برج گالاتا برجی به بلندای تاریخ در تور استانبول

برج گالاتا برجی به بلندای تاریخ در تور استانبول

شهر استانبول یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا است. تاریخ این شهر نزدیک به دو هزارسال میرسد. در این شهر بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد. برج گالاتا یکی از این بناهای تاریخی و همچنین یکی از نمادهای این شهر محسوب می شود که در محله گالاتا قرار دارد و بر روی یک تپه ساخته شده است. پیشینه این برج به هزار و هشتصد سال پیش بازمیگردد که به منظور دیدبانی و حفاظت از شهر توسط ماگالوس پیرگوس یکی از امپراطوران روم شرقی (بیزانس) بنا نهاده شده است.

 

 بیزانسی ها  در ابتدا برج های دیدبانی  از چوب در منطقه ای که شبه جزیره  شاخ طلایی نامیده می شد، ساختند. اما بعد از چند نوبت آتش سوزی و با توجه به زلزله های زیادی که در این منطقه می آمد و حمله سربازان دشمن که به راحتی این برج ها را ویران میکردند  تمامی این برج های چوبی در اوایل صده سیزدهم نابود شدند.

 

بعد از بیش از صد سال مردمی از قوم ژنو که در منطقه پروا (گالاته) زندگی می کردند برجی سنگی ساختند که به نام این منطقه نامگذاری کردند. بعد از اینکه رومی ها در این منطقه مسیحی شدند نام این برج را مسیح نامگذاری نمودند.

 

برج گالاتا  در تور استانبول که بر اساس شیوه معماری رومی ساخته شده است. از مصالح سنگی که عمدتا در ساخت این برج به کار رفته می توان آن را یک برج سنگی هم نامید که شکل استوانه ای دارد. بلندی این برج 63 متر است. برج “گالاتا” تا پیش از ساخته شدن برج “بیزی” در سال 1749 بلندترین برج استانبول بود. در زمان عثمانی از این برج به عنوان زندان برج دیده بانی و رصدخانه استفاده می شد. جالب است بدانید که مدتی هم این برج برای اطلاع دادن از وقوع آتش سوزی در شهر استانبول در زمان عثمانی در خدمت آتشنشانی بوده است. در سال 1960 این ساختمان بازسازی شد و به عنوان برج تجاری مورد بهره برداری قرار گرفت. امروزه برج گالاتا مورد استفاده گردشگری قرار گرفته که درآنجا می توان به صورت سیصد و شصت درجه تمام شهر استانبول را مشاهده کرد.

 

در قرن هفدهم میلادی فردی به نام احمد چلبی پس از ارزیابی وضعیت هوا، با بال هایی که خودش طراحی کرده بود برای اولین بار توانست مصافتی حدود چهار کیلومتر را به سمت تنگه بسفر پرواز کند. این پرواز را می توان اولین پرواز از اروپا به آسیا حساب کرد بعد از ایجاد جمهوری در ترکیه در سال هزار و نهصد و شصت وهفت این برج بازسازی شد و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد شد. هم اکنون در بالای برج یک کافه تریا وجود دارد، البته در گذشته یک باشگاه شبانه در این برج وجود داشت که در سال دوهزار و سیزده تعطیل شد. وقتی با پله ها سه طبقه دیگر بالا میرویم به تراس برج میرسیم که می توان از آنجا به طور سیصد و شصت درجه (پانوراما) تمام شهر استانبول را تماشا کرد و از بالای برج شبه جزیره تاریخی استانبول را هم می توان دید. در همان طبقه هم یک مغازه فروش سوغاتی و یادگاری وجود دارد.

 

به گزارش سفر باتو ، درباره برج گالاتا فیلمی به نام حصارفن که یک فیلم متحرک کوتاه است در فرانسه توسط فیلمسازی به نام احمد چکیل در سال 2010 ساخته شده است.

 

جالب است بدانید یک بازی کامپیوتری ساخته شده است که در استانبول قرن شانزدهم میگذرد و برج گالاتا مرکز اصلی این بازی می باشد، در این بازی بازیکن باید به برج گالاتا به عنوان بلنترین نقطه استانبول در تور استانبول ارزان صعود نماید.

 

اکنون به مسایل جالب درباره برج گالاتا میپردازیم

همانطوری که پیشتر گفته شد از برج گالاتا شبه جزیره استانبول دیده میشود که به همین دلیل نقاشان وهنرمندان زیادی نقاشی های زیبایی از این منظره را به تصویر کشیدند. به عنوان مثال پری پرست نقاش فرانسوی و معروف سبک پانوراما را می توان نام برد که در سال 1818 نقاشی خودش را کشید و نام آن را پانوراما کنستانتینوپل گذاشت و در سال 1825 در پاریس به نمایش درآورد.

 

آدرس برج گالاتا در استانبول  بسیار سر راست است اگر بخواهید از نزدیک ترین مسیر به برج گالاتا برسید باید از ایستگاه شماره 2 به طرف ایستگاه شیشان حرکت کنید از ایستگاه شیشان، برج گالاتا قابل مشاهده است. از خروجی شیشان تا برج گالاتا به اندازه  پنج دقیقه پیاده روی راه است.

 

در نزدیکی برج گالاتا بناهای تاریخی، موزه ها وفضاهای عمومی  زیادی وجود دارد که از آن جمله خیابان استقلال، کلیسای سنت آنتونی، موزه پرا، خانه گالاتا ملووی و کلیسای یادبود کریمه را می توان نام برد.

 

اما در نزدیکی برج گالاتا هتلهای زیادی وجود دارد که این منطقه را به یکی از محبوبترین مناطق گردشگری تبدیل شده است.

 

در آخر باید بگوییم که برج گالاتا نه تنها یک مکان تاریخی وگردشگری است بلکه یک مکان بسیار مناسب برای این است که شما بتوانید به همراه خانواده و دوستان واقوامتان در کمال آرامش از این برج دیدن بفرمایید ضمن اینکه این محل بسیار آرامش بخش است قیمت های مناسبی هم دارا می باشد. به امید دیدار شما در برج گالاتا