تاثیر رژیم کتوژنیک در دیابت و کاهش وزن

مجموعه : پزشکی و سلامت
تاثیر رژیم کتوژنیک در دیابت و کاهش وزن

رژیم کتوژنیک یا کتو یک برنامه غذایی است که بر چربی های سالم، مقادیر کافی پروتئین و مقادیر کم کربوهیدرات تمرکز دارد. مزایای بالقوه اش شامل کاهش وزن است. هنگام پیروی از یک رژیم کتو، ممکن است برای برخی افراد تشخیص این که کدام محصولات غذایی مناسب هستند مشکل باشد.

نسبت‌های دقیق درشت مغذی‌ها در رژیم کتو می‌تواند تشخیص اینکه کدام غذاها مناسب هستند را دشوار کند. این مقاله رژیم کتو را با جزئیات بیشتری از جمله فواید و خطرات بالقوه آن مورد بحث قرار می‌دهد.

 

رژیم کتوژنیک چیست ؟

رژیم کتو یکی از انواع رژیم غذایی پرچرب، پروتئین کافی و مصرف کم کربوهیدرات است. این رژیم به طور فزاینده ای محبوب است، زیرا ترکیب مصرف کم کربوهیدرات و چربی بالا ممکن است به برخی از نشانگرهای سلامت کمک کند.

اساس رژیم کتو قرار دادن بدن در حالتی به نام کتوز است. در طی کتوز، بدن استفاده از کربوهیدرات و قند را برای انرژی متوقف می کند و در عوض شروع به تجزیه چربی برای انرژی می کند.

برای رسیدن به کتوز، فرد باید مصرف کربوهیدرات خود را به شدت کاهش دهد. در عین حال، آنها باید چربی های سالم بدن را تامین کنند تا در عوض از آنها به عنوان منبع سوخت استفاده شود.

 

تاثیر رژیم کتوژنیک در دیابت و کاهش وزن

با توجه به محبوبیت روزافزون رژیم غذایی، اکنون محصولات کتو زیادی در بازار وجود دارد. برای اینکه یک محصول کتو پسند باشد، محصول باید دارای کربوهیدرات خالص بسیار کم باشد.

 

مزایای محصولات کتوژنیک

محصولات کتوژنیک برای کاهش وزن محبوب هستند و ممکن است در کوتاه مدت موثرتر از سایر برنامه ها باشند. یک بررسی سال 2020 اشاره می‌کند که محصولات کتوژنیک در کاهش وزن بدن در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مؤثرتر از رژیم‌های کم‌چرب بودند.

 

این اثرات همچنین ممکن است در افراد مبتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت نوع 2 بارزتر باشد. مطالعه‌ای در سال 2016 نشان می‌دهد که برای کاهش وزن کوتاه‌مدت، محصولات کتوژنیک در کاهش وزن مؤثرتر بوده و به بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با محدود کردن کالری‌ها کمک می‌کنند.

 

محصولات کتوژنیک همچنین ممکن است تشنج را در افراد مبتلا به صرع کاهش دهد. یک بررسی سال 2019 منبع معتبر همچنین از این ایده حمایت می کند که محصولات کتوژنیک ممکن است از افراد مبتلا به صرع حمایت کند. با این حال، برای درک اینکه چقدر این کار موثر است، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

رژیم غذایی همچنین ممکن است در برخی از بیماری های عصبی نقش داشته باشد، اگرچه مشخص نیست که تا چه حد. تحقیقات سطوح مختلفی از موفقیت را هنگام استفاده از رژیم غذایی برای کنترل بیماریهای زیر گزارش کرده است:

 

بیماری آلزایمر

بیماری پارکینسون

اختلال طیف اوتیسم

روانگسیختگی

اختلال افسردگی اساسی

اختلال دوقطبی

 

به نظر می رسد که رژیم غذایی کتو به کاهش نشانگرهای آسیب اکسیداتیو و التهاب در مغز کمک می کند. به کنترل نشانگرهای التهابی هم کمک کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی هر یک از این شرایط قبل از هرگونه ادعای کلی در مورد اثرات رژیم غذایی کتوژنیک لازم است. علاوه بر این، اثرات طولانی مدت رژیم غذایی هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

 

تاثیر رژیم کتوژنیک در دیابت و کاهش وزن

آیا رژیم کتوژنیک برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است ؟

از آنجایی که اصل رژیم کتوژنیک شمارش و کاهش کربوهیدرات ها است. راهی معمولا برای کنترل قند خون استفاده می شود. این رویکرد غذایی در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به دنبال کاهش A1C خود هستند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اندازه گیری میانگین سه ماهه سطح قند خون است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد این رژیم ممکن است منجر به کاهش وزن سریع و کاهش بالقوه قند خون برای افراد مبتلا به این بیماری شود.

 

اما متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که رژیم کتوژنیک با خطراتی نیز همراه است که مخصوص افراد مبتلا به دیابت است، از جمله تداخلات دارویی احتمالی و کاهش قند خون بالقوه خطرناک در صورت مصرف دارو، و همچنین آسیب کلیه در افرادی که کلیه‌هایشان به دلیل کتون‌های بالا آسیب دیده است.

از آنجایی که رژیم کتوژنیک در طولانی مدت مورد مطالعه قرار نگرفته است، محققان نمی دانند که آیا این رژیم باعث کمبود مواد مغذی برای افراد مبتلا به دیابت یا بدون دیابت می شود یا خیر.

 

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک

محصولات کتوژنیک ممکن است برای همه مناسب نباشد. عوارض جانبی محصولات کتوژنیک رایج است، به خصوص در هنگام شروع. همانطور که بدن به حالت کم کربوهیدرات عادت می کند، ممکن است مجموعه ای از علائم را تجربه کند که در مجموع به عنوان آنفولانزای کتو شناخته می شوند.

 

این علائم معمولا عبارتند از:

خستگی

سرگیجه

حالت تهوع

درد عضلانی

تحریک

کم آبی بدن

 

این علائم با عادت کردن بدن به حالت کتوز از بین میروند. سایر علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسهال، یبوست یا سایر مشکلات گوارشی

هوس قند

مشکل در تمرکز

بوی بد دهان

خستگی عمومی

کاهش تراکم استخوان

مسائل مربوط به خواب

 

رژیم کتوژنیک همچنین ممکن است اثربخشی برخی داروها را تنظیم کند یا خطرات دیگری را برای افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای داشته باشد. هرکسی که رژیم کتوژنیک را در نظر می گیرد باید از قبل با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کند تا خطر ابتلا به آن را ارزیابی کند.

بسیاری از محصولات کتوژنیک برای خرید در دسترس هستند. محصولات کتوژنیک جایگزین‌هایی برای غذاهای معمولی و همچنین غذاهای اصلی و میان‌وعده‌های رژیم کتوژنیک هستند. رژیم کتوژنیک ممکن است به کاهش وزن یا بهبود شاخص های سلامتی کمک کند. این رژیم برای همه مناسب نیست و عوارض جانبی آن شایع است. مانند هر رژیم دیگری، مهم است که قبل از ایجاد تغییرات شدید در رژیم غذایی با پزشک صحبت کنید.

منیع : فروشگاه هایپرارگانو https://hyperorgano.com/