برد کنترل دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟ علائم خرابی و روش تعویض آن چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
برد کنترل دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟ علائم خرابی و روش تعویض آن چیست؟

دیزل ژنراتور از برد کنترلر دیجیتال مبتنی بر ریز پردازنده ها که قابل برنامه ریزی هستند استفاده می کند، زبان این پردازند ها صفر و یک می باشد و در انواع و برند های مختلفی ساخته شده اند. این کنترلر ها می توانند هرگونه تنظیمات و یا پارامترهای اجزای الکتریکی یا مکانیکی دیزل ژنراتور را کنترل کنند.

 

برد کنترلر دیزل ژنراتور وظیفه کنترل الکترونیکی دیزل ژنراتور را بر عهده دارد، که برای تنظیم عملکرد یک دیزل ژنراتور از آن استفاده می شود. کنترلر دیزل ژنراتور سرعت موتور، ولتاژ خروجی و فرکانس را کنترل می کند. همچنین این کنترلر در برابر بار اضافی ژنراتور و گرمای بیش ازحد موتور محافظت های لازم را انجام می دهد. علاوه بر اینها تمام حفاظت های الکتریکی و مکانیکی مورد نیاز دیزل ژنراتور را ارائه می دهند. کاربر و یا اپراتور دیزل ژنراتور می تواند با استفاده از ماژول برد کنترلر دیزل ژنراتور ، دستگاه را روشن یا خاموش کند. این کنترلر ها همچنین مدار های اندازه گیری و حفاظتی دیزل ژنراتور را نظارت و مدیریت می کنند و به تطبیق پذیری آن در شرایط مختلف کمک می کند.

 

کنترل پنل دیزل ژنراتور دستی و خودکار :

اگر می خواهید دیزل ژنراتور هنگام قطع برق شهری شروع به کار و تأمین برق کند باید از برد کنترلر های خودکار (ATS) استفاده کنید. در این حالت معمولاً دیزل ژنراتور به عنوان مولد برق اضطراری که به هنگام قطع برق خودکار عمل می کند استفاده می شود.

 

در زمانی که به هنگام قطع و یا وصل برق شهری دیزل ژنراتور به صورت دستی روشن و یا خاموش می شود از برد کنترلر های ساده و دستی استفاده می شود. در کنترلر های اتوماتیک (ATS) هم می توان به صورت دستی دیزل ژنراتور را خاموش و یا روشن نمود و هر دو کاربری را می تواند داشته باشد.

 

کنترلر دیزل ژنراتور همواره پارامتر های برق شهر را می سنجد و در صورتی که برق دارای پارامتر های نا مناسب جهت مصرف کنندگان باشد، دیزل ژنراتور را روشن و زیر بار می برد و تا زمانی که برق به شرایط استاندارد برگردد از دیزل ژنراتور جهت تأمین برق مصرف کنندگان استفاده می شود. کنترلر دیزل ژنراتور همانند مغز متفکر نظارت بر تولید برق و مصرف بار توسط مصرف کننده را دارد و در صورت وجود خطا آن را به اپراتور گزارش می دهد.

 

آموزش کار با کنترلر دیزل ژنراتور :

با فشار دادن دکمه ی مربوطه در پنل جلویی کنترلر، می توانید بین حالت های مختلف نمایش و تنظیمات جابه جا شوید. اگر تنظیمات را در حالت روشن اعمال کنید، عملکرد و رفتار دیزل ژنراتور متناسب با برنامه جدید تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال اگر حالت manual/run  را انتخاب کرده باشید کنترلر را در حالت دستی قرار می دهید. هرگونه تغییر فعالیت دیزل ژنراتور در این حالت نیاز به اعمال دستی دارد.

حالت STOP یا توقف در کنترلر دیزل ژنراتور :

وقتی این حالت را انتخاب می کنید، دیزل ژنراتور را در حالت استراحت یا توقف کامل قرار می دهید. اگر می خواهید مصرف کنندگان از برق شهری تغذیه شوند نیازمند این است که دکمه stop را بفشارید تا کنتاکتور در حالت برق شهری قرار گیرد. در واقع در زمان خطر و یا سرویس نگهداری دیزل ژنراتور که دارای تابلو ATS می باشد نیازمند این است اپراتور برای جلوگیری از بروز خطرات جانبی دستگاه را در حالت استندباری و یا همان STOP قرار دهد و بعد از انجام فرایند سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور و یا رفع خطا در تابلو های ATS مجدد دکمه Auto را قرار دهد تا دستگاه آماده به کار شود. همچنین اگر دکمه STOP را دوبار فشار دهیم دستگاه زودتر خاموش می شود.

 

حالت AUTO یا خودکار در کنترلر دیزل ژنراتور :

با انتخاب این دکمه، دیزل ژنراتور را در حالت اتوماتیک قرار داده اید و با تشخیص کنترلر برق را برای مصرف کننده از مسیر برق شهری و یا دیزل ژنراتور به صورت خودکار جابه جا می کند. اگر حتی ولتاژ یکی از فاز های شهری از محدودیت های تعیین شده فراتر و یا کمتر برود، وقتی این حالت (Auto) را روی کنترلر انتخاب کنید، بلافاصله کنترلر تشخیص داده و فرایند تأمین برق را بر روی دیزل ژنراتور تنظیم می کند. با روشن شدن دیزل ژنراتور برد کنترلر همواره پارامتر های ولتاژ و جریان را می سنجد تا زمانی که به حد تعریف شده رسید آن وقت عمل جابه جایی حالت کنتاکتور و تأمین برق از دیزل ژنراتور را انجام می دهد.

 

کنترل کننده شروع به شمارش معکوس با استفاده از مدار تایمر داخلی خود میکند تا اطمینان حاصل کند که ولتاژهای برق شهری مناسب هستند و تا زمانی که تمام ولتاژ های فاز در سمت شهر به محدوده های استاندارد از پیش تعیین شده بازگردند به کار خود ادامه می دهد. پس از قرار گرفتن برق شهر در شرایط مناسب کنتاکتور دیزل ژنراتور باز و کنتاکتور برق شهر بسته می شود سپس دیزل ژنراتور پس از جابه جایی موفقیت آمیز بار و اتمام کار خنک کننده، دیزل ژنراتور توسط کنترل کننده خاموش می شود.

 

در این حالت دیزل ژنراتور به حالت استراحت یا آماده به کار باز می گردد تا درصورت نیاز مجدد به برق دیزل ژنراتور، عمل جابه جایی برق رسانی (ATS) انجام شود.

 

توجه : اگر چراغ Auto در حال چشمک زدن باشد. دیزل ژنراتور طوری عمل خواهد کرد که انگار درحالت Stop قرار دارد. در این حالت دیزل ژنراتور طبق برنامه هفتگی عمل خواهد کرد و طبق زمانبندی که اپراتور از پیش مشخص کرده دیزل ژنراتور فعالیت می کند.

 

حالت تست TEST در کنترلر دیزل ژنراتور:

درحالتی که هنوز برق شهر متصل است میتوان از این دکمه استفاده کرد، این حالت دیزل ژنراتور را با یا بدون بار آزمایش می کند. هنگامی که این حالت را روی کنترلر انتخاب می کنید؛ کنتاکنور دیزل ژنراتور تقریبا مانند حالت AUTO عمل می کند و به جز زمانی که برق اصلی وصل باشد، کنتاکتور اصلی باز نمی شود. علاوه براین هنگامی که کنتاکتور اصلی باز می شود و برق شبکه شهری در دسترس نمی باشد کنتاکتور دیزل ژنراتور بسته می شود. در این حالت شما وقتی موتور را روشن می کنید برق را به شبکه ی اصلی منتقل می کنید. اما موتور به کار خود ادامه می دهد، مگر اینکه شما حالت دیگری را انتخاب کنید. در این شرایط کنترلر باید روش دیگری را ( مانند AUTO یا STOP ) انتخاب کند تا موتور خاموش شود.

 

حالت اجرا یا RUN در کنترلر دیزل ژنراتور:

هنگامی که برق هنوز وصل است یا منبع اصلی برق وجود ندارد. این حالت ژنراتور را با یا بدون بار تست می کند. با انتخاب این گزینه روی کنترلر دیزل ژنراتور روشن می شود. اگر از دکمه های کنترلر در پنل جلویی تابلو برق دیزل ژنراتور برای عملکرد دستی استفاده کنید تا بار را بین دیزل ژنراتور و ورودی اصلی برق جا به جا کنید در این حالت می توان از دکمه RUN استفاده کرد.