل می کند. یک فن دارای تیغه هایی است که برای افزایش حرکت هوا به دور آن می چرخد و یک پمپ تقویت کننده نیز دارای پروانه ای در داخل آن است که جریان آب و فشار را به همان روش افزایش می دهد.

 

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ چیست؟

اغلب بوستر پمپ ها، صرف نظر از شرکت تولید کننده ی آن، از اجزای زیر تشکیل می شود:

موتور

پروانه ها

ورودی و خروجی

دستگاه سنجش فشار یا جریان آب

پمپ های تقویت کننده پروانه ای دارند که آب را از طریق ورودی عبور می دهد و از طریق خروجی خارج می کند. همچنین یک موتور باعث چرخش پروانه ها می شود. پمپ های تقویت کننده بسته به نحوه مکش آب در داخل و بیرون کشیدن آن متفاوت است. برخی از پمپ های تقویت کننده آب از پروانه چرخشی استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از دیافراگم نوسان دار استفاده می کنند. پمپ هایی با دیافراگم نوسان دار، آب را با استفاده از دو صفحه نوسان یا چرخان می چرخانند.

 

پمپ لجن کش چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که از نام آن پیداست، یک پمپ لجن کش زباله های مایع با محتویات بسیار غلیظ را حرکت می دهد. از آنجایی که پمپ های لجن کش و پمپ های دوغاب کارکرد مشابهی دارند، مردم اغلب از نام آنها به صورت متقابل استفاده می کنند.

با توجه به نوع ماده ای که توسط این پمپ ها جابجا می شوند، باید از مکانیزم بسیار پر قدرتی برخوردار باشند. از این گذشته، لجن نه تنها سنگین است بلکه می تواند حاوی محتوای خورنده یا فرار نیز باشد.

 

لجن چیست؟

لجن ترکیبی منحصر به فرد از مایعات است که معمولاً از آب به همراه نوعی مایع غلیظ شده تشکیل می شود. این ماده معمولاً با بسیاری از صنایع از جمله فرآوری های فولاد، استخراج معدن، تولید برق و غیره ایجاد می شود. از آنجایی که لجن بسیار شبیه به مایعات غلیظ و چسبناک است، پمپ قدرتمندی لازم دارد.

هنگامی که صحبت از لجن است، متخصصان آن را به دو دسته مجزا، حل شده و حل نشده تقسیم می کنند. در لجن های حل شده، ذرات درشت تشکیل می شوند و به مخلوط ناپایدار منتهی می شوند. به دلیل جریان و توان مورد نیاز با پمپاژ، انتخاب پمپ مناسب ضروری است. لجن حل نشده، این شامل ذرات ریز و دارای خواص کم دوام می باشد. با این وجود، انتخاب پمپ مناسب برای این دسته نیز بسیار مهم است.

 

انتخاب محصول مناسب

هدف نهایی شما انتخاب یک پمپ لجن کش است که قادر به حرکت نوع خاصی از لجن ها است. بدیهی است هر چه لجن سنگین تر و غلیظ تر باشد، به پمپ قوی تری احتیاج دارد. از بین انواع مختلف پمپ ها برای این منظور، بهترین تولید کنندگان و ارائه دهندگان آن را بیابید. برای دریافت یک محصول مناسب باید هنگام ملاقات با یک تولیدکننده و یا یک نماینده شرکت، اطلاعات مربوط به آن را جمع کنید و سپس در مورد عوامل مختلف مانند اجزای پمپ، طرح و اندازه پروانه، پیکربندی تخلیه و موارد دیگر صحبت کنید.

 

پمپ کف کش چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ های کف کش در واقع از جمله پمپ های مستغرق یا فرو رونده محسوب می شود و از آن برای پمپاژ کردن آب از منبع های زیرزمینی استفاده می کنند. این پمپ ها را می توانید در اندازه و حجم های گوناگون و همچنین قیمت های متفاوت پیدا کنید. از مهم ترین عوامل تعیین گننده قیمت پمپ کف کش میزان ظرفیت و نوع کارکرد در سیال یا روان های مختلف و به ویژه آب اشاره کرد. از ویژگی این نوع پمپ ها می توان به مکانیزخ بودن آن اشاره کرد به این صورت که کامل و بدون دخالت دستی در زمان انجام فرآیند، در داخل روان غوطه ور می شوند. این پمپ بسیار کاربردی و پر استفاده است و واحد اندازه گیری آن نیز بر حسب اینچ محاسبه می شود.

انواع پمپ های فاضلاب

انواع پمپ کفش

این نوع پمپ را در دو نوع دسته بندی می کنند که هر یک نیز بر اساس قیمت با یکدیگر متفاوت خواهد بود. مدل های مختلف پمپ کف کش عبارتند از :

 

پمپ کف کش شناور

در این نوع پمپ معمولا قطر آن کمتر از پمپ های معمولی کف کش است. اغلب از پمپ های کف کش شناور در مناطق یا چاه هایی که قطر کمتری دارند و انجام کار آن حساس تر است، استفاده می شود. از لحاظ هزینه این نوع پمپ ها قیمت بالاتری نسبت به پمپ های کف کش معمولی دارند.

 

پمپ کف کش معمولی

قطر این پمپ نسبت به پمپ های شناور بیشتر و ضخیم تر است و همچنین دسترسی به آن نیز راحت تر خواهد بود. از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر است و به همین جهت در کاربردهای مختلفی از آن استفاده می شود.

 

موارد استفاده از پمپ کف کش

این پمپ ها کاربردهای بسیاری دارند اما در این بخش تنها به چند مورد از انها اشاره می کنیم:

تخلیه پساب فاضلاب ها با غلظت کم

پمپاژ آب مصرفی و آشامیدنی خانوار

پمپاژ مایعات رقیق

برای آبیاری مزارع، باغ ها و گلخانه ها

تخلیه آب از مخزن های مختلف مانند استخرها

تخلیه آب چاه ها

 

برچسب‌ها: