اگر تا به حال کتاب شعر نخوانده اید با این 4 کتاب خواندن را آغاز کنید

مجموعه : مجله خبری
اگر تا به حال کتاب شعر نخوانده اید با این 4 کتاب خواندن را آغاز کنید

خواندن شعر شاید برای کسی که تا به حال علاقه‌ای به آن نداشته یا به هر دلیلی دنبال ادبیات نبوده استن، کار آسانی نباشد و در ابتدا همه چیز به نظرش سخت و پیچیده بیاید.

 

به همین دلیل هم مهم است که در ابتدا خواندن اشعاری را شروع کند که نسبت به بقیه ساده‌تر هستند و از بعضی پیچیدگی‌های کلامی دور باشند. اگر شما هم تجربه شعر خوانی نداشته‌اید یا سال‌هاست که از این وادی دور مانده‌اید و دوست دارید دوباره دنیای شیرین شعر و تخیلات شاعرانه را تصور کنید، این مقاله مخصوص شما نوشته شده است.

 

در این مقاله شما را با 4 کتاب شعر که نسبت به سایر کتاب‌های موجود ساده‌تر هستند؛ اما این سادگی چیزی از زیبایی‌شان کم نکرده است، آشنا کنیم.

 

هشت کتاب سهراب سپهری

مگر می‌شود از شعر پر احساس و روان صحبت کرد و نامی از سهراب سپهری نیاورد؟ سهراب شاعر با عاطفه‌ای بود که علی رغم عمر نه چندان بلندش آثار مهمی از خودش به جا گذاشت که در «هشت کتاب، دیوان اشعار سهراب سپهری» جمع شده‌اند.

 

شعرهای سهراب با زبانی ساده و روان سروده شده‌اند و با افکار زیبا و انسان دوستانه او ترکیب شده‌اند و نتیجه شاهکارهایی شده است که برای نسل‌ها بعد از سهراب باقی خواهد ماند.

 

در هشت کتاب می‌توانید سیر فکری و عرفانی این شاعر را هم مشاهده کنید؛ به ویژه اگر به تاریخ سرایش شعرها توجه داشته باشید می‌توانید تغییر روند مسیر زندگی ادبی او را به خوبی مشاهده کنید. یکی از وجوه زیبای شعر سهراب این است که برای خواننده جدید ساده می‌نماید و قابل فهم و برای خواننده‌ای که اندکی بیشتر با ادبیات آشناست؛ حاوی نمادها و نشانه‌هایی است که می‌تواند معنی شعر را عمیق‌تر هم کند.

 

بنابراین اشعار هشت کتاب سهراب سپهری می‌تواند از لحاظ بررسی زندگی، عشق و عرفان در فهرست چند شعر خواندنی که بهترین توصیف از عشق را برای شما بیان خواهند کرد، قرار بگیرد.

 

در بخشی از شعر خانه دوست کجاست؛ از معروف‌ترین سروده‌های سهراب سپهری می‌خوانیم:«خانه دوست کجاست؟/ در فلق بود که پرسید سوار/ آسمان مکثی کرد/ رهگذر شاخه نوری که به لب داشت به تاریکی شن‌ها بخشید/ و به انگشت نشان داد سپیداری و گفت/ نرسیده به درخت/ کوچه باغی است که از خواب خدا سبزتر است/ و در آن عشق به اندازه پرهای صداقت آبی است». گفتنی است عباس کیارستمی فیلم زیبایی با همین نام در کارنامه کاری‌اش دارد.

 

اگر تا به حال کتاب شعر نخوانده اید با این 4 کتاب خواندن را آغاز کنید

حفره‌ها گروس عبدالملکیان

گروس عبدالملکیان شاعر جوانی است که سال‌هاست آثارش بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. او مجموعه شعرهای متعددی دارد که خواندن هر کدام برای خوانندگانی که تازه می‌خواهند شعر خوانی را شروع کنند، توصیه می‌شود. شعرهای عبدالمکیان زبانی ساده دارند؛ تخیلی سرشار و پر از مفاهیمی هستند که مخاطب از آن‌ها احساس دوری نخواهد کرد. او از مضامین اجتماعی و عواطف انسانی به عنوان مضامین شعرهایش استفاده می‌کند.

 

کتاب حفره‌ها یکی از آثار ساده این شاعر است که چاپ اول آن در بهار 1390 اتفاق افتاد و با رسیدن تابستان همان سال، کتاب به چاپ پنجم رسیده بود. کتاب مجموعه‌ای است از 24 شعر این شاعر که نشر چشمه آن را منتشر کرده است.

 

از دیگر آثار عبدالملکیان که می‌توانید از خواندنشان لذت ببرید باید به کتاب‌های سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند، سه گانه خاور میانه و رنگ‌های رفته دنیا اشاره کرد. در یکی از شعرهای این مجموعه می‌خوانیم:

 

« باد که می‌آید/ خاک نشسته بر صندلی بلند می‌شود/ می‌چرخد در اتاق/ دراز می‌کشد کنار زن/ فکر می‌کند/ به روزهایی که لب داشت.»

 

گزیده اشعار سیمین بهبهانی

 

به احتمال زیاد شما هم شعر «کولی» با صدای بهشتی همایون شجریان را شنیده‌اید. شعری با مطلع «رفت آن سوار کولی/ با خود تو را نبرده/ شب مانده است و با شب/ تاریکی فشرده»؛ این شاهکار زیبای ادبی سروده بانوی غزل، سیمین بهبهانی است. بهبهانی یکی از زبده‌ترین شاعران دوران است که توصیف‌های بی‌نظیر او زبانزد اهل ادب است.

 

وصف جزئیات، استفاده از عناصر خیال، تصویر سازی‌های زیبا و ناب و روان بودن اشعار همگی در کنار هم جمع می‌شوند و مجموعه‌ای از زیباترین اشعار فارسی را به وجود می‌آورند که خواندنشان برای هر قشری از خوانندگان جذاب و شیرین خواهد بود؛ چه آن‌ها که پیگیر دنیای شعر هستند و چه کسانی که تازه به این دنیا قدم گذاشته‌اند. کتاب‌های چلچراغ، مرمر، رستاخیز، جای پا و سه تار شکسته از جمله آثار به جا مانده از این شاعر است. در کتاب گزیده اشعار سیمین بهبهانی می‌توانید زیباترین آثار این شاعر را مطالعه کنید و لذت ببرید.

 

اگر تا به حال کتاب شعر نخوانده اید با این 4 کتاب خواندن را آغاز کنید

سه دفتر فریدون مشیری

فریدون مشیری آثار خواندنی زیادی در کارنامه کاری خودش دارد؛ اما مجموعه آثاری که مدت‌هاست مرتبا تجدید چاپ می‌شود، کتاب سه دفتر اوست؛ مجموعه از سه کتاب گناه دریا، ابر و کوچه، بهار را باور کن تشکیل شده است و شامل اشعاری بسیار زیبا، روان و سرشار از احساسات می‌شود.

 

او علاوه بر این آثار کتاب‌های مروارید مهر و از خاموشی را هم به چاپ رساند که هر یک در نوع خود زیبایی‌های ادبی خودشان را داشتند. مشیری احساسات انسانی را با زیباترین کلمه‌ها آمیخته و به یادگار گذاشته است و از آنجایی که احساسات انسانی وجه مشترک تمام نسل‌هاست، شعرهای این شاعر هرگز کهنه می‌شوند و همواره خوانندگان جدیدی پیدا می‌کنند.

 

از مشهورترین اشعار مشیری می‌توان به شعر کوچه با مطلع «بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم/ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم» اشاره کرد که سال‌هاست عنوان یکی از مهم‌ترین عاشقانه‌های ادبیات فارسی را از آن خود کرده است.