چطور استفاده از تشک لبه دار می تواند سلامت کودک را حفظ کند؟

مجموعه : پزشکی و سلامت
چطور استفاده از تشک لبه دار می تواند سلامت کودک را حفظ کند؟

یکی از بزرگترین موهبت های خداوند به انسان توانایی فرزندآوری است. بدون شک فرزند بزرگترین دارایی پدر و مادر است و والدین توان دیدن کوچکترین مشکلی در هر رده سنی برای فرزند خود را ندارند. چه فرزندشان نوزادی کوچک و تازه متولد شده باشد و چه فرزندشان در سال های میانی زندگی خود باشد.

 

برخلاف بزرگسالان، نوزادان و کودکان به دلیل ضعیف بودن جسم و ساختار کلی بدنشان مخصوصا در دوران ابتدایی زندگی به کوچکترین مشکلاتی که برای جسم‌شان پیش بیاید واکنش نشان می دهند و سریعا مشکلات جسمی آنها را با علائمی بروز می دهند.

 

یکی از مشکلاتی که برای نوزادان و کودکان در روزها و ماه های ابتدایی تولد به وجود می آید مشکل رفلاکس معده است. این مشکل پدیده ای شایع در تمام کودکان است که در صورت نادیده گرفته شدن توسط والدین می تواند به مشکلات بزرگ تری تبدیل شود و حتی می تواند تا دوره ی بزرگ سالی با او همراه باشد.

 

برای رهایی از این مشکل می توانید از تشک لبه دار ضد رفلاکس کودک استفاده کنید. برای آشنایی با این محصول نیاز است که ابتدا کمی در رابطه با رفلاکس معده کودک و دلایل و علائم آن صحبت نماییم.

 

رفلاکس معده در کودکان و دلایل ایجاد آن

رفلاکس معده در همه ی کودکان مسئله ای شایع است که بروز آن در بیشتر کودکان از عواملی اجتناب ناپذیر است که با درمان آن جای نگرانی برای خانواده ها نباید وجود داشته باشد. این مشکل معمولا در زمانی که به دلیل استفراغ و بال آوردن شیر در نوزادان و کودکان ایجاد می گردد رخ می دهد و دلیل آن نیز ضعیف شدن دریچه ی مری یا همان محل اتصال مری به معده است.

 

رفلاکس معده در کودکان می تواند همراه با علائمی مانند سرفه های متعدد، بی قراری های شبانه و بالا آوردن شیر باشد. به طور کلی رفلاکس معده همان برگشتن مواد غذایی موجود در معده کودک مثل شیر مادر و اسید معده کودک به سمت دهان کودک است.

 

به دلیل برگشت اسید معده به سمت نای، حنجره و دهان کودک این مسئله می تواند همراه با سوزش در قسمت نای و مری کودک باشد که همین موضع دلیل گریه و بی قراری هایی شبانه کودک است.

 

در ادامه راه هایی را برای از بین بردن رفلاکس کودک به شما آموزش می دهیم که یکی از این راه ها که بهترین آن است و یک خواب شبانه راحت را برای نوزاد و والدین به همراه دارد استفاده از تشک لبهچطور استفاده از تشک لبه دار می تواند سلامت کودک را حفظ کند؟ دار است.

چطور استفاده از تشک لبه دار می تواند سلامت کودک را حفظ کند؟

راه هایی برای کاهش و رفع مشکل رفلاکس معده در کودک

روش های متعددی در درمان رفلاکس کودک و تسکین سوزش و درد ناشی از آن وجود دارد که در ادامه برخی از این راه ها را معرفی کرده و سپس مناسب ترین روش را که استفاده از تشک لبه دار است را توضیح می دهیم.

 

بهتر است کودک را در حین استفاده از شیر مادر یا در زمانی که شیشه شیر به دست او دادید تا تغذیه کند، پشت کودک را به صورت صاف و عمودی نگه دارید و پس از خوردن شیر و اتمام تغذیه کودک نیز تا چند دقیقه او را به صورت صاف نگه دارید و بلافاصله او را نخوابانید.

 

بلافاصله بعد از اتمام شیر خوردن تصمیم به خواباندن کودک یا حتی تعویض پوشک او به صورت خوابیده نکنید. به هیچ عنوان بعد از تغذیه کودک او را بر روی شکم نخوابانید.

 

ممکن از رفلاکس معده کودک شما از تغذیه بیش از حد او باشد. در این حالت کم کردن مقدار شیر مادر یا شیر خشک می تواند از درد ناشی از رفلاکس کم کند. می توانید این روش را به صورت آزمایشی امتحان کنید.

 

می توانید مقدار شیر کمتری به کودک خود در تعداد وعده های بیشتر از قبل بدهید و به این صورت از شیری که به کودک خود می دهید کم نمی کنید و این روش نیز روشی مناسب برای امتحان کردن است.

 

حتما پس از هر وعده غذایی کودک خود را در حالت مناسب برای گرفتن آروغ او قرار دهید و مطمئن شوید که کاملا هوای داخل معده کودک تخلیه شود.

 

از شیشه شیرهای ضد نفخ استفاده کنید تا همراه با شیر خشک هوا وارد معده کودک نشود. نوزاد به دود و بوی دخانیات بسیار حساس است و همین موضوع نیز می تواند عاملی حساسیت زا و از دلایل ایجاد رفلاکس باشد. پس سعی کنید کودک را از دود ناشی از دخانیات دور نگه دارید.

 

در نهایت به روشی می پردازیم که وجود آن اجتناب ناپذیر است و تاثیر به سزایی در پیشگیری و درمان رفلاکس معده کودک دارد و می توانید از آن در کنار تمام مواردی که در بالا گفته شد استفاده نمایید. این روش معجزه آسا استفاده از تشک لبه دار است.

 

چطور استفاده از تشک لبه دار می تواند سلامت کودک را حفظ کند؟

استفاده از تشک لبه دار و تاثیر آن در سلامت کودک

مسلما لوازم خواب کودک  می بایست با لوازم خواب بزرگسالان تفاوت هایی داشته باشد و دلیل آن نیز جثه کوچکتر و سیستم بدنی ضعیف آنهاست که به کوچکترین عواملی تاثیر می پذیرد. از جنس و متریال به کار رفته در تشک گرفته که باید کاملا ضد حساسیت و با قابلیت چرخش هوا باشند تا شکل قرارگیری سر نوزاد در آنها، همگی مهم هستند.

 

تشک های لبه دار به طور کلی برای نوزادانی طراحی شده است که مستعد رفلاکس معده می باشند و یا درگیر این مشکل هستند. این تشک با زاویه دار قرار دادن سر نوزاد می تواند از ورود اسید معده به نای و مری کودکانی که دریچه مری آنها به دلیل استفراغ کردن زیاد یا عوامل دیگر ضعیف شده است، جلوگیری کند.

 

باید توجه داشته باشید که در صورت نادیده گرفتن مشکل رفلاکس معده کودک در آینده نه چندان دور نای و حنجره کودک آسیب دیده و این مشکل می تواند تا آخر عمر با او همراه باشد.

 

سخن پایانی

توصیه می گردد از تشک لبه دار به عنوان عامل پیشگیری از رفلاکس معده استفاده کنید و در صورتیکه کودک دلبندتان بی قراری های شبانه دارد و پزشک تشخیص این مشکل را داده است از راهکارهای اشاره شده در بالا برای از بین بردن آن استفاده نمایید.