با معجزات شی باتر آشنا شوید

مجموعه : نکات مهم مو
با معجزات شی باتر آشنا شوید

اگر چه بافت جامد و چرب این ماده یک نرم‌کننده عالی برای پوست محسوب می‌شود، اما خواص شی باتر  طبیعی خیلی بیشتر از اینهاست. شی باتر را می‌توان به عنوان عصاره‌ای که طبیعت به شما بخشیده است، در نظر گرفت. پس اگر خواص قابل توجه و کاربردی این عصاره گیاهی را نادیده بگیرید، در واقع هدیه با ارزش طبیعت را پس زده‌اید. از طرفی پذیرش این هدیه بدون شناخت و آگاهی از کاربردهای آن، فایده‌ای به شما نمی‌رساند. 

با توجه به این موضوع آیا می‌دانید…

 

شی باتر چیست؟

شی باتر یا کره شی، چربی استخراج شده از دانه‌های میوه درخت شی یا همان Shea است. غرب افریقا به عنوان خاستگاه این نوع درخت، قدیمی‌ترین مصرف کنند‌گان شی باتر را در جهان دارد. سال‌ها است که مردم افریقا از این عصاره طبیعی برای سلامت و زیبایی بخشیدن به پوست و موی خود استفاده می‌کنند. هنوز هم بخش عمده‌ای از این ماده که مورد استفاده مردم جهان قرار می‌گیرد، بوسیله مناطق غربی افریقا تأمین می‌شود.

 

این ماده در دمای محیط به شکل جامد و البته غلیظ است. قوام قابل توجهی که شی باتر دارد، بافت آن را غنی و کاربردش را خوشایند کرده است. رنگ این ماده نیز کرمی متمایل به زرد است. اما این ماده حاوی چه عناصری است و استفاده از آن چه فایده‌ای به حال ما دارد؟

 

شی باتر چه خواص و فوایدی دارد؟

۶۰ درصد از عناصر موجود در شی باتر را اسیدهای چربی از قبیل: اسید اولئیک، استریک اسید، اسید پالمتیک و لینولنیک اسید تشکیل می‌دهند. علت چرب بودن این ماده و البته نامگذاری آن به کره شی همین موضوع است. اسیدهای چرب موجود در این ماده دارای خاصیت ضد پیری  و ضد التهابی قوی هستند. به همین خاطر از این ماده می‌توان در جهت جوانسازی طبیعی پوست و مو استفاده کرد.

از دیگر مزایای استفاده از این ماده طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

حساسیت‌زا نیست

شی باتر با وجود اینکه عصاره نوعی درخت است، اما تقریباً هیچگونه ماده حساسیت‌زایی در آن وجود ندارد. در واقع برخلاف خیلی از محصولات دیگری که از دانه درخت‌ها استخراج می‌شود، این ماده فاقد پروتئین تحریک‌کننده پوست است.

 

برای پوست خشک عالی عمل می‌کند

این ماده به علت چربی فراوانی که دارد، بهترین گزینه برای پوست‌های خشک که مستعد جوش نیستند، می‌باشد.

با معجزات شی باتر آشنا شوید

پوست را چرب نمی‌کند

این ماده غنی از دو نوع اسید چرب به نام اسید اولئیک و اسید لینولئیک است. این ماده اثر چرب کنندگی یکدیگر را خنثی کرده و پوست را از این جهت متعادل می‌کنند.

 

به راحتی جذب پوست می‌شود

این ماده چه به عنوان نرم کننده و چه به عنوان لوسیون بعد از حمام، به سرعت جذب پوست می‌شود. بنابراین پوست فرصت نمی‌کند هیچ نشانه‌ای از خشکی از خود بروز دهد.

 

اما به نظر شما این ماده چرب و کره مانند را به چه شکلی می‌توان به کار برد؟ و یا به نظرتان این ماده پتانسیل جانشینی کدامیک از محصولات زیبایی مورد استفاده شما را دارد؟

 

کاربرد شی باتر در سلامت و زیبایی چیست؟

شما می‌توانید با خیال راحت شی باتر را جایگزین نمونه شیمیایی محصولات آرایشی و بهداشتی زیر کرده و از مزایای بیشمار آن بهره ببرید، البته نیاز است قبل از مصرف از متخصصین بر اساس نوع پوست خود مشاوره دریافت کنید:

 

آبرسان پوست: وجود ویتامین‌های طبیعی و اسیدهای چرب غنی در شی باتر، به آن خاصیت مرطوب کنندگی بخشیده است. استفاده منظم از این ماده پوست شما را تقویت کرده و خشکی را از آن دور می‌کند.

 

داروی آکنه: آکنه و دیگر عارضه‌های التهابی پوست از طریق استفاده از این ماده تا حدود زیادی بهبود پیدا می‌کند. سینامیک اسید به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده شی باتر، خاصیت ضد التهابی داشته و از این طریق از بروز اختلالات پوستی پیشگیری می‌کند.

 

جوان کننده: وجود اسیدهای چرب فراوان در این ماده، باعث تولید کلاژن در پوست می‌شود. کلاژن همان ماده‌ای است که پوست را از بروز چین و چروک و نشانه‌های افزایش سن حفظ می‌کند.

 

لوسیون بعد از حمام: شی باتر علاوه بر اینکه پوست را به خوبی تقویت کرده و به آن نشاط و طراوت می‌بخشد، اثرات مخرب مواد شوینده را خنثی می‌کند. به این ترتیب پوست شما در اثر شستشوی مکرر خشک نشده و مستعد انواع عارضه‌ها نمی‌شود.

 

ضد آفتاب: خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی در این ماده وجود دارد. به همین دلیل Shea Butter یکی از مواد طبیعی مؤثر در حفاظت پوست در مقابل عوامل اشعه‌های مضر آفتاب است.

 

ضد التهاب: اگر قرار است در شرایط آب و هوایی بدی قرار بگیرید یا هر گونه تنشی از محیط به پوستتان وارد شده است، شی باتر تأثیرات مخرب همه این موارد را خنثی می‌کند.

 

ترمیم کننده پوست: پوست شما هر روز بین سی تا چهل هزار سلول مرده را به لایه رویی منتقل می‌کند. این سلول‌های مرده در لایه‌های رویی تجمع کرده و فرصت تولید و تکثیر را به سلول‌های جوان‌ نمی‌دهند. از طرفی همین تجمع سلول‌های مرده، ظاهر پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

ضد چروک: وجود انواع اسیدهای چرب در این ماده گیاهی، همان چیزی است که پوست برای صاف و یکدست بودن نیاز دارد. استفاده منظم از این ماده می‌تواند، چین و چروک موجود بر روی پوست را نیز محو کند.

با معجزات شی باتر آشنا شوید

آبرسان مو: کافی است هر بار قبل از حمام این ماده را بر روی ساقه موهای خود ماساژ داده و سپس در حمام بشویید . بدین ترتیب موهای سالم، لطیف و شاداب کمترین نتیجه‌ای است که از این اقدام به دست می‌آورید.

 

ضد شوره موی سر: تحقیقات زیادی نشان داده است که این ماده در ترکیب با روغن‌های گیاهی می‌تواند شوره سر را تا حدود زیادی درمان کند.

 

ضد موخوره: این ماده موها را تقویت کرده و بافت یکدستی در آن‌ها ایجاد می‌کند. همین موضوع به اضافه چربی طبیعی این ماده، موها را از شکسته شدن و بروز موخوره حفظ می‌کند.

 

شی باتر زیما

 اگر می‌خواهید از خواص شی باتر اصل بهره‌مند شوید، بهتر است این محصول را از مجموعه زیمالب (zimalab.co) تهیه کنید.

همچنین می‌توانید قبل از استفاده از این ماده، با مشاوران زیما صحبت کرده و در مورد دغدغه‌های زیبایی و مزایا و معایب شی باتر برای خود اطمینان کسب کنید.