انواع روشهای درمان و عمل جراحی بواسیر یا هموروئید

مجموعه : پزشکی و سلامت
انواع روشهای درمان و عمل جراحی بواسیر یا هموروئید

بی‌شک بواسیر یا همان هموروئید  یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقعد یا نشیمنگاه است. این عارضه در گذشته کهنسالان را تحت تاثیر قرار می داد اما امروزه با تغییر در سبک زندگی که موجب کاهش فعالیت و مصرف غذاهای آماده و فست و فود شده، همه  افراد جوان و حتی کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند. اما خوشبختانه بواسیر عوارض های کشنده و خطرناک و راههای درمان مختلفی دارد. اگر بواسیر با روش های نوین درمان (لیزر) جراحی شود، عوارض و مشکلات جراحی سنتی را نیز نخواهد داشت.

در ادامه مفصلاً به بررسی این بیماری و روشهای جراحی آن می پردازیم؛

 

بواسیر چیست؟

هموروئید ها شبکه ای از سیاهرگ ها در کانال مقعد هستند،هرگاه این سیاهرگ ها تحت فشار قرار بگیرند دیواره هموروئید ها متورم شده و بیماری بواسیر یا هموروئید ایجاد می‌شود در واقع بواسیر تورم، گشاد شدن و یا اتساع دیواره سیاهرگ‌های کانال مقعد و یا خارج از آن است.

بواسیر یا به انگلیسی هموروئید،شایع ترین بیماری نشیمنگاهی است، بر طبق آمار تقریباً از هر، چهار نفر، سه نفر بواسیر دارند. آمار مبتلایان زن تقریباً دو برابر مردان است. شرایط زندگی زنان و ترشح هورمون های مختلف به خصوص در بارداری موجب افزایش آمار مبتلایان شده است.

 

انواع بواسیر

بواسیر بر اساس محل ایجاد آن به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود.

 

بواسیر خارجی

هرگاه سیاهرگ های متورم شده،خارج از کانال مقعد و زیر پوست اطراف آن باشد، از نوع خارجی تلقی می شود. بواسیر خارجی معمولاً از همان شروع بیماری درد شدید ایجاد کرده و حتی نشستن را برای فرد دشوار می کند. هرگاه در بواسیر خارجی خون تجمع کند، رنگ آن به کبودی زده و درد شدیدی را ایجاد می کند، این بواسیر ترومبوزه نام گرفته و لخته خون جمع شده باید به سرعت تخلیه شود.

 

بواسیر داخلی

این نوع از بواسیر داخل کانال مقعد (راست روده) قرار داشته و به ۴ درجه مختلف تقسیم می شود. در شروع بیماری توده هموروئید داخل کانال آن قرار دارد و با شدت گرفتن بیماری این توده بزرگتر شده و از مقعد بیرون می زند. در شدیدترین شرایط بواسیر به طور کامل از داخل پرولاپس شده و بیرون از مقعد مشاهده می شود.هر مقدار بیماری شدت بگیرید، علائم بیماری نیز به همان نسبت شدت می یابد.

 

علت بواسیر

علت بیماری بی شک فشار وارده بر ناحیه مقعد است. طولانی‌مدت نشستن در توالت یا کار زیاد می‌تواند عامل بیماری باشد. از شرایطی که فشار وارده بر مقعد را افزایش داده و باید از آنها پرهیز کرد می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

 جابجایی اشیای سنگین

یبوست یا اسهال مزمن

رابطه جنسی مقعدی

سرفه مزمن

بارداری و زایمان

کهولت سن

عادت به نشستن طولانی در توالت

بی تحرکی

 

علائم بواسیر

علائم و نشانه های بیماری به وضوح در مورد وجود آن هشدار می دهند اما در هر حال برای تشخیص قطعی این عارضه باید به پزشک مراجعه کنیم. زیرا این علائم ممکن است نشانه‌ای از دیگر بیماری ها یا حتی بیماری های خطرناکی نظیر سرطان باشد، از مهمترین علائم هموروئید می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

درد شدید در ناحیه مقعد

خونریزی مقعدی و یا مشاهده خون در مدفوع

سوزش و خارش مقعد

زائده متورم بیرون زده از مقعد یا تورم اطراف مقعد

احساس مکرر نیاز به دفع مدفوع

هر نوع اختلال در دفع مدفوع

 

روش های جراحی بواسیر

بیماری قدمت دیرینه داشته بنابراین از گذشته تا به امروز از روش‌های مختلفی برای درمان آن مورد استفاده قرار می گرفته، اما امروزه تنها روش مورد تایید پزشکان درمان با لیزر است. با این حال ما به بررسی تمام روش های جراحی این بیماری می پردازیم:

 

جراحی بواسیر با لیزر

به نقل از کلینیک نوین 

بهترین روش درمان بواسیر جراحی با لیزر است. تکنولوژی لیزر بیشتر از یک دهه است که جایگزین جراحی سنتی شده است علت این مورد عوارض ناخوشایند و گاه همیشگی جراحی سنتی بود.

لیزر جراحی سرپایی است که بدون نیاز به بیهوشی و در مطب پزشک انجام میشود. نور لیزر با تابش و توده را کوچک کرده و در صورت لزوم این توده را قطع کرده و از بین می برد.

مزایای جراحی بواسیر با لیزر به این شرح است؛

 

درمان سرپایی بدون نیاز به بستری در بیمارستان

درمان بدون درد و خونریزی

درمان قطعی و فوری در یک جلسه

کاهش هزینه ها

پیشگیری از عوارض جراحی مثل بی اختیاری و عفونت

 

جراحی سنتی بواسیر

یکی از قدیمی ترین روش های درمان این بیماری جراحی سنتی در بیمارستان است، در این روش با استفاده از تیغ جراحی توده هموروئید را از مقعد خارج می کند و در صورت لزوم بخیه میزنند. یکی از مهمترین مواردی که بیماران بعد از این عمل نسبت به آن شکایت دارند، درد شدید بعد از عمل است که معمولاً در طی یک هفته به طور کامل برطرف خواهد شد. از معایب این روش احتمال بی اختیاری است، زیرا که مقعد ناحیه به شدت حساس بوده و هر اشتباهی در جراحی می تواند به اعصاب ناحیه آسیب زده و باعث بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده به طور موقت و یا دائمی شود.

 

این جراحی به دو روش انجام می‌شود.

عمل هموروئید باز : این روش جراحی شامل برداشت بافت هموروئیدی با استفاده از تیغ جراحی است و سپس در مرحله ی بعد، بدون بخیه زخم را رها می کنند، تا به تدریج ترمیم شود.

عمل هموروئید بسته : در این روش هم مشابه روش قبل توده هموروئید با تیغ جراحی برداشته می‌شود با این تفاوت که این بار جای زخم را با بخیه می بندند. این کار احتمال عفونت را کاهش می دهد. 

از سایر معایب این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

 

عوارض جراحی مثل بی اختیاری، عفونت و یا تنگی مقعد

درد شدید در مقعد و خونریزی شدید

احتمال عدم موفقیت جراحی

صرف زمان و هزینه های بیشتر

 

رابربند

رابربند نیز یکی از روشهای سرپایی جراحی بواسیر است، که تنها برای درمان بواسیر داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش با استفاده از دستگاه مخصوص کش پلاستیکی بر پایه هموروئید بسته میشود. بعد از بستن این کش جریان خون در این بافت قطع و به این ترتیب به یک بافت مرده تبدیل شده و بعد از چند روز دفع میشود.

این جراحی ممکن است اثربخش نبوده یکی از مهمترین معایب آن درد شدیدی است،پس از جراحی احساس می کند احتمال موفقیت در درمان با رابربند تقریباً ۶۰ درصد است.

 

عمل هموروئید با هموروئیدوپکسی

این درمان هم مشابه روش های دیگر در بیشتر موارد سرپایی انجام می‌شود. ولی سالهاست که به دلیل ایجاد عوارض متعدد انجام آن متوقف شده است. این درمان با استفاده از دستگاهی مخصوص انجام می‌شود، این دستگاه مشابه منگنه عمل کرده و با نام استاپلر شناخته میشود. این دستگاه منگنه جراحی است و با ایجاد سد در مسیر خونرسانی به هموروئید ، جریان خون در بافت را متوقف کرده و باعث از بین رفتن تدریجی آن خواهد شد.

 

مزایا :

درمان سرپایی بدون نیاز به دریافت داروی بیهوشی

کاهش هزینه های مربوط به بیمارستان و جراحی

طولانی شدن دوره درمان و بهبودی 

 

معایب :

 قابل انجام فقط برای بواسیر های داخلی

احتمال درد و خونریزی شدید

احتمال عدم موفقیت در درمان و نیاز به تکرار سایر روشهای درمانی

خطر عفونت شدید