تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

مجموعه : نکات سفر
تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا

به‌طور قطع، کانادا یکی از زیباترین کشورهای دنیا برای بازدید است. دریاچه‌ها، پارک‌ها، جنگل‌ها و بناهای تاریخی بی‌پایان کانادا به شما وعده می‌دهند که یک تعطیلات ارزشمند را در سرتاسر این کشور تجربه کنید؛ اما در کنار تمام زیبایی‌ها، این کشور همچنین میزبان دانشگاه‌های سطح اول جهانی و یک سیستم آموزشی باکیفیت است که سالانه حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی را جذب می‌کند؛ بنابراین، اگر ویزای توریستی کانادا را در اختیار دارید و درعین‌حال قصد دارید تحصیلات عالی خود را دنبال کنید، در شرایط خاصی می‌توانید برای تکمیل تحصیلات خود، اقامتتان را در کانادا تمدید کنید. این کار با تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا صورت می‌پذیرد؛ اما چگونه؟ با ما همراه باشید تا جزئیات این موضوع را برایتان شرح دهیم.

 

آیا امکان تبدیل ویزای ویزیتور یا ویزای V-1 به ویزای دانشجویی یا ویزای S-1 در کانادا وجود دارد؟

برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا، درحال‌حاضر نمی‌توانید به‌سادگی فقط برای تبدیل ویزای توریستی خود به ویزای تحصیلی در کانادا درخواست و این ویزا را به‌سادگی دریافت کنید، بلکه باید شرایط خاصی هم داشته باشید. طبق سایت رسمی دولت کانادا، برای تحصیل در این کشور:

 

  • متقاضی باید دارای وضعیت قانونی باشد؛
  • متقاضی باید مجوز تحصیل داشته باشد (در صورت وجود).

گردشگرانی که می‌خواهند یک دوره کوتاه‌مدت تحصیلی را به‌مدت شش ماه یا کمتر بگذرانند، نیازی به ویزای تحصیلی یا مجوز خاصی ندارند. آن‌ها می‌توانند دوره تحصیلی مزبور را با ویزای توریستی خود قبل‌از رسیدن انقضای آن کامل کنند. بااین‌حال، هیچ نوع تمدید ویزا برای تکمیل یک برنامه کوتاه‌مدت به اشخاص اعطا نخواهد شد. پس اگر مایل به ثبت‌نام در یک برنامه آموزشی طولانی‌مدت هستید که مدت آن بیش‌از 6 ماه است یا از محدودیت زمانی مجاز اقامت شما تجاوز می‌کند، باید برای کسب مجوز تحصیل اقدام کنید.

 

چرا ویزای توریستی کانادا را نمی‌توان به‌سادگی از داخل کانادا به ویزای تحصیلی تغییر داد؟

بسیاری از گردشگران با استفاده از ویزای بازدیدکننده به‌قصد تحصیل وارد کانادا می‌شوند. یک تصور غلط این است که آن‌ها به‌سادگی می‌توانند پس‌از پذیرش در یک موسسه آموزشی کانادایی، از داخل این کشور، وضعیت توریست خود را به دانشجو تغییر دهند. این طرز فکر در بین همه اتباع خارجی کاملاً رایج است و کانادایی‌ها به آن preconceived intent یا نیت از پیش ساخته می‌گویند، که ممکن است منجر به رد مجوز تحصیل شما شود. علاوه‌براین، مقامات CPC انجام بررسی پیشینه بازدیدکنندگان خارجی از داخل کانادا را دشوار می‌دانند. این موضوع ممکن است پردازش مجوز تحصیل شما را به تاخیر بیندازد که در نهایت دریافت ویزای شما را به تاخیر خواهد انداخت. ازاین‌رو، برای جلوگیری از سوءنیت و عدم موفقیت در بررسی پیشینه، توصیه می‌شود بازدیدکنندگان قبل‌از ورود به کانادا و از کشور خود برای مجوز تحصیل و ویزای S-1 اقدام کنند.

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا چگونه صورت می‌پذیرد؟

همان‌طور که گفتیم، تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای تحصیلی از داخل این کشور شانس موفقیت کمی دارد و به‌طورکلی، شما قبل‌از آمدن به کانادا باید برای دریافت مجوز تحصیل اقدام کنید؛ اما برخی از افراد هم می‌توانند برای مجوز تحصیل از داخل کانادا درخواست دهند. اگر به‌عنوان یک بازدیدکننده (توریست) در کانادا هستید، فقط از دو طریق می‌توانید برای مجوز تحصیل اقدام کنید:

 

1. برای مجوز تحصیل به‌گونه‌ای درخواست کنید که انگار خارج از کانادا هستید!

  • حتی اگر از نظر فیزیکی در کانادا هستید، باید دستورالعمل‌هایی را که برای افراد خارج از کانادا ساخته شده‌اند، دنبال کنید.
  • شما باید تمام شرایط پذیرش را در زمان درخواست خود برای برنامه کالج موردنظر خود برآورده کنید.
  • در ابزار آنلاین IRCC، زمانی که کشور یا قلمرو محل اقامت فعلی از شما خواسته می‌شود، کشور شهروندی خود را انتخاب کنید.
  • اگر در کانادا هستید، از آدرس کانادایی خود استفاده کنید.
  • اگر درخواست شما توسط IRCC تایید شود، نامه تاییدیه‌ای دریافت می‌کنید که می‌گوید مجاز به تحصیل در کانادا هستید.
  • به این نامه، the port of entry letter of introduction می‌گویند.
  • هنگامی که این نامه را دریافت کردید، باید کانادا را ترک کنید و در بازگشت به کانادا مجوز تحصیل خود را در محل ورود به کشور (نقطه‌ای که از ان وارد کانادا می‌شوید) دریافت کنید.
  • تا زمانی که مجوز تحصیل نداشته باشید نمی‌توانید برنامه خود را شروع کنید.

 

2. پس‌از تکمیل یک برنامه‌ پیش‌نیاز، برای مجوز تحصیل اقدام کنید

  • شما می‌توانید برای پذیرش مشروط در یک دوره زبان انگلیسی برای مقاصد آکادمیک (EAP)، به‌اضافه یک برنامه آکادمیک اپلای کنید و سپس برای درخواست مجوز تحصیل از داخل کانادا پس‌از تکمیل برنامه EAP (که یک دوره پیش‌نیاز در نظر گرفته می‌شود) درخواست دهید.
  • برای درخواست مجوز تحصیلی، باید نامه تکمیل EAP (که EAP را به‌عنوان پیش‌نیاز پذیرش بیان می‌کند) و نامه پذیرش مشروط خود را به برنامه دانشگاهی ارسال کنید. برای دریافت نمونه نامه هدف از سفر به کانادا هم می‌توانید از مشاوران ما کمک بگیرید.
  • لطفاً توجه داشته باشید که با ویزای توریستی نمی‌توانید دوره EAP را بیش‌از 6 ماه ادامه دهید؛ بنابراین، تکمیل EAP و ارائه درخواست مجوز تحصیلی باید در 6 ماه اولیه اقامت شما در کانادا انجام شود.
  • شما می‌توانید پس‌از ارسال درخواست مجوز تحصیلی، تحصیلات آکادمیک خود را آغاز کنید؛ مشروط بر اینکه درخواست تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا قبل‌از انقضای وضعیت توریستی شما ارسال شده باشد.
  • در صورت رد درخواست مجوز تحصیلی، شما ملزم به توقف تحصیل هستید.

 

سوالات متداول

آیا می‌توانم در حالی که منتظر ویزای تحصیلیم هستم، در کانادا درس بخوانم؟

دانشجویان بین‌المللی که واجد شرایط درخواست Study Permit Inside Canada هستند، واجد شرایط ادامه تحصیل در زمان انتظار برای دریافت تاییدیه‌ها خواهند بود. با این حال در صورت رد درخواست، آن‌ها باید تحصیل را متوقف کنند.

 

آیا همسر من می‌تواند مجوز کار در کانادا بگیرد؟

اگر مرد یا زنی دانشجوی بین‌المللی در کانادا باشد، همسر او می‌تواند برای مجوز کار آزاد درخواست دهد.

 

آیا در صورت داشتن گپ تحصیلی می‌توانم برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا اقدام کنم؟

بله. وقتی می‌خواهید ویزای توریستی این کشور را به مجوز تحصیل تغییر دهید، گپ تحصیلی مشکل‌ساز نیست. اگر برای ویزای دانشجویی از خارج از کانادا درخواست می‌کنید، گپ تحصیلی ممکن است مشکل‌ساز باشد؛ اما اگر برای مجوز تحصیل در داخل کانادا درخواست می‌کنید، فاصله تحصیلی مشکل بزرگی نیست، البته تا زمانی که بتوانید دلایل آن را توجیه کنید.

 

برای افزایش شانس تغییر ویزای توریستی به ویزای تحصیلی چه کنیم؟

کلید انتقال موفقیت‌آمیز ویزا، از ویزای مسافرتی به ویزای تحصیلی، ثبت‌نام برای یک دوره پیش‌نیاز کوتاه‌مدت در مدت 6 ماه است و موسسه دوره‌ شما باید در لیست DLI (فهرست موسسات آموزشی تعیین‌شده) باشد. پس‌از گذراندن دوره کوتاه‌مدت و دریافت نامه پذیرش دانشگاه می‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که متوجه شدید، زمانی که در کانادا هستید هم می‌توانید برای دریافت ویزا و مجوز تحصیل اقدام کنید. فقط باید بدانید که چه مسیری را طی کنید، چه دستورالعمل‌هایی را دنبال کنید و از چه فرم‌هایی باید استفاده کنید. بهترین روش برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی در کانادا این است که در یک دوره پیش‌نیاز کوتاه شرکت کنید. برای دریافت هرگونه اطلاعات دیگر راجع به ویزای توریستی کانادا و نمونه نامه هدف از سفر به کانادا با متخصصان ما تماس بگیرید.

برچسب‌ها: