تور استانبول لحظه آخری

مجموعه : نکات سفر
تور استانبول لحظه آخری

هر ساله گردشگران زیادی به استانبول می آیند و این شهر یکی از توریستی ترین شهرهای ترکیه به حساب می آید. توریستی و پر گردشگر بودن این شهر عوامل زیادی دارد که یکی از آنها وجود جاذبه های گردشگری فراوان در این شهر است.  در ادامه این قسمت از مجله گردشگری سفرباتو قصد داریم بهترین مکان های دیدنی این شهر را به شما معرفی کنیم، اگر قصد سفر به این شهر را دارید و یا به گردشگری علاقه مند هستید، مطالعه این مقاله ممکن است برای شما مفید است.

 

موزه ایاصوفیه

همه گردشگران ترکیه حداقل یک بار از ایاصوفیه دیدن می کنند. این مسجد به عنوان یکی از بهترین نقاط گردشگری این شهر، سالهاست که به نماد این شهر و حتی کشور ترکیه تبدیل شده است. این مسجد مدت هزار سال یکی از کلیساهای امپراتوری روم شرقی بود تا اینکه توسط سینان، معمار بزرگ عثمانی، به عنوان مسجد بازسازی شد. امروزه این مسجد به عنوان موزه فعالیت می کند. بدون شک مسجد ایاصوفیه یکی از مهم ترین مکان های ترکیه است که بسیاری از تاریخ ترکیه را در دل خود جای داده است. بازدید از ایاصوفیه یعنی لمس هنر معماری و شکوه عثمانی و رومی. پس پیشنهاد می کنیم بازدید از آن را در تور استانبول لحظه آخری   از دست ندهید.

 

اگر به تاریخ علاقه مند هستید، مسجد کوچک ایاصوفیه یکی از بهترین مکان ها برای بازدید در این شهر است. این مسجد در ابتدا به عنوان یک کلیسا در قرن ششم برای امپراتور بیزانس و ملکه اش ساخته شد. این کلیسا که سرگیوس و باکوس نام دارد یکی از شاهکارهای معماری زمان خود بوده است. ایاصوفیه کوچک سرانجام در سال 1500 به مسجد تبدیل شد و تغییراتی در سبک اسلامی در آن ایجاد شد. مساجد این شهر زیباتر از بقیه مساجد هستند و شما را مجذوب خود خواهند کرد. ایاصوفیه کوچک نیز گوشه ای از این زیبایی را دزدید و در ساختمان خود حک کرد. به شما پیشنهاد می کنیم سری به این مسجد زیبا در منطقه فاتح بزنید و به رازهای نهفته آن پی ببرید.

 

برج گالاتا

برج گالاتا که یکی از جاذبه ای گردشگری این شهر به شمار می آید 66.9 متر ارتفاع دارد و در ابتدا برج مسیح نامیده می شد. این برج توسط جنوایان در سال 1348 به عنوان برج اصلی شهر ساخته شد و برای قرن ها بلندترین برج شهر بود. این برج در قسمت شمالی شاخ طلایی قرار دارد. برج گالاتا در قرن شانزدهم بر اثر زلزله ویران شد، اما بازسازی شد. در زمان سلطان سلیمان از آن به عنوان زندان استفاده می شد و پس از آتش سوزی در دهه 1830 به دستور سلطان سلیمان دو طبقه به بالای این برج اضافه شد و قسمت بالای آن به شکل کلاه مخروطی در آمد. بالکن فوقانی بسیار مرتفع این برج نمای 360 درجه از شهر را ارائه می دهد که میتوانید غروب خورشید را از این ارتفاع تماشا کنید. این بالکن باریک با پنجره های بلند احاطه شده است.

 

مسجد سلطان احمد

مساجد این شهر بخش مهمی از جاذبه های گردشگری ترکیه هستند و دلیل آن معماری خیره کننده و جزئیات شگفت انگیز آنهاست. یکی از این مساجد، مسجد سلطان احمد است که یکی از زیباترین دیدنی های این شهر به شمار می رود. کاشی کاری آبی این مسجد جلوه خاصی به آن بخشیده و به آن لقب مسجد آبی داده است. مسجد آبی در قرن هفدهم به دستور سلطان احمد ساخته شد. معمار این بنا «محمد صدفکار» نام داشت. سلطان احمد این مسجد را برای رقابت با ایاصوفیه ساخته است و البته نمی توان گفت که در این کار شکست خورده است. محیط آبی و زیبای این مسجد همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

 

مسجد سلیمانیه

حتما نام سلطان سلیمان معروف و همسرش خرم سلطان را شنیده اید. مسجد سلیمانیه در سال 1556 به دستور سلطان سلیمان ساخته شد. سرانجام مقبره سلطان سلیمان و همسرش در این مسجد قرار گرفت. حیاط داخلی این مسجد دارای چهار مناره است که نمادی از چهارمین بودن سلطان سلیمان در میان سلاطین عثمانی است. فضای داخلی مسجد با طول و عرض 58×59 متر بسیار جادار است. این مسجد توسط سنان ساخته شده است. سنان قصد داشت این مسجد را بزرگتر از ایاصوفیه بسازد. اما او نتوانست این کار را انجام دهد. مسجد سلیمانیه یکی از زیباترین مکان‌های این شهر است که عظمت عثمانی‌ها را در خود جای داده است. پیشنهاد می کنیم بازدید از این مسجد را از دست ندهید.

 

کاخ دلمه باغچه

کاخی که از سال 1856 تا زمان ایجاد جمهوری ترکیه مرکز اداری عثمانی بود و سپس محل تایید قراردادهای خارجی آتاتورک بود که اکنون به یکی از مکان های گردشگری این شهر تبدیل شده است. کاخ دلما باغچه که در زبان ترکی به معنای باغ پربار است در وسط یک باغ رسمی ساخته شده است و به خاطر ریزه کاری های سبک روکوکو، شمعدان های چک و باکارا، پلکان کریستالی و یک لوستر 4000 کیلوگرمی اهدایی ملکه ویکتوریا مشهور است. ساعت این اتاق از زمان مرگ آتاتورک ثابت مانده است. 10 نوامبر 1938 ساعت نه ده دقیقه.

 

کلیسای چورا

کلیساها و مساجد این شهر تنه بزرگ درخت تاریخ ترکیه را تشکیل می دهند. یکی از این مکان های مهم کلیسای چورا نام دارد. اگرچه این کلیسا به اندازه کافی مورد توجه گردشگران قرار نمی گیرد. اما او حرف های زیادی برای گفتن دارد. تاریخچه کلیسای چورا مانند بسیاری از بناهای مذهبی این شهر است. این کلیسا در دوران بیزانس ساخته شده و به مسجد و در حال حاضر موزه تبدیل شده است. از نظر هنر معماری، نقاشی و کاشی کاری، چورا در رقابت با بسیاری از کلیساهای باشکوه جهان کم ندارد. بدون شک بازدید از این کلیسا باعث خوشحالی مورخان و شگفتی گردشگران خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می کنیم مدتی را برای بازدید از آن صرف کنید.

 

برج دختر

یکی از قدیمی ترین مکان های این شهر برج دختر است که قدمتی هزار ساله دارد و در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است. جالب است بدانید که این برج در ابتدا تنها 9 متر ارتفاع داشت اما هر دوره قطعات جدیدی به آن اضافه می شد. و این سازه قدیمی در حال حاضر حدود 23 متر ارتفاع دارد. گردشگرانی که قصد بازدید از برج دختر در این شهر را دارند باید بدانند که برای بازدید از این برج باید از قایق استفاده کنند. همچنین لازم به ذکر است که در فضای داخل برج یک رستوران سنتی ترکی وجود دارد که می توانید از آن دیدن کنید و اوقاتی خاطره انگیز را در این مجموعه سپری کنید.