تفاوت کپسول های اکسیژن بیمارستانی با خانگی در چیست؟

مجموعه : مجله خبری
تفاوت کپسول های اکسیژن بیمارستانی با خانگی در چیست؟

در این مقاله قصد داریم برای شما ویژگی‌های دو مدل از کپسول های اکسیژن که در بیمارستان‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد را بررسی کنیم تا بتوانید تفاوت کپسول های اکسیژن بیمارستانی با خانگی را متوجه شوید، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

 

کپسول اکسیژن، مخزنی برای ذخیره‌سازی گاز اکسیژن است که با استفاده از این مخزن می‌توانیم افرادی که دچار مشکلات قلبی و ریوی هستند را در وضعیت بهتر قرار دهیم؛ گاز اکسیژنی که درون این مخزن قرار دارد از فشار بالایی برخوردار است و برای اینکه بتواند به مصرف بیمار برسد باید از فشار آن کم شود که این تنظیم فشار توسط قطعه‌ای به نام مانومتر انجام می‌شود.

 

مانومتر قطعه‌ای است که در مسیر خروج اکسیژن از مخزن قرار می‌گیرد و با بخش‌های مختلفی که دارد، می‌تواند اطلاعاتی کامل از میزان و مقدار اکسیژن مصرفی را بدهد.

 

کپسول های اکسیژن در برندهای متفاوت ایرانی و خارجی تولید می‌شود که هرکدام ویژگی مختص به خود را دارند، برای مثال برند های خارجی این کپسول، قابلیت شارژ شدن را دارند یا در ابتدا از یک کیف برای حمل‌ونقل راحت آن برخوردار هستند؛ همچنین کپسول‌ها در سایزهای گوناگونی تولید می‌شوند و در بازار فروش، به فروش می‌رسند.

 

اکثر کپسول های بیمارستانی در سیلندرهای 10 لیتری، 20 لیتری، 40 لیتری و در برخی مواقع 5 و 2 لیتری مورداستفاده قرار می‌گیرند و معمول‌ترین آن در مصارف بیمارستان نوع 40 لیتری آن است.

 

تهیه‌ی یک کپسول اکسیژن باکیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کپسول موردنظر شما باید یک برچسب با اطلاعاتی چون نام گاز پرشده به فارسی، تاریخ تولید گاز، تاریخ مجاز برای استفاده ثبت‌شده باشد، همچنین از کیفیت مانومتر این دستگاه نباید غافل شد چراکه کوچک‌ترین مشکلی، می‌تواند خطری جدی را برای فرد بیمار رقم زند، همان‌طور که می‌دانید وظیفه‌ی مانومتر تنظیم میزان گاز اکسیژن خروجی از مخزن کپسول است و اگر این بخش به‌طور دقیق تنظیم نشود، یعنی میزان اکسیژن مصرفی فرد کم یا زیادتر از تجویز پزشک شود می‌تواند بیمار را تا پای مرگ نیز بکشاند.

 

کپسول اکسیژن خانگی

بسیاری از افراد هستند که به سبب مشکلات ریوی یا قلبی، در نفس کشیدن مشکل ‌دارند به همین سبب باید به‌طور مداوم از کپسول اکسیژن استفاده کنند، این کپسول باعث می‌شود تنفس فرد به‌درستی صورت گیرد و درنتیجه فرد به‌راحتی بتواند به زندگی خود بپردازد و در کمال آرامش امور خود را انجام دهد.

 

اگر شما از کپسول اکسیژن خانگی استفاده می‌کنید، باید به بعضی از نکات توجه ویژه داشته باشید؛ برای مثال باید لوله و ماسکی که بر روی دهان شما قرار می‌گیرد، هفته‌ای دو بار با آب و صابون شسته و خشک شود؛ میزان اکسیژن خروجی را طبق تجویز پزشک به ‌وسیله‌ی مانومتر تنظیم کنید و در این موضوع بسیار دقت کنید چراکه کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری به بار آورد.

 

اگر در حین استفاده از کپسول اکسیژن، در بیمار علامت‌هایی چون عصبی شدن، تنگی نفس و بنفش شدن لب و ناخن دیده شد، سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم نشان دهنده‌ی کمبود اکسیژن است.

 

کپسول خانگی ده لیتری

کپسول اکسیژن 10 لیتری یکی از مدل‌های مختلف کپسول اکسیژن است که به دلیل سبکی این سیلندر، بیشتر در مصارف منزل استفاده می‌شود؛ این کپسول حاوی گازهایی چون گاز اکسیژن، گاز co2، گاز هلیوم، گاز sf6، آرگون و n2o است که ترکیب سفیدرنگی درست می‌کند و در دو مدل کوتاه و بلند در خانه‌ها استفاده می‌شود. این کپسول عموما با فشار 100 باری شارژ می‌شود و وزن تقریبی آن 12 کیلوگرم است که نسبتا وزن مناسبی است.

 

کپسول های اکسیژن بیمارستانی

کپسول هایی که بیشتر در محیط بیمارستان مورداستفاده قرار می‌گیرند، عموما 20، 40 و 50 لیتری هستند؛ ازآنجایی‌که در بیمارستان حمل این کپسول‌ها با استفاده از یک‌پایه‌ی چرخ‌دار انجام می‌شود، وزن این کپسول ها ملاک چندان مهمی محسوب نمی‌شود و از این موارد برای فرد بیمار استفاده می‌کنند و طبیعتا ازآنجایی‌که در بیمارستان میزان مصرف اکسیژن برای بیماران بیشتر است، استفاده از این سیلندرها به‌صرفه‌تر است.