بهترین شرایط ضمن عقد برای خانم ها

مجموعه : مجله خبری
بهترین شرایط ضمن عقد برای خانم ها

شرایط ضمن عقد یعنی چه؟

زمانی که قراردادی بین دو طرف منعقد می‌شود، افراد می‌توانند با امضای قرارداد، علاوه بر تعهداتی که قانوناً به آنها داده شده، مزایایی نیز به قرارداد اضافه کنند که هر دو طرف ملزم به انجام آن هستند. این شروط که در اصطلاح شروط ضمن عقد نامیده می شوند، زمانی که با اصول قرارداد (امضای طرفین) و قوانین اجباری (قوانین مربوط به سیاست و قانون عمومی) مغایرت نداشته باشند، صحیح هستند و توسط قانون تأیید می شوند.

برای مطالعه بیشتر: طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

 

شروط ضمن عقد چیست؟

با امضای عقدنامه ازدواج ، مرد باید قانوناً مهریه و نفقه را بپردازد و زن نیز باید از مرد تمکین کند.

علاوه بر این مسائل، برخی از مسائل زندگی زن به رضایت شوهر بستگی دارد. این موضوع می تواند در آینده مشکلاتی را برای زنان ایجاد کند.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، برخی از زنان سعی می کنند در ضمن عقد ازدواج، شرایطی را در عقد ازدواج لحاظ کنند.

مهمترین شروط در عقد ازدواج عبارتند از:

 

وکالت طلاق

حق تحصیل

حق اشتغال

حق خروج از کشور

حق حضانت فرزندان در صورت طلاق

حق تعیین مسکن

 

از آنجایی که قرارداد یک سند حقوقی است، نحوه تعریف عبارت این اصطلاحات بسیار مهم است، زیرا هر عبارتی می تواند معنای اصطلاحات را تغییر دهد یا آن را باطل کند.

 

لازم به ذکر است که در عقد دو نوع شرط وجود دارد:

دسته اول، شرایط و ضوابط موجود در کلیه قراردادها و درج شده در سند ازدواج بدون نیاز به درخواست از دفتر ازدواج و طلاق است.

دسته دوم زوجین موارد اضافی که شرایط خاصی را اضافه می کنند و حقوق خاصی را برای طرفین تعیین می کند را به آن می افزایند.

 

شرایط ضمن عقد که می تواند در سند ازدواج لحاظ شود چیست؟

در هنگام اجرای عقد بین زوجین برای حفظ حقوق طرفین شرایطی به نام شرایط ضمن عقد در نظر گرفته شده است که ممکن است مشکلات مهمی در آینده شکل گرفته شود و در قانون پیش بینی شده است که در اینجا به تفصیل توضیح داده ایم.

 

شرایط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج

قانون مدنی و شریعت اسلام، ازدواج را قراردادی بین زن و مرد می داند که هر کدام دارای حقوق و وظایف خاصی است. زن پس از ازدواج، بسیاری از حقوق و حقوق اولیه مانند خروج از خانه، کار، تحصیل و … را به شوهرش می بخشد. و در نتیجه نفقه و مهریه متعارف می گیرد.

 اما این تصمیم نهایی نیست؛ عمدتاً به این دلیل که در سال های اخیر و با آگاهی زنان از حقوق خود، شرایط ضمن عقد برای زنان مهم تر شده است. به این ترتیب زن می تواند در قسمت شرایط مندرج در سند نکاح شرایط ازدواج خود را تعیین کند.

از جمله این شرایط که طرفداران زیادی در بین زنان دارد، حق طلاق برای زنان است. اما قبل از آن خوب است با شرایط عقد آشنا شوید.

همانطور که در مطالب قبلی ذکر شد، حق خروج زن از خانه، حق کار، حق تحصیل، حق خروج از منزل بلافاصله پس از عقد نکاح به مرد بخشیده می شود. اما زن با افزودن این مورد در شرایط عقد نکاح می تواند این حق را پس بگیرد.

 

حق طلاق چیست؟

در ماده 1133 قانون مدنی و شرعی مسلمین، به مرد حق تقاضای طلاق داده شده است. اما زن با تنظیم سند ازدواج می تواند این حق را برای خود نگه دارد. با توجه به اینکه یکی از شروط لازم برای فسخ نکاح دائم، صدور حکم طلاق است، اعطای حق طلاق به زن در سایر موارد ازدواج و نکاح اهمیت ویژه ای یافته است.

شرایط حق طلاق زن در واقع حمایت از او در شرایطی است که زندگی مشترک برای او مشکل باشد و مرد به دلیل عدم تمایل به پرداخت مهریه درخواست طلاق نمی کند.

اما موضوع حق طلاق زن در دوران عقد مخالفان و موافقان زیادی دارد.

 

بهترین شرایط ضمن عقد برای خانم ها

آیا دادن حق طلاق به زن صحیح است؟

مخالفان این دیدگاه نداشتن زمینه فرهنگی برای پذیرش این موضوع و دادن حق طلاق از مرد به زن را یکی از دلایل مخالفت خود می دانند. آنها معتقدند با پذیرش این مشکل، عزت نفس مرد آسیب دیده و در نگاه سنتی تر، زنان توانایی تصمیم گیری درست را ندارند.

اما طرفداران این دیدگاه از زاویه دیگری به مشکل نگاه می کنند. آنها معتقدند با سلب حق طلاق زن، او تضعیف می شود و اصل اقتدار او زیر سوال می رود. آنها زن و مرد را از نظر هوش و عزت نفس برابر می دانند و معتقدند که نباید قانونی وجود داشته باشد که یک جنسیت را از جنس مخالف قوی تر جلوه دهد.

شما عزیزان می توانید با تماس با گروه وکلای پارسای از تمامی مفاد شروط ضمن عقد و همچنین گرفتن حق طلاق و هزینه طلاق توافقی آگاه شوید.

 

بخش های مهم در شروط ضمن عقد

بخش اول:

کلیه شرایط و ضوابط قرارداد بدون نیاز به درخواست از دفتر ازدواج و طلاق در سند ازدواج درج شده است.

این شرایط عبارتند از: شرایط  ضمن عقد برای زن

شرط اول – امتناع زوج از اعطای نفقه به هر نحو به زوجه به مدت شش ماه و عدم امکان اجبار وی به پرداخت نفقه و همچنین در مواردی که زوج به مدت شش ماه سایر اختیارات تکلیفی زن را انجام ندهد.

شرط دوم – رفتار بد شوهر به حدی که ادامه زندگی را برای زن غیر قابل تحمل کند.

شرط سوم – مردی که از بیماری های مزمن رنج می برد، و این بیماری زندگی آینده همسرش را تهدید می کند.

شرط چهارم – جنون مرد در موارد عدم امکان فسخ نکاح از نظر شرعی.

شرط پنجم -حبس برای مدت معین تا پنج سال برای شوهر

 

بهترین شرایط ضمن عقد برای خانم ها

2 نکته مهم در خصوص اجرای مفاد عقد

نکته اول – اگرچه هر شرطی که در قرارداد ذکر شده است باید توسط قانون تأیید شود، اما دادگاه ها در این مورد نظر متفاوتی دارند.

به عنوان مثال، برخی از دادگاه ها بند حضانت فرزند را لغو می کنند زیرا در زمان عقد هیچ فرزندی وجود ندارد. بنابراین نمی توان گفت که این شرایط تضمین کننده حقوق زنان است، اما در هر صورت باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته دوم- از آنجا که تنظیم این شرایط منجر به تساوی حقوق زن و مرد می شود و از آنجایی که مسئولیت تامین مالی زندگی در هر مورد بر عهده مرد است، به نظر می رسد تعیین مهریه زیاد، علاوه بر این شرایط، بسیار دور از انصاف بوده و تعادل زندگی همسران را از بین می برد و بهتر است از آن اجتناب شود.

در نهایت، از آنجایی که تأثیر این شروط بسیار قابل توجه است، توصیه می شود برای تعریف آنها از یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب کمک بگیرید.

گروه وکلای پارسای می توانند در تمامی مراحل و همچنین تعیین شرایط ضمن عقد شما را راهنمایی کرده تا زندگی مشترک مطمئن و آسوده ای را تجربه کنید.

021-44033677  – 02144072802