بزرگ ترین و پیشرفته ترین تلسکوپ جهان

بزرگ ترین و پیشرفته ترین تلسکوپ جهان
تلسکوپ ال‌بی‌تی (Large Binocular Telescope)(نام اصلی: پروژه کلمبوس Columbus Project)نام بزرگ‌ترین،قوی‌ترین،پیشرفته ترین و دقیق ترین تلسکوپ نوری ساخته شده در جهان است که در بلندیهای 3190 متری کوه گراهام بلندترین کوه از رشته کوههای پیلانیو در جنوب شرقی ایالت آریزونای آمریکا قرار گرفته است.این تلسکوپ یکی از تلسکوپ های رصد خانه بین المللی کوه گراهام میباشد.
ین تلسکوپ دارای نیرویی محرکه برای تغییر وضعیت آینه های آن در تغییرات ناخواسته جوی میباشد که دید آن را در این شرایط بهتر میکند
تلسکوپ ال‌بی‌تی دارای یک تلسکوپ دوچشمی است که به اخترشناسان امکان میدهد تا کیهان را دقیق تر و در اعماق ژرف ‌تری جستجو کنند.در ساخت این تلسکوپ کشورهای ایتالیا و آلمان نیز همکاری داشته اند.
بزرگ ترین و پیشرفته ترین تلسکوپ جهان
 
برخلاف بیشتر تلسکوپ‌های امروزی که حاوی یک آینه برای جمع‌آوری نور هستند، تلسکوپ دوچشمی متشکل از دو آینه ۸٫۴ متری است. قدرت تصویربرداری تلسکوپ ال‌بی‌تی در حدود ۱۰ برابر بهتر و واضح‌تر از تصاویر ارسالی از تلسکوپ فضایی هابل است.
در انتخاب محل قرار گیری این تلسکوپ نیز اختلاف هایی بین قبیله های آپاچی سن کارلوس و طرفداران محیط زیست با ساخت این تلسکوپ در کوه گراهام از رشته کوههای پیلانیو پیش آمد زیرا قبیله های آپاچی ادعا داشتند که این کوه مقدس است و طرفداران محیط زیست نیز معتقد بودند با ساخت این تلسکوپ در این کوه سنجاب های سرخ درختان کاج به خطر می افتند.ولی بالاخره پرژه با تصویب کنگره آمریکا در این اختلاف پیروز شد.
بزرگ ترین و پیشرفته ترین تلسکوپ جهان

برای ساخت تلسکوپ ال‌بی‌تی حدود ۱۲۰ میلیون دلار آمریکا هزینه شده و عملی شدن طرح آن به دلیل مشکلات خاص در طراحی قطعات اپتیکی و ساخت آن در حدود ۲۰ سال طول کشیده است.
این تلسکوپ در اکتبر 2004 ادغام و نخستین سیگنال نوری با یکی از آینه های آن در 12 اکتبر 2005 دریافت و کهکشان NGC 891 دیده شد.دومین آینه آن نیزدر ژانویه 2006 نصب گردید و در ژانویه 2008 تکمیل شد.
ریچارد گرین مدیر و گرداننده این تلسکوپ گفته:کهکشان NGC891 یک انتخاب خوب بود زیرا دارای منظره ای بسیار زیبا میباشد.

 

دانشگاه آریزونا اداره این تلسکوپ را بر عهده دارد.

 

پایگاه فرهنگی هنری تکناز